Begin van CNC en de zoektocht

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ondertussen eerste tegenslagje. De geleverde sleufmoeren hebben niet allemaal het gewenste M5 schroefgat voor de bevestiging van de hiwin profielen. Leverancier op de hoogte gesteld via mail, nu wachten op reactie.

Ondertussen bezig met gaten tappen in de profielen. Dat is toch een werkje dat veel tijd in beslag neemt. Elk gat in drie stappen tappen is toch een werkje, maar als je het resultaat ziet is dit wel bevredigend
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Wij hebben alles met machine tappen getapt, alle maten in 1 keer getapt.
Dat scheelt een hele boel tijd.
vervelend van de schuifmoeren, dit soort dingen zijn wij ook regelmatig tegenaan gelopen, tot 10 tellen en verder.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
In 3 stappen ? neem een machine tap, dan draai je hem er in 1x in

Ik dacht al dat er een betere manier moest zijn. Bedankt voor de tip

Wij hebben alles met machine tappen getapt, alle maten in 1 keer getapt.
Dat scheelt een hele boel tijd.
vervelend van de schuifmoeren, dit soort dingen zijn wij ook regelmatig tegenaan gelopen, tot 10 tellen en verder.

Zo lang ik verder kan en de leverancier nieuwe bezorgd is er voor mij niets aan de hand. Vergissen is menselijk. Ik heb genoeg correcte moeren om de x rails af te werken, en dat zal waarschijnlijk zijn wat ik dit weekend maar kan afwerken. Maar de les die ik dus ondervonden heb is alle onderdelen dubbel controleren
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Goed nieuws van de leverancier. Deze bezorgt mij de correcte sleufmoeren. De verkeerde mag ik houden als compensatie. Misschien dat ik deze in de toekomst nog kan gebruiken, wie weet?
Indien er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de verkeerde sleufmoeren. Tegen verzendprijs kan ik deze wel bezorgen.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
IMG_0346.jpg

Voor degene die zich afvragen hoe ver we momenteel zijn. Het vlot aardig goed. Veel gaatjes geboord. Veel gaten getapt (machinetap is een droom). Veel vijsjes gebruikt.

Volgende bestelling is ook weer gedaan, de spindels en daaraan vasthangende attributen.

En dan is de mechanische bouw eigenlijk bijna klaar. Het ziet er naar uit dat ik de deadline ga halen.
 

Bijlagen

  • IMG_0346[1].jpg
    IMG_0346[1].jpg
    93,8 KB · Weergaven: 254

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Dit is toch veel leuker dan kant en klaar kopen.
en je steekt er nog een boel van op ook nog.

Tot nu toe duizend keer leuker dan gedacht.
Met het ontwerp dat ik heb gekozen om te maken is het eigenlijk ook maar onderdelen bestellen en assembleren.
Eigenlijk is dit voor iedereen haalbaar.
Ik weet eigenlijk perfect hoe elk onderdeel in elkaar zit. En als er ooit iets misgaat dan zal ik daar zeker mijn voordeel uit halen.
Eerlijkheid gebied mij dat ik sommige onderdelen wel een paar keer heb moeten losmaken en terug in elkaar vijzen omdat ik een onderdeeltje vergeten was.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ziet er al mooi uit. Hoeveel schat je in dat de machine uiteindelijk zal kosten? Ik zag eerder in het ergens topic 1500 staan, of is dat alleen voor de mechanische onderdelen? Want dat is een beetje wat een X-carve kost, alleen ziet dit er 10x degelijker uit.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ziet er al mooi uit. Hoeveel schat je in dat de machine uiteindelijk zal kosten? Ik zag eerder in het ergens topic 1500 staan, of is dat alleen voor de mechanische onderdelen? Want dat is een beetje wat een X-carve kost, alleen ziet dit er 10x degelijker uit.

Tot nu toe heeft deze machine mij dit gekost:
Profielen: 892,69 EUR
Lineaire geleidingen: 941,11 EUR
Aluminium platen: 875,00 EUR
Profielverbinders: 148,64 EUR
Schroeven en bouten: 121,45 EUR

Totaal: 2.978,89 EUR

In het begin had ik in mijn hoofd dat ik voor 3.000,00 EUR wel een goede machine moest kunnen hebben.
Echter na lang beraadslagen bleek dat mijn budget niet realistisch is voor wat ik van de machine verwachtte.

Als we dan gaan spreken van een totaal budget, dan denk ik dat ik ongeveer 6.000 a 7.000 EUR ga uitgegeven hebben. Maar dit zou evengoed 8.000 kunnen zijn.

