Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 34

Begin van CNC en de zoektocht

Beste houtvrienden,

Ik ben me momenteel aan het inlezen in het CNC-gebeuren.
    Echter door de bomen zie ik het bos niet meer zo goed.
    Zoveel over nauwkeurigheid, japanse onderdelen, steppenmotors vs servo's ...

De bedoeling is om een portaalfrees aan te schaffen/bouwen. Minimum grootte denk ik aan 800 x 600.
    Mogelijke kanshebbers:
    - Stepcraft
    - X-carve
    - Bouwpakket Open Dag Hout (Indien deze heren nog een serie maken)

Mijn bedoeling is om met deze CNC enerzijds inlays te maken.
    Anderzijds bepaalde zaken te versnellen (frezen van perfecte cirkels in een bepaalde diameter)

Weten jullie bepaalde zaken waarop ik zeker aandacht moet aan besteden?
    Hoe groot is de leercurve tot je tot een goed resultaat komt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Maarten

Ga eens kijkenop CNC zone. Is een forum voor CNC gebruikers

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Ik zou Shapeoko ook meenemen als kandidaat. S en XCarve stammen beide af van 1 proto-kit-CNC, maar Shapeoko maakt inmiddels itt XCarve gebruik van een zelfontwikkeld profiel voor de poortconstructie, dat veel steviger is dan dat van XCarve.

Dat is in ieder geval wat ik uit mijn research gehaald heb; denk nl ook aan de aanschaf van een CNC, volgend jaar hoop ik. Volg dan ok met belangstelling dit draadje.

Stabiliteit is op cnc gebied wel een toverwoord, als je kunt is zelfbouw na mijn mening de beste methode, je kunt dan namelijk het geld wat je uitspaart op een commerciële machine in de onderdelen stoppen waardoor je een betere machine krijgt.
    Dan heb je voor de zelfde prijs meer waar voor je geld.
    als je een goede basis hebt kun je altijd een upgrade doen, wij hebben op de basis machine een upgrade gedaan waardoor de snelheid is verhoogd van 3.5 naar 8.5m per min.
    verder zijn wij nu bezig de mechanische stabiliteit te verhogen zodat we hopelijk het plaatwerk voor een bouwpakket niet meer hoeven uit te besteden aan een bedrijf maar dit zelf kunnen frezen. Zodra we dat kunnen komt er zeker een bouwpakket.
    andere optie is volledig zelfbouw waar je gebruik mag maken van ons ontwerp of het open source ontwerp van cnc zone.
    Voor ons ontwerp is trouwens 800x600 echt de max, deze afmeting hebben we eerder al gebouwd en geleverd.
    uit eigen ervaring weet ik dat groter dan 600x400 vaak niet noodzakelijk is.

gr. John

@ Dunhans: dank voor de tip, had hier al eens rondgekeken maar had niet direct mijn weg gevonden

@ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?

@John Lammers:
    Lees inderdaad veel over problemen met stabiliteit. Dit lijkt wel het punt waarop de ene machine zich onderscheidt van de andere.
    Ik begrijp ook dat een CNC blijkbaar nooit af is, het lijkt alsof iedereen altijd vanalles wil veranderen en verbeteren.
    Het probleem is dat ik wat schrik heb om aan een volledig zelfbouw project te starten. Ik heb namelijk nog nooit met een CNC gewerkt en weet niet waarop te letten.
    In je reactie lees ik dat je CNC's voor anderen bouwt en levert. Zou je het zien zitten om er een voor mij te bouwen? En indien zo, aan welk budget dien ik dan te denken?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaVa Bekijk Berichten
    @ Bert Vanderveen: Ik voeg de Shapeoko toe aan de kanshebbers. Wat leuk dat je ook belangstelling hebt in een CNC. Voor welke toepassingen zou jij deze gebruiken?
    In eerste instantie voor het maken van mallen — ik wil qua meubels en dingen maken richtingen vrijere vormen & dan ontkom je niet aan het maken van mallen. Plus dat het denk ik niet fout is om wat kennis van CADCAM op te bouwen; er zullen steeds meer plekken komen waar je van grotere machines gebruik kunt maken — dan ligt het maken van grote bouwpakketten ook binnen het bereik van de 'kleine man'.

moet je eens kijken op cnc zone /zelfbouw/aluminium staal en hout.
    staan veel tips (heel veel) maar ook wel veel kritische gebruikers/bouwers

Ik doe samen met Pascal de machine van de open dag hout.
    we hebben begin van dit jaar 5 machines gebouwd voor verkoop.
    als we zelf alle aluminium platen kunnen produceren op onze eigen machinegaan we weer kijken of we de machine als bouwdoos kunnen maken.
    het laten produceren is te duur gebleken voor onze machine.
    stuur mij maar een pb met je wensen, dan kunnen we er wel naar kijken of we op korte termijn iets voor jouw kunnen betekenen.

gr. John

@ Bert: Mallen zijn inderdaad belangrijk om een perfecte vorm te hebben, vooral wanneer deze bestaan uit meerdere onderdelen. De CNC zal hier zeker zijn nut bij hebben.

@ John: PB verstuurd

In afwachting van de CNC alvast even begonnen met Fusion 360 te bekijken.
    De basis vormen tekenen gaat redelijk snel en nog redelijk gemakkelijk.
    Gelukkig ergens een manual teruggevonden waarin enkele oefeningen staan beschreven, zodat ik wat op weg kan.
    Heeft toch een ander gevoel dan het papier en de stylo waar ik normaal mee werk.

CNC is enorm leuk. Uiteindelijk helpt het wel als je een beeld hebt van je budget en wanneer je up and running wilt zijn. Goede onderdelen (geleiding, spindels, etc) kosten nu eenmaal wat centen. Tenzij je wat tijd hebt en via de (Duitse) eBay spullen koopt, dan kun je weer wat besparen.

Forum Rechten