Begin van CNC en de zoektocht

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste houtvrienden,

Ik ben me momenteel aan het inlezen in het CNC-gebeuren.
Echter door de bomen zie ik het bos niet meer zo goed.
Zoveel over nauwkeurigheid, japanse onderdelen, steppenmotors vs servo's ...

De bedoeling is om een portaalfrees aan te schaffen/bouwen. Minimum grootte denk ik aan 800 x 600.
Mogelijke kanshebbers:
- Stepcraft
- X-carve
- Bouwpakket Open Dag Hout (Indien deze heren nog een serie maken)

Mijn bedoeling is om met deze CNC enerzijds inlays te maken.
Anderzijds bepaalde zaken te versnellen (frezen van perfecte cirkels in een bepaalde diameter)

Weten jullie bepaalde zaken waarop ik zeker aandacht moet aan besteden?
Hoe groot is de leercurve tot je tot een goed resultaat komt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Maarten
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
Ik zou Shapeoko ook meenemen als kandidaat. S en XCarve stammen beide af van 1 proto-kit-CNC, maar Shapeoko maakt inmiddels itt XCarve gebruik van een zelfontwikkeld profiel voor de poortconstructie, dat veel steviger is dan dat van XCarve.

Dat is in ieder geval wat ik uit mijn research gehaald heb; denk nl ook aan de aanschaf van een CNC, volgend jaar hoop ik. Volg dan ok met belangstelling dit draadje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Stabiliteit is op cnc gebied wel een toverwoord, als je kunt is zelfbouw na mijn mening de beste methode, je kunt dan namelijk het geld wat je uitspaart op een commerciële machine in de onderdelen stoppen waardoor je een betere machine krijgt.
Dan heb je voor de zelfde prijs meer waar voor je geld.
als je een goede basis hebt kun je altijd een upgrade doen, wij hebben op de basis machine een upgrade gedaan waardoor de snelheid is verhoogd van 3.5 naar 8.5m per min.
verder zijn wij nu bezig de mechanische stabiliteit te verhogen zodat we hopelijk het plaatwerk voor een bouwpakket niet meer hoeven uit te besteden aan een bedrijf maar dit zelf kunnen frezen. Zodra we dat kunnen komt er zeker een bouwpakket.
andere optie is volledig zelfbouw waar je gebruik mag maken van ons ontwerp of het open source ontwerp van cnc zone.
Voor ons ontwerp is trouwens 800x600 echt de max, deze afmeting hebben we eerder al gebouwd en geleverd.
uit eigen ervaring weet ik dat groter dan 600x400 vaak niet noodzakelijk is.

gr. John
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@ Dunhans: dank voor de tip, had hier al eens rondgekeken maar had niet direct mijn weg gevonden

@ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?

@John Lammers:
Lees inderdaad veel over problemen met stabiliteit. Dit lijkt wel het punt waarop de ene machine zich onderscheidt van de andere.
Ik begrijp ook dat een CNC blijkbaar nooit af is, het lijkt alsof iedereen altijd vanalles wil veranderen en verbeteren.
Het probleem is dat ik wat schrik heb om aan een volledig zelfbouw project te starten. Ik heb namelijk nog nooit met een CNC gewerkt en weet niet waarop te letten.
In je reactie lees ik dat je CNC's voor anderen bouwt en levert. Zou je het zien zitten om er een voor mij te bouwen? En indien zo, aan welk budget dien ik dan te denken?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.709
695
Enschede, Twente
@ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?

In eerste instantie voor het maken van mallen — ik wil qua meubels en dingen maken richtingen vrijere vormen & dan ontkom je niet aan het maken van mallen. Plus dat het denk ik niet fout is om wat kennis van CADCAM op te bouwen; er zullen steeds meer plekken komen waar je van grotere machines gebruik kunt maken — dan ligt het maken van grote bouwpakketten ook binnen het bereik van de 'kleine man'.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
moet je eens kijken op cnc zone /zelfbouw/aluminium staal en hout.
staan veel tips (heel veel) maar ook wel veel kritische gebruikers/bouwers
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik doe samen met Pascal de machine van de open dag hout.
we hebben begin van dit jaar 5 machines gebouwd voor verkoop.
als we zelf alle aluminium platen kunnen produceren op onze eigen machinegaan we weer kijken of we de machine als bouwdoos kunnen maken.
het laten produceren is te duur gebleken voor onze machine.
stuur mij maar een pb met je wensen, dan kunnen we er wel naar kijken of we op korte termijn iets voor jouw kunnen betekenen.

gr. John
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@ Bert: Mallen zijn inderdaad belangrijk om een perfecte vorm te hebben, vooral wanneer deze bestaan uit meerdere onderdelen. De CNC zal hier zeker zijn nut bij hebben.