Als je kijkt naar de CNC voor de open dag hout van John Lammers en XL500SZ, dan kunnen zij een machine bouwen voor 1900 met een bereik van 600 x 800. De mijne zal een bereik hebben van 600 x 1000. Hoe meer ik lees en hoe meer ik zelf bouw, hoe meer ik besef dat deze jongens een heel goeie frees hebben gebouwd en dit voor een enorm goede prijs.

Bij zelfbouw hangt veel af van wat je zelf kunt maken en wat je moet uitbesteden, welke componenten je gebruikt.
Laat ons eerlijk zijn en zeggen dat ik alleen heel goede componenten heb gebruikt, en die dan ook nog eens van plaatselijke leveranciers heb gekocht.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
En dan denken we weer een stapje verder en dan komt de controller weer in beeld. Momenteel nog aan het twijfelen tussen de CPU5A4E en de CNC760. Iemand van jullie een idee welke ik best zou kiezen en waarom?
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Machtig mooie machine ben je aan het bouwen, ziet er proffesioneel uit!

Heb je al besloten welke controller je gaat gebruiken?
Als je eruit bent ben ik benieuwd welke je hebt gekozen en waarom.

Zit zelf ook te overwegen om een CPU5A4E te bestellen, voornamelijk om een 4e as toe te voegen en een gemakkelijk aan te sluiten pendant. Dit zijn 2 dingen die (nu nog niet) mogelijk zijn met de opensource besturing die ik gebruik (arduino +GRBL +Universal Gcode Sender) Voor de rest draait de opensource besturing wel heel goed en betrouwbaar.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Heb vandaag de knoop doorgehakt.

Het wordt de CNC760. De reden waarom heeft eigenlijk weinig te maken met het frees-aspect van mijn machine. Op dit bord zijn namelijk ook uithangen om in 3D te printen. Vermits ik dit in de toekomst misschien ook zal doen, hou ik hiermee ook die optie open.

Binnenkort (enkele maanden?) zou er ook een nieuw bord uitkomen de CNC720. Dit is eigenlijk een afgeleide van de CNC760 en de CPU5A4E. Indien deze beschikbaar zou zijn, zou deze wel een grote voorkeur genieten. Hangt natuurlijk ook af van de prijs. Ik denk dat er mensen zullen zijn die hun CPU5A4E zullen vervangen door de CNC720. Heeft immers dezelfde ruimte nodig. Misschien dat de tweedehandsmarkt dus binnenkort een paar van deze bordjes rijker zal zijn.
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
203
70
Groningen
www.kiwood.nl
Heb vandaag de knoop doorgehakt.

Het wordt de CNC760. De reden waarom heeft eigenlijk weinig te maken met het frees-aspect van mijn machine. Op dit bord zijn namelijk ook uithangen om in 3D te printen. Vermits ik dit in de toekomst misschien ook zal doen, hou ik hiermee ook die optie open.

Binnenkort (enkele maanden?) zou er ook een nieuw bord uitkomen de CNC720. Dit is eigenlijk een afgeleide van de CNC760 en de CPU5A4E. Indien deze beschikbaar zou zijn, zou deze wel een grote voorkeur genieten. Hangt natuurlijk ook af van de prijs. Ik denk dat er mensen zullen zijn die hun CPU5A4E zullen vervangen door de CNC720. Heeft immers dezelfde ruimte nodig. Misschien dat de tweedehandsmarkt dus binnenkort een paar van deze bordjes rijker zal zijn.

Interessant dat er een nieuwe bord uit komt, hopelijk is de prijs stelling van dit nieuwe bord interessant. Goede tip.

Als het je alleen om het 3d printen gaat ben je met het prijsverschil tussen de cpu5a4e en cnc760 ook al een eindje op weg voor een losse 3d printer. Heb zelf een 2e hands prusa i3 mk2s gekocht voor 400 euro. Als ik naar de versnellingen kijk die een 3d printer haalt(met minimale bewegende massa) zou mijn portaalfrees er een aardige dobber aan hebben om daarbij in de buurt te komen. Die moet namelijk het hele portaal van tig kg heen en weer trekken.
 

Rexmax

Nieuw lid
30 nov 2018
2
0
Velsen-Noord
Tot nu toe heeft deze machine mij dit gekost:
Profielen: 892,69 EUR
Lineaire geleidingen: 941,11 EUR
Aluminium platen: 875,00 EUR
Profielverbinders: 148,64 EUR
Schroeven en bouten: 121,45 EUR

Totaal: 2.978,89 EUR

In het begin had ik in mijn hoofd dat ik voor 3.000,00 EUR wel een goede machine moest kunnen hebben.
Echter na lang beraadslagen bleek dat mijn budget niet realistisch is voor wat ik van de machine verwachtte.

