Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Houtsoort buitenspeeltafel

Beste, graag wil ik buitenspeeltafels maken in hout. Op het eerste zicht lijkt geïmpregneerd hout hier ideaal voor, gezien de lage prijs, het ruime aanbod en de duurzaamheid in weer en wind. Het impregmenteren is een chemisch product waardoor het toch niet echt veilig is voor kinderen, voor wie die buitenspeeltafel bedoeld is.

Welke andere houtsoorten zijn ook goed in prijs, ecologie, kindvriendelijkheid, sterk voor constructie van tafels en banken die het in weer en wind goed volhouden.

Thermowood is wat van zijn sterkte verloren door het thermisch proces dat het ondergaat, hardhout is me te duur en helemaal niet ecologisch, lariks zou snel splijten bij construct. Wat zou hiervoor het beste hout zijn aub?

Bedankt bij voorbaat.

Mvg styn

Wat is een buitenspeeltafel ?
    Met een hamer past alles...

Voor zover je dit vertrouwd....

Verantwoord tuinhout

Houtverduurzaming gebeurt onder meer door hout met Celfix onder vacuüm en extreem hoge keteldruk te impregneren zodat de behandeling tot in de kern van het hout komt. Gadero levert Geïmpregneerd tuinhout met FSC, Pefc en /of KOMO certificaat, dit wordt per product aangegeven. Dit biedt u de zekerheid dat uw tuinhout verantwoord is behandeld met in Nederland toegelaten verduurzamingsmiddelen. Celfix impregneren van naaldhout zorgt voor vertraging van vergrijzing en houtrot. Celfix impregnatie gebeurt onder hoge druk in speciale ketels.
    Celfix geïmpregneerd tuinhout heeft nog andere voordelen;

• geen directe houtaantasting
    • onderhoudsvrij, beitsen is niet nodig
    • universeel overschilderbaar in elke kleur
    • waterafstotend
    • toepassingen bij duurzaam bouwen (DUBO)
    • ongevaarlijk voor mens, dier, milieu en omgeving (zie RIVM)

Wij werken niet met giftige houtbewerking methodes, zoals gecreosoteerd en gewolmaniseerd. Deze behandelmethodes tasten ernstig het milieu aan. Tot slot hebben onze Celfix geïmpregneerde planken, schermen en palen een veel langere levensduur dan gewaxt tuinhout.

Splijt larix sneller dan andere houtsoorten?

Ik heb nog wel een paar vragen.

Gaat het om een tafel voor je eigen kinderen (dwz. na 10 jaar gaat hij weer weg), of voor bv. een kinderdagverblijf?
    Moet de tafel ook bestand zijn tegen springende pubers, of valt dat mee?

Persoonlijk denk ik dat je het wel in de hoek van larix, eiken, robinia moet zoeken, maar goed 'goedkoop, ecologisch, sterk, duurzaam' - als het ideale hout bestond, zou iedereen het gebruiken, niet?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Wat is een buitenspeeltafel ?
    Een tafel waaraan kindjes kunnen buiten spelen. Met bankjes om te zitten. En een zandgedeelte en een watergedeelte.

Re

Bedankt voor je reactie

Ik heb alleen op internet gevonden dat lariks gemakkelijk splijt. Maar heb daar geen bevestiging van, vandaar mijn vraag hier :-)

De tafel zou ik graag maken voor de school van mijn kindjes. Daar is blijkbaar ''t één en ander van beperkingen om het daar toe te laten (veiligheid en gezondheid kinderen). Ze moet wel tegen een stootje kunnen natuurlijk. De max leeftijd is in school 12 jaar.

Ja idd, moest die houtsoort bestaan, zou ik niet moeten zoeken hé. Ik zoek eigenlijk het beste scenario...

Gr styn

Bedankt voor je uitgebreide reactie MarcelG. Ik had die methode idd al opgemerkt op gadero en die hebben een lekker uitgebreid gamma aan hout. Alleen zitten de hoge verzend gskosten me er een beetje tegen. Zo zou het wel een te dure tafel worden :-(.

Ben blij dat je het hebt over het milieu, want dat vind ik zelf heel belangrijk.

Ik zalzeker verder natrekken of de Celfix een toegelaten methode is op scholen (is voor de school van mij 2 kindjes). Dat zou wel ideaal zijn natuurlijk.

Bedankt alleszins om me op dat pad te zetten...

Mvg styn

Lariks, splijt maar het is de vraag waar je bang voor bent. Boor voor, rond hoeken af en zorg voor een deugdelijke constructie, dan hoef je niet bang te zijn voor splijten van het hout.

Als voorboren een oplossing is, is lariks idd wel een optie. Zou goed zijn natuurlijk, gezien het ecologische en het economische van het hout. De constructie zelf zal wel degelijk zijn. Bedankt voor de tip.

Ik zou eens kijken of je robinia kunt bestellen. Groeit in de Benelux, hard, duurzaam zonder enige behandeling, niet splinterig - alleen de prijs is vermoedelijk wel iets meer dan larix.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten