Vlakbank beitels slijpen

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Heb vanmiddag getracht met een dreumel een oude vlakbank beitel te slijpen hetgeen aardig gelukt is.
Denk er over na om een apparaatje te maken zodat de beitel recht en onder de juiste hoek geslepen kan worden.
Vraag : Heeft iemand alreeds iets dergelijks gemaakt ?
Zo ja hoe en werkt het goed.
Simon
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Met een dremel lijkt me dat een vrijwel onmogelijke opgave, maar proberen kan altijd.

Scheppach heeft zo'n installatie op de HM1 en HM2, daar zit een schuivende langsgeleiding waar je de beitels in klemt en ze dan onder de juiste hoek langs een op de as bevestigde slijpschijf haalt.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
de link van timmertje vind ik een goede opzet
alleen zou ik een beitel klem op maken en een houder die over de buizen geleid met de dremel erin.

Dan zou dit principe moeten werken,
 

woodie

Actieve deelnemer
5 nov 2010
188
1
Ik zou dat nooit met een dremel doen. Dit vind ik wel een goeie, [MEDIA=youtube]xIBKp9_hWLo[/MEDIA]


Nog een mooie,

jigsharp2.jpg


jigsharp3.jpg


jigsharp1.jpg


Meer info, http://www.garagewoodworks.com/jigsfixtures.php
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Het idee van Woody is goed maar je kunt hem alleen gebruiken als je de snede even op wilt halen. Heb je ongewild een spijker in een oud stuk hout meegevlakt dan ben je denk ik 10 volle dagen bezig om het "kuiltje" eruit te slijpen :(

Een soort gelijk idee als die van Timmertje heb ik ook gemaakt en staat op mijn website onder het kopje gereedschap, deze geleider werkt al 2 jaar zonder problemen :D

mvg
Patrick
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
zaag zei:
Het idee van Woody is goed maar je kunt hem alleen gebruiken als je de snede even op wilt halen. Heb je ongewild een spijker in een oud stuk hout meegevlakt dan ben je denk ik 10 volle dagen bezig om het "kuiltje" eruit te slijpen :(

Een soort gelijk idee als die van Timmertje heb ik ook gemaakt en staat op mijn website onder het kopje gereedschap, deze geleider werkt al 2 jaar zonder problemen :D

mvg
Patrick

Beste Patrick,

Heb op je website gezien hoe je de slijpinrichting heb gemaakt.
Echter heb niet goed gezien of je de stalen strip waartussen de beitel wordt geklemd nog een extra strip is bevestigd zodat je een betere geleiding heb tijdens het heen en weer halen van beitel tijdens het slijpen.

Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Er zit geen extra strip op gemonteerd, het is eigenlijk gewoon een hoek lijn die je langs een andere hoeklijn laat glijden zie tekeningetje hieronder:

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.