@ John: PB verstuurd


In afwachting van de CNC alvast even begonnen met Fusion 360 te bekijken.
De basis vormen tekenen gaat redelijk snel en nog redelijk gemakkelijk.
Gelukkig ergens een manual teruggevonden waarin enkele oefeningen staan beschreven, zodat ik wat op weg kan.
Heeft toch een ander gevoel dan het papier en de stylo waar ik normaal mee werk.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
193
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
CNC is enorm leuk. Uiteindelijk helpt het wel als je een beeld hebt van je budget en wanneer je up and running wilt zijn. Goede onderdelen (geleiding, spindels, etc) kosten nu eenmaal wat centen. Tenzij je wat tijd hebt en via de (Duitse) eBay spullen koopt, dan kun je weer wat besparen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kijk eens op CNCzone naar de Opensource machine, die is echt goed door ontwikkeld
Machines die je voorstelt (zoals X-carve) is echt niet betrouwbaar vwb stevigheid
Wat is je budget als ik vragen mag ?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Jeroen,

Als je niet kunt of wil zelfbouwen is opensource geen optie, wat stabiliteit en snelheid betreft is de machine die wij hebben ontwikkeld zeer stabiel en halen we op dit moment snelheden van 8.5m per minuut.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
@Clements: Ik hoop binnen een half jaar de CNC te hebben, zodat ik er mee kan experimenteren.

@Toxic: Ik had al begrepen dat de X-carve niet de beste keuze zou zijn ivm stabiliteit en de daaraan gekoppelde nauwkeurigheid. Mijn budget is 2500 à 3000 EUR excl BTW. Ik hoop dat dit een realistisch budget is?

@John Lamers: Ik denk dat vele mensen net als ik bang zijn om zo'n bedrag uit te geven en het te verprutsen. Ik geloof wel in een proces dat je moet doormaken en dat je een leercurve moet doorlopen. Welke CNC het dan uiteindelijk is, je zal op een gegeven moment altijd tegen de beperkingen aanlopen. Op dat moment heb je de keuze om te veranderen, te vernieuwen of een parameter (bv. snelheid) aan te passen. Dus vandaar geloof ik in een sterke basis. Andere onderdelen zijn volgens mij gemakkelijker te veranderen. Op dit moment is snelheid niet een enorm grote factor, alhoewel mooi meegenomen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Of 3000 euro realistisch is, ligt ook aan je component keuze en gewenste snelheden en te frezen materialen, uit welke materialen bouw je je machine en kun je aan gebruikte materialen komen
Voorbeeld: ik heb zelf een Eding kaart versie 4a, heb nu een nieuwe gekocht een 5ab4, die biedt mij wat extra mogelijkheden
De motoren ga ik tzt ook vervangen (voor closed loop) dat soort dingen doen genoeg mensen, zo kun je aan gebruikte materialen raken voor een lager bedrag

Als de wens er wel is zou ik in ieder geval het open source project bestuderen, vragen stellen, tekeningen maken
Zo leer je de materie kennen, geheel je eigen wensen in een machine leggen en vooral vragen stellen.
Net als hier zijn de mensen op CNCzone zeer bereidwillig om elkaar te helpen

Je komt ook nog wel eens half afgebouwde machines tegen voor een leuk bedrag, als je de materie kent/snapt kun je (evt met behulp van forummers) goed inschatten of jij het project gaat voltooien

Wil je bovenstaande niet dan is een kant en klare machine een betere optie en zou ik zeker met John graag praten

John, ik heb nergens iets gezegd over jullie machine, 8.5 meter is een mooie snelheid, is dat een run zonder frees, dus puur de snelheid
Of is dat gefreesd en dan in welk materiaal
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Beste houtvrienden,

Weten jullie bepaalde zaken waarop ik zeker aandacht moet aan besteden?

Maarten

Zaken waar je op kunt letten zijn de eerder genoemde stabiliteit van de machine, snelheid van bewerken, gebruikte componenten, herhaalnauwkeurigheid, etc.

Geleiding:
De Shapeoko en de Stepcraft hebben bijvoorbeeld een geleiding met (lager) rollen.
Meer degelijker is een lineare rails, deze is er in ronde as, ronde as ondersteund en 'rechthoekige rail' uitvoering. De beste van deze is de rail uitvoering.

Aandrijving:
Shapeoko gebruikt een getande riem waarop het portaal zich heen en weer trekt.
Stepcraft gebruikt kogelomloopspillen.
De degelijkere machines zijn meestal met kogelomloopspindels uitgevoerd, of met tandheugelaandrijving voor de echt grotere machines.
Verder belangrijk of het portaal aan 1 of 2 kanten wordt aangedreven. Als er maar 1 aandrijving is midden in de machine (zoals de goedkope 6040 cnc machines uit china)
moet de stijfheid komen uit de geleiding van het portaal. De degelijkere machines hebben vaak een aandrijving aan beide zijden van het portaal.

