Traditionele Franse waterput

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bij het afgraven van de voortuin kwam onder een grote granieten steen een oude waterput te voorschijn.
Vrouwlief kreeg meteen efteling visioenen en er moet dus binnenkort een natuurstenen opbouw met leiendakje gebouwd worden.

Ik heb al wat zitten googlen, maar op leuke plastjes na kom ik weinig technische info over de uitvoering tegen. Het gaat me vooral over de houten opbouw, daar zijn echt enorm veel verschillende uitvoeringen van te vinden, maar wat nu handig is....

Heeft iemand wat info over de houtconstructie voor een detgelijke put? Kan ik eindelijk weer eens met hout aan de slag in Frankrijk en hier wat plaatsen... :D
 

tuoh

Oud hout
Al heel wat jaartjes geleden heb ik eens een opbouw voor een waterput gebouwd in eik.
Daar zat dan wel een "braadspil" in (= een houten winch) Kan ook met een blok of takel aan de nok gemaakt worden, dit hangt af van de grootte van de emmer:p

Een paar snelle schetsen van hoe ik het ding gemaakt heb.
De dxf file heb ik niet meer.

Vooraanzicht. De staanders stonden tegen de putrand, en werden door middel van draadeinden hier aan vast gezet.
Scan 1.jpg

Zijaanzicht.
Scan.jpg

Alle koppen van de balken (150 x 150) heb ik toen geprofileerd. Dat oogt wat mooier.
Neem het hout ook niet te klein van sectie, dat lijkt nergens op.

Dak is gedekt met pannen met enkele sluiting (Boomse pannen)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Thanx! Dit is zo goed als perfect op een paar afwerkdetails na.
Ik was ook van plan met eiken aan de slag te gaan, diameter moet ik nog even over nadenken, put is niet heel groot maar die 150 lijkt me niet verkeerd.

Nog wel een paar vraagjes:

De sporen heb je niet gekeept op de gordingen. Was ik eigenlijk wel van plan, wat is de motivatie daarvoor?

Heb je ook info over de constructie van de braadspil? Die is nl. echt nodig voor het efteling gevoel is me verteld... ;)

Ow! Het dakje wordt gedekt met leitjes, er zal wel wat overblijven van het hoofddak nl.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De sporen moeten niet ingekeept worden, maar het mag wel.
Hier ten lande zijn die dingen meestal 63mm vierkant, of 75 x 63mm, worden kepers genoemd en worden bijna nooit ingekeept.
Maar dit is een detail dat aan de constructie weinig veranderd.

Het "braadspil heb ik gemaakt van een in de lengte doorgezaagd stuk eik van 150 x 150mm. In de lengte twee groeven gefreesd waar een dikwandige stalen buis inpast (5/4 dikte)
Eens de groeven erin, het spul samen gelijmd en op de draaibank rond gedraaid. Lengte van het spil 15mm korter dan de afmeting tussen de staanders.

Staanders en rondsels voorzien van een ruime boring (speling tussen as en hout 2 à 3mm. aan de buitenzijden van de staanders een groot rondsel, en de as opgesloten met splitpennen aan beide uiteinden.
De koppeling tussen buis en houten rol gebeurt door een doorgaande boring met daarin een stuk rondstaal van 10mm, gelijk gezaagd met de buitenkant van het spil. Kan ten alle tijde terug verwijderd worden door het ding door te drijven.

De kruk is geplooid uit een dikwandig stuk buis van 4/4 duim dik. alle uiteinden van de buizen zijn dichtgelast. Aan één zijde gedicht door de ingeschoven 4/4 buis van de kruk.
Plaats het braadspil niet te laag, je moet de emmer makkelijk op de rand kunnen plaatsden bij het bovenhalen.

Soms werd er een pal toegepast om het ongewild aflopen van het spil tegen te gaan, soms word de kruk gewoon tegengehouden door een eindje touw wat met één eind vastzit aan de staander.

Er word altijd een redelijk dik touw gebruikt voor op het braadspil, minimaal 20mm dik, aan één eind vast gezet op het braadspil (links of rechts) Zorg ervoor dat bij het volledig opgedraaide touw het eindpart ongeveer in het midden komt de zitten, de windingen liggen mooi strak tegen elkaar. Het andere eind van het touw krijgt en oogsprits met haak eraan.