Als we dan gaan spreken van een totaal budget, dan denk ik dat ik ongeveer 6.000 a 7.000 EUR ga uitgegeven hebben. Maar dit zou evengoed 8.000 kunnen zijn.

Als je kijkt naar de CNC voor de open dag hout van John Lammers en XL500SZ, dan kunnen zij een machine bouwen voor 1900 met een bereik van 600 x 800. De mijne zal een bereik hebben van 600 x 1000. Hoe meer ik lees en hoe meer ik zelf bouw, hoe meer ik besef dat deze jongens een heel goeie frees hebben gebouwd en dit voor een enorm goede prijs.

Bij zelfbouw hangt veel af van wat je zelf kunt maken en wat je moet uitbesteden, welke componenten je gebruikt.
Laat ons eerlijk zijn en zeggen dat ik alleen heel goede componenten heb gebruikt, en die dan ook nog eens van plaatselijke leveranciers heb gekocht.

Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!

Misschien is dit wat voor je: https://www.v1engineering.com/specifications/

Ik heb deze met een frees staan en heb samen met een broertje een tweede gemaakt met een 100 watt CO2 laser erop.
De volgende is al in de maak met een plasma snijder erop.
Hij is natuurlijk minder nauwkeurig als wat hier wordt gemaakt, maar je kan er zeker een heel eind mee komen.

Of een aankoop via Ebay, https://www.ebay.com/itm/220V-EU-PL...=item5d852605e2:g:RZMAAOSw8R9ahz0O:rk:11:pf:0
Een vriend van me heeft deze via Duitsland besteld, iets goedkoper en een wat groter bed, mocht je interesse hebben kan ik even de juiste link voor je opzoeken.

Ideeën genoeg voor een wat lager budget, een laser erop zetten is trouwens niet goedkoop zodra je voorbij de 60 watt ga:cool:
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Het is al een poosje stil op dit draadje, zijn er nog vorderingen gemaakt afgelopen maand?

Echte vorderingen heb ik jammer genoeg nog niet kunnen maken. Daar kwam een kleine bestelling van snijplanken (een vierhonderdtal) even een stokje tussen steken.
Iedere keer ik de werkplaats binnen kom dan staat de machine mij triestig te bekijken.

Wat ik ondertussen wel al heb gedaan is een hele hoop onderdelen verzameld:
- spindels
- lagers
- kabels
- connectoren

Dus we hebben alvast weer materiaal om vorderingen te maken.

Donderdagavond start er ook een nieuwe cursus voor Fusion 360 deftig te kunnen gebruiken. Het zelf experimenteren en uitvinden bleek toch moeilijker dan gedacht.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Je bent een geweldige machine aan het bouwen, dat is duidelijk.
Respect, en zeker ook voor de heren John Lammers en XL500SZ die de inspirators zijn van dit project.

Deze machine is natuurlijk wel volledig buiten het "zelf doen met een uitdagend klein budget" -domein gegroeid.
Ik had hiervoor ook nog nog wel aspiraties om iets leuks te bouwen voor een voor mij bereikbaar budget.. Maar als ik zie dat dit 7000,- à 8000,- gaat kosten en dat er toch best wat kennis en vaardigheden bij komen kijken waar ik niet direct over beschik dan geef ik het bij voorbaat op.
Met mijn budget en technische vaardigheden ga ik dan toch weer kijken naar een Shapeoko of iets in die richting.
Maar nogmaals respect voor degenen die wel zo'n machine weten te bouwen!

Dank u voor het compliment. Al wil ik wel even vermelden dat ik in principe een soort van bouwplan volg vanop CNC-zone. Bepaalde dingen heb ik uitbesteed zoals de aluminium platen (dit was ook iets boven mijn niveau). Mijn idee is dat het eigenlijk voor iedereen haalbaar is. Zeker met de documentatie die terug te vinden is. En eigenlijk is het bouwproces heel erg tof. Je komt een probleem tegen en vindt een oplossing.

Budget en nauwkeurigheid gaan in grote mate samen, het hangt er maar van af wat je denkt nodig te hebben. Dit gezegd zijnde, ben ik eigenlijk niet van plan om veel compromissen te sluiten bij het bouwen van mijn CNC. Ik ben er van overtuigd dat ik de machine zou kunnen afwerken voor ongeveer 4.500,00 EUR door componenten te gebruiken die net iets minder zijn, maar ik wil dit liever niet doen. Bij zelfbouw bepaal je namelijk zelf waarin je wil investeren. Compromissen kunnen gesloten worden op basis van je vereisten/budget.

Lees je goed in als je beslist (bv. op cnczone) of begin er gewoon aan. Ligt er een beetje aan welke werkwijze je verkiest.

Het moeilijkste in het CNC-gebeuren vind ik nog de tekenprogramma's goed kunnen gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.