klok

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
afgelopen tijd veel drukte gehad, dus kon ik mooi mijn klok project afmaken die de nodige kleine uurtjes opsnoepten.
Ik was afgelopen winter al begonnen en had zo de grootste gedeelte al uit het berken multiplex gezaagd.

20181001_201309.jpg

De tekeningen had ik bij holzmechanick gekocht. Zat een goede omschrijving en goede tekeningen bij.
Ik heb alleen de tekeningen uitgeprint om die als zaag sjablonen op het hout te plakken.
Alles is grotendeels uitgezaagd met de stationaire figuurzaag.



1ste x alles in de werkplaats monteren. Sommige kleine dingen had ik nog niet gemaakt maar die maakte ik tijdens de montage.
Zo bleef het ook nog wat overzichtelijk.
20181008_201159.jpg


Het uurwerk alleen vond ik nog niet genoeg dus bedacht ik dat er ook een ''kast'' omheen moest komen. Dus die heb ik tussendoor ook nog gemaakt.

Missen weer veel foto's van het proces haha.
20181015_194450.jpg

proef passen met uurwerk
20181030_202407.jpg

Het vogeltje is inlegwerk. Deze heb ik gemaakt van 5 soorten hout.
Mahonie
Noten
kers
vuren
appel
20181028_095212.jpg



En zo kwam het moment dat ik alles in de woonkamer op kon hangen.
Daarvoor heb ik het hele uurwerk weer gedemonteerd on alles goed te schuren en netjes te monteren met dit als resultaat:
20181104_112502.jpg
20181104_112449.jpg

Gewicht en pendel is afgesteld en de klok loopt mooi en boven verwachting goed.

mvg Peter.

PS excuses dat de foto's gedraaid staan maar heb al wat geprobeerd maar het lukt mij niet om ze anders te plaatsen.
 
P

Pel

Guest
Peter, ik vind het een meesterwerk, ik heb de laatste twee foto's even recht gezet, dat verdiend zo'n mooi werkstuk zeker. De vogel lijkt wat op een grauwe klauwier.

groet Pel.

20181104_112449.jpg

20181104_112502.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik bekeek eerst de foto's en dacht zeker dat het over een CNC project ging... Respect dat je dit allemaal 'met de hand' hebt uitgezaagd, heel mooi geheel geworden!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Prachtig uurwerk!! Al doe ik je het niet na. Ik zou helemaal kriegel worden van al die kleine onderdelen.

Hier mag je trots op zijn.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Peter, ik vind het een meesterwerk, ik heb de laatste twee foto's even recht gezet, dat verdiend zo'n mooi werkstuk zeker. De vogel lijkt wat op een grauwe klauwier.

groet Pel.

Bedankt,
De soort vogel weet ik zo niet. Vond een tekening via google en het moest wat makkelijk zijn want dit is pas mijn 2e inleg werkje.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Dan zou ik alles behandelen. Los van het feit dat onbehandeld hout best vuil gevoelig is, denk ik dat het hout ook een heel stuk minder slijtage gevoelig wordt als je het behandeld met een goede 2-k lak.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Dan zou ik alles behandelen. Los van het feit dat onbehandeld hout best vuil gevoelig is, denk ik dat het hout ook een heel stuk minder slijtage gevoelig wordt als je het behandeld met een goede 2-k lak.

Er word met opzet gebruik gemaakt van berken. Het schijnt redelijk slijtvast te zijn (en hij komt vast vaker stil te staan dan dat ie loopt)
Ook kan het problemen opleveren als ik de tanden behandel, dit omdat het soms wel nauwkeurig komt zodat het niet vast loopt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Een uniek project om hier op het forum te laten zien, zoiets zien we hier eigenlijk nooit!

Complimenten met het mooie resultaat!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.