Een bijgewerkte schets met braadspil.
Scan.jpg
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Thanx! Kun je nog wel even een paar dingen ondertitelen? :p

Rondsel is denk ik een ring met bevestigingsgaten waarin de as draait?
Oogsprits weet ik niet exact wat je daarmee bedoelt?

Als ik het goed begrijp heb je een gat door hout en as geboord om een blokeerpin tussen beide aan te brengen, zodat het hout niet los van het staal draait en deze vlak met het hout afgezaagd?
Draaibank is even een uitdaging, maar daar zal hier vast een mouw aan te passen zijn...
 

tuoh

Oud hout
Rondsel = ring met gaten voor de bevestiging.

Oogsplits = een oog gesplitst aan het uiteinde van een (3 strengs)touw.
3 strengs = touw bestaande uit drie kleinere touwen (strengen of kardelen genoemd) welke in elkaar gedraaid worden tot een dikker touw.
Het internet staat vol filmpjes over hoe een oog te splitsen. Is een klusje van 5min. Meer dan een rolletje tape en een scherp mes heb je daar niet voor nodig.

Het hout (rol) en de dikke stalen buis worden inderdaad gekoppeld door een soortement blokkeerpin. Ik heb het gat toen dusdanig geboord dat ik meteen ook de ingeschoven zwengel mee kon vastzetten.
Dat waren meteen drie vliegen in één klap;)

Om een houten rol voor een braadspil te maken heb je niet echt een draaibank nodig. De rol mag ook X kantig geschaafd worden, dat werkt even goed. Veel wrijving is er niet nodig om een emmer water van 10 liter naar boven te draaien:p
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ah! Splits ipv sprits scheelt de wereld voor mij en google! :)

Had al bedacht de spil te zagen mbv een klemmal waarin hij hangt op de zaagtafel. Iedere x een stukje draaien en zagen maar. Kan ik altijd nog kijken of ik wil nabewerken om richting rond te gaan...
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
waterput overkapping met schuin dak lijkt mij wel wat, en er
gelijk twee zonnepanelen op leggen.
:cool:

gr. Placebo
 

jee-wee

Nieuw lid
31 okt 2021
1
0
Randwijk
Bij het afgraven van de voortuin kwam onder een grote granieten steen een oude waterput te voorschijn.
Vrouwlief kreeg meteen efteling visioenen en er moet dus binnenkort een natuurstenen opbouw met leiendakje gebouwd worden.

Ik heb al wat zitten googlen, maar op leuke plastjes na kom ik weinig technische info over de uitvoering tegen. Het gaat me vooral over de houten opbouw, daar zijn echt enorm veel verschillende uitvoeringen van te vinden, maar wat nu handig is....

Heeft iemand wat info over de houtconstructie voor een detgelijke put? Kan ik eindelijk weer eens met hout aan de slag in Frankrijk en hier wat plaatsen... :D
Ik ben ook met een put begonnen. Is die van jou al klaar en heb je er een foto van? Benieuwd wat het is geworden. Vooral de rolconstructie, bevestiging as en zwengel. Waterput Randwijk
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik ben ook met een put begonnen. Is die van jou al klaar en heb je er een foto van? Benieuwd wat het is geworden. Vooral de rolconstructie, bevestiging as en zwengel. Waterput Randwijk
Helaas zijn de plannen door Corona ernstig vertraagd geraakt. Als eerste moesten we op zoek naar stenen voor de put en een aantal andere werkjes. Dat is afgelopen week eindelijk gelukt en we hebben nu voorraad.

Er zijn nog wel de nodige andere zaken die voorrang hebben, dus je gaat zeker eerder klaar zijn dan ik. Ik ga het volgen, leuk!
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1635715200877.jpg
    FB_IMG_1635715200877.jpg
    163,4 KB · Weergaven: 34
  • FB_IMG_1635715203850.jpg
    FB_IMG_1635715203850.jpg
    185,2 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.