Barndoor DIY

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Hoi,

De vrouw des huizes zou graag barndoors op onze kleerkast hebben in onze slaapkamer, zoals het voorbeeld hieronder.

Vorig jaar heb ik deze deuren reeds gemaakt door vurenhout latten (19mm dik) te verlijmen op meubelpaneel.
De gedachte was dat meubelpanelen niet kromtrekken en dus een goede achtergrond boden. Helaas is dit niet het geval en trekken de gehele deuren in de lengte krom.

Vraag is nu, wat ik best kan gebruiken om het vurenhout op te verlijmen/bevestigen. Het lijkt erop dat de filmpjes van Shanty2chic steeds weer gebruik maken van populieren multiplex.

Hoe zouden jullie het uitvoeren?

Sliding-Barn-Door-Hidden-TV.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Geen 19mm dik vurenhout gebruiken, maar fineer.
En geen meubelplaat maar multiplex of MDF en niet te vergeten, bij voorkeur voor én achterkant fineren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hij heeft de deuren al gemaakt, dus fineer oplossingen dragen niks bij aan de vraag lijkt me

zijn de deuren scheluw of zijn ze krom, als ze krom zijn zou ik overwegen om er een stalen strip achter zetten
Ik ben met een maatje wat meubels aan het maken van staal en hout, hier gebruik ik staal me walshuid (dus geen blankstaal) en roestvrij voor
Als het eenmaal op maat is (al dan niet gelast) dan sop ik het een paar keer af met aceton en spuit het met lak een laag of 4 a 5 (lak van de action volstaat prima en droogt snel)
ziet er top uit

van de week heb ik een muurtje thuis afgewerkt met 15x15x1,5

Om je een idee te geven...
20181030_172455.jpg
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik zou de opbouw van de deuren symmetrisch maken dus ook 19mm planken aan de binnenzijde.
ik weet niet of dat nu nog kan, maar een symmetrisch opgebouwd paneel trekt veel minder snel krom.

gr john
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
De panelen zijn in de hoogte krom getrokken en niet scheluw. Ik zit er op zich niet mee in om de panelen opnieuw te vervaardingen. Dus misschien is het idee van fineer wel een oplossing.
vraag me wel af hoe het eigenlijk komt dat dit systeem is kromgetrokken. Ik heb altijd gedacht dat meubelpanelen stabiel waren. Waarom werkt het systeem van multiplex (populieren?) in combinatie met vurenhout (pine in Amerika?) dan wel?
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
vraag me wel af hoe het eigenlijk komt dat dit systeem is kromgetrokken. Ik heb altijd gedacht dat meubelpanelen stabiel waren.

Zonder spanning werkt meubelpaneel niet. Dat is correct. Maar het gaat wel buigen/plooien/... van zodra je er een beetje kracht op zet. En je vurenhout heeft die kracht. Vurenhout werkt erg veel, in vergelijking met vele andere houtsoorten.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Het motief komt ook voor in vloeren dus er zal toch wel een manier bestaan om dit stabiel te krijgen. Ik vermoed door de plankjes om en om te leggen en met een houtsoort die niet teveel werkt.
 

tuoh

Oud hout
Een drager (meubelpaneel) éénzijdig verlijmen werkt niet, de drager trekt altijd krom zonder bijkomende ingrepen.

Twee mogelijkheden:

- ofwel aan beide zijden hetzelfde lijmen. Hier zou je de vuren latten moeten doorzagen op hun dikte, om finaal twee maal 8 à 10mm over te houden. Hiermee kan je zowel voor- als achterzijde verlijmen.

- éénzijdig verlijmen, maar achteraan een stel regelbare deurspanners infrezen. Deze gaan het paneel opnieuw recht trekken, of, het werken tegengaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.