Alweer een werkbank ....

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
41
59
Geldrop
Zoals beloofd in mijn stukje "Even voorstellen" in de rubriek "Houtbewerkers stellen zich voor" hierbij enkele foto's van mijn onlangs gemaakte werkbank.
Tot nu toe heb ik het altijd gered met mijn oude "werkbank" of beter gezegd mijn tot werkbank omgebouwde eetkamertafel, maar om echt serieus aan de gang te gaan met houtbewerking leek mij een fatsoenlijk werkbank noodzakelijk.
Kopen was een optie, maar de prijzen voor een degelijke werkbank vind ik behoorlijk. Via marktplaats ook wel werkbanken gevonden, maar die waren aftands of te prijzig naar mijn zin.
Dus dan maar zelf bouwen, een mooie uitdaging!

Enkele uitgangspunten voor de bouw:
  • Afmetingen van het blad minimaal 2 meter lang bij ca. 60 cm diep. Misschien aan de diepe kant, maar ik vind het prettig om voldoende ruimte te hebben. Werkbanken die je koopt hebben meestal een veel minder diep blad.
  • Gereedschapsbak achteraan het blad, tijdens de cursussen bij Mathijs Heijkers heb ik dat als erg handig ervaren. En ja, het vereist wel enige discipline om de bak opgeruimd te houden :D.
  • 2 bankschroeven, een aan de voorkant en een aan de zijkant.
  • Dik genoeg blad, het moet niet doorbuigen als er iets zwaars op ligt en het moet niet meeveren bij een flinke tik met een hamer.
  • Zwaar en degelijk onderstel. Tijdens het schaven moet de werkbank niet alle kanten op wiebelen.
  • Gaten om met holdfasts en benchdogs van alles op de werkbank te kunnen klemmen.
  • ...

Wat het blad betreft, ik had het geluk dat ik in de kringloop winkel een foeilelijke massief eikenhouten salon tafel kon kopen. Afmetingen van het blad: ca. 200 cm bij 75 cm en met een dikte van 6.5 cm! Kortom, ideaal voor een werkbank.
Dus niet nodig om zelf een blad te maken.

Het onderstel is gemaakt van grenen balken, de poten hebben een doorsnede van 9 x 9 cm, en de ligger in de lengte is ca. 5 cm bij 12 cm.
De eiken balken waar de poten op staan zijn afkomstig van de salon tafel, zonde om ze niet te gebruiken, en ik vind het er ook wel geinig uitzien, een knipoog naar hun herkomst.

Vooropig maar een beperkt aantal gaten geboord voor de holdfasts en benchdogs. Indien nodig zijn extra gaten er snel genoeg bij geboord. In eerste instantie wil ik van het blad geen gatenkaas maken.

De spindels voor de bankschroeven zijn afkomstig van een welbekende winkel uit Arnhem, van het merk Peaktool. De blokken aan de klemmen zijn gemaakt van restantjes hardhout, overgebleven van andere pojecten.


Maar goed, genoeg verteld, nu wat foto's:

20181026_162411.jpg
20181026_162222.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20180708-WA0000.jpg
    IMG-20180708-WA0000.jpg
    23,5 KB · Weergaven: 371
P

Pel

Guest
Mooie degelijke werkbank Stephan, daar kun jij de komende 100 jaar mee vooruit.

Groet Pel.
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
41
59
Geldrop
Bedankt voor de complimenten!

@Jelmer: Het hout heb ik behandeld met gekookte lijnolie.

@Pel: Oef, dat zou betekenen dat ik 150 ga worden ......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.