Dunne voorzetwand voor muur met spachtelputz

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Resultaat

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit topic heb gestart, maar het is misschien nog nuttig om te laten weten hoe ik het uiteindelijk heb aangepakt en wat het resultaat is geweest.

Uiteindelijk ben ik aan de slag gegaan met 6.5mm multiplex en heb 4 platen van ongeveer 80cm breed laten zagen. Eerst was ik van plan om gebruik te maken van 12mm hardboard omdat dat licht en sterk is, maar door de manier waarop ze dit opslaan bij de bouwmarkt lieten deze platen een lichte buiging zien in de breedte; als het in de lengte was geweest, had ik wel gedacht het vanzelf door de zwaartekracht vlak zou worden.

Toen ik vervolgens de platen multiplex zag na het zagen, had ik mijn twijfels, aangezien ze er niet geheel vlak uitzagen. Daarom heb ik ze een tijdje liggend opgeborgen, maar uiteindelijk waren ze niet 100% vlak. Mocht het bij het ophangen nog steeds niet vlak zijn geworden, dan zou ik zijn teruggegaan.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met panlatten van 18x47mm verticaal te bevestigen aan de wand; horizontaal was geen optie i.v.m. de breedte van de wand en de maximale afmetingen van het hout. De breedte van 47mm had ik gekozen zodat ik nog wat speelruimte had als een plaat niet precies in het midden van de panlat uitkwam.

Eerst dacht ik eraan om alle panlatten te bevestigen en vervolgens de platen. Maar, omdat ik geen risico wilde lopen met een mogelijke afwijking, heb ik eerst één enkele panlat bevestigd, de plaat ervoor gehangen en daarna de volgende afgetekend. Zo heb ik het voor alle panlatten en platen gedaan. Elke panlat heb ik bevestigd met 4 schroeven op gelijke afstand in de muur. Voor de schroeven heb ik daarnaast carrosserieringen met een diameter van 2cm gebruikt en het geheel verzonken in de panlat zodat de plaat er vlak op gemonteerd kon worden; het schroefgat en het gat voor de carrosseriering waren net iets groter dan de afmeting van de schroeven en corrosieringen zelf, zodat ik alsnog de mogelijkheid had om de panlat iets bij te stellen indien nodig.

Het ophangen heb ik met twee personen gedaan en gebruikmakend van een afstandshouder op de vloer, omdat ik de voorzetwand rondom open is; m.a.w. de voorzetwand komt niet tegen de wanden, vloer en het plafond aan. De platen heb ik vastgeschroefd aan de panlatten met (verzonken) kleine schroefjes van 16mm op ongeveer 15cm afstand van elkaar, zodat de naden mooi vlak op elkaar aansluiten. Vervolgens heb ik de schroefgaten opgevuld en opgeschuurd voor een vlak geheel.

Na het opvullen en schuren van de schroefgaten is het resultaat een strakke voorzetwand. In de bijlagen kun jullie het resultaat zien.

Bekijk bijlage 88706
Bekijk bijlage 88707
20190316_082139.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.