Toelichting op de De machine die John en ik vorig jaar hebben gemaakt. Dit was voor ongeveer hetzelfde geld als een Shapeoko een machine met zowel lineaire rails en kogelomloopspindels met portaal aan beide zijden aangedreven. Voor deze prijsklasse dus best veel waar voor je geld. De machines van vorig jaar voor 1250 was ongeveer de kostprijs waar je ook op kunt rekenen als je zelf een dergelijke cnc bouwt.

Eigenlijk is het handig om eerst te kijken wat je wensen zijn op CNC gebied, en vervolgens kijken wat er te koop is voor dit geld.
Een Shapeoko is niet de meest stabiele machine maar toch maken mensen er hele mooie dingen mee.
Misschien zou Step-cnc ook nog een optie kunnen zijn.
Verder als datgene wat je wilt niet te koop is voor het beschikbare geld kan dit misschien wel door zelfbouw te doen.

Zoals John al meldde zijn John en ik nog aan het onderzoeken of we nog een keer een serie machines kunnen bouwen met een iets ander fabricageproces (optimaliseren ontwerp en dan vooral de bewerkingstijd)
We laten binnenkort weten wat er nog mogelijk is van onze kant.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Had eigenlijk nog niet gehoord van step-cnc en hun High-Z. Als ik kijk naar de prijs van de CNC met oppervlakte van 1000 x 600 kom ik uit op 3.675,00 excl BTW. Met de frees erbij tbv 300,00 kom ik dan ongeveer op 4.000,00. Beetje over budget momenteel, maar als ik dan kijk naar wat de machine is: x-as aangedreven aan beide zijden met een kogelomloopspindel. Sturing kan een vierde as aan. Ondersteuning via helpdesk. Deze kan zeker een kanshebber worden.
Maar als ik die prijs dan vergelijk met jullie CNC is het prijsverschil wel enorm.

Ondertussen me serieus aan het inlezen op CNC-zone in verband met het open source project. Is interessante materie. Het heeft je wel een idee waarom iets beter is, en wat er allemaal gebeurd. Wat me wel al opvalt is dat er een redelijk nauwkeurige CNC nodig is om een CNC te maken. Bijvoorbeeld het vrezen van de aluminium platen en de boring van de gaten dient nogal nauwkeurig te zijn. Dat is dan alleszins een onderdeel dat ik zal moeten uitbesteden.
Verder me nog eens serieus verdiepen in de elektronica en snappen hoe de sturingen werken en welke componenten je nodig hebt en waarom.

CNC is interessante materie, maar niet gemakkelijk voor mij door de vele mogelijkheden.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Maar als ik die prijs dan vergelijk met jullie CNC is het prijsverschil wel enorm.

Het prijsverschil is wel groot inderdaad. Denk dat dat komt door:
- ons ontwerp draait op open source software
- we hebben hele betaalbare stappenmotor drivers gebruikt
- we hebben geen organisatie met personeel dat elke maand betaald moet worden
- we hebben ze ongeveer voor kostprijs verkocht

De machine die we dit jaar op de open dag hout bij ons hadden, weet niet of je die gezien hebt, maar dat is weer een doorontwikkeling.
Deze machine was mechanisch dezelfde basis als vorig jaar (alleen een 20mm aluminium plaat toegevoegd als werkblad)
Maar door te investeren in de electronica (andere stappenmotoren, stappenmotordrivers en voedingen) is de machine een stuk sneller geworden.
Dit heeft echter wel gelijk een prijskaartje, aan alleen al electronica upgrade zit er ~675,- aan onderdelen in deze machine.

Geeft wel aan dat een goede basis gebruikt kan worden als startmachine en later opgewaardeerd kan worden naar wens.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Had eigenlijk nog niet gehoord van step-cnc en hun High-Z.

Bedoel je dit ding ?
Doe me dan een lol, breng je centen hier en kom hier frezen
4 balkjes moeten het frame vormen ? wat denk je dat er gebeurd als je hard op 1 van de punten duwt, dan krijg je een wokkel

Ik ben zowieso voorstander van een machine met hoge zijkanten, dit geeft een veel stijver bed
Het mooiste is nog als de onderste dwarsbalken doorlopen voorbij de zijkanten en dan als schoor weer terugkomen naar die zijkanten, zo word je machine nog veel stijver
Maarja, dat kost extra materiaal en extra geld...
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
niet alleen dat er in dat ding niet veel stevigheid kan zitten ook nog ronde geleidingen.
Dat is wel veel veel geld voor heel erg weinig machine .
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Dus in principe is zelfbouw de enige methode om een betaalbare goeie machine te verkrijgen? Starten met een goeie structuur en vandaar verder bouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.