Verschillen kwaliteit cirkelzaagbladen

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Het blad van mijn lidl accucirkelzaagje begon een beetje bot te worden (150mm, 18T), dus was ik op zoek gegaan naar een nieuw blad. Hier op het forum werd ecotools veel aangeprezen, dus heb ik eerst daar gekeken, schappelijke prijzen, maar ook meerdere prijssegmenten. Eco-line, professioneel en industrieel. Ecotools is spaarzaam in de marketing taal, ze gebruiken allemaal hard metalen wisseltandjes. Daar was ik dus een beetje over aan het dubben, een industrieel blad is meer dan twee keer zo duur als een eco-line, en toen kwam ik toevallig langs de opruimingsbak van de Praxis, daar lagen 150mm, 18T TCT HM bladen van stanley, van 20 euro voor 5 euro. Dat leek me een goede aanbieding, dus die heb ik meegenomen.

Maar dat leid nu dus tot de vraag: Welke kwaliteit heeft dit stanley blad? Het merknaampje zorgt ervoor dat ie duurder is, maar de merknaam moet misschien ook wel een beetje kwaliteit meenemen. Het blad is vervaardigd in 2012, en mist de uitsparingen die je ziet in moderne bladen, en ik heb een timmerman al eens zien zeggen dat een blad zonder die uitsparingen eigenlijk al links gelaten moet worden, maar zelfs goedkoopste bladen (van de lidl) hebben tegenwoordig die uitsparing. Wat me ook oppviel is dat de maximale draaisnelheid van dit Stanley blad relatief laag is, de industrieele bladen van de ecotools hebben daar een hoger getalletje staan (12.000 vs 7000).

Ik denk dat 5 euro sowieso wel een fair prijs is, maar ik vraag me af of ik nu een goede deal te pakken heb, of gewoon 50 cent en verzendkosten heb bespaard op een eco-line blad. Hoe had ik dat kunnen bepalen, en hoe ga ik dat merken? Is er een ander aspect aan kwaliteit dan standtijd?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik denk dat de grootte van de tanden en hoe ze vast gemaakt zijn aan het blad ook een belangrijk kwaliteits aspect zijn.
Een tijd geleden heb ik een zaagblad van axminster gehad met hele kleine tanden. Op een gegeven moment zijn er 1 of 2 tanden vanaf gebroken zonder dat ik er wilde dingen mee deed.
Nu gebruik ik al een tijdje een industrieel blad van ecotools. Deze hebben behoorlijk grote tanden. Nooit zulke prolemen mee gehad.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Ik denk dat de grootte van de tanden en hoe ze vast gemaakt zijn aan het blad ook een belangrijk kwaliteits aspect zijn.
Een tijd geleden heb ik een zaagblad van axminster gehad met hele kleine tanden. Op een gegeven moment zijn er 1 of 2 tanden vanaf gebroken zonder dat ik er wilde dingen mee deed.
Nu gebruik ik al een tijdje een industrieel blad van ecotools. Deze hebben behoorlijk grote tanden. Nooit zulke prolemen mee gehad.

Ik tikte laatst zonder al teveel moeite, per ongeluk een tandje van mijn blad van ecotools af hoor... Kwestie van de juiste omstandigheden
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bij de Bouwmarkt is alles sowieso duur en ik zou haast zeggen per definitie nooit A kwaliteit. Stanley was vroeger goed spul, maar daar zijn de boekhouders ook al lang de baas en onderdeel van een "groep merken" die in elk prijssegment wat will aanbieden, ook al komt het uit dezelfde fabriek:)

Die "uitsparing" is om het blad te balanceren en volgens mij zie je snel genoeg of het voor de show is of functioneel. Dat wordt belangrijker naarmate het blad met een hoger toerental gaat draaien. Behalve standtijd heeft een goed blad een betere zaagsnede en dat is gewoon prettiger.

Als je je een beetje verdiept in het thema zul je snel voor kwaliteit gaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.