Houtsoort buitenspeeltafel

Styn.Dh

Nieuw lid
3 nov 2018
5
0
Beste, graag wil ik buitenspeeltafels maken in hout. Op het eerste zicht lijkt geïmpregneerd hout hier ideaal voor, gezien de lage prijs, het ruime aanbod en de duurzaamheid in weer en wind. Het impregmenteren is een chemisch product waardoor het toch niet echt veilig is voor kinderen, voor wie die buitenspeeltafel bedoeld is.

Welke andere houtsoorten zijn ook goed in prijs, ecologie, kindvriendelijkheid, sterk voor constructie van tafels en banken die het in weer en wind goed volhouden.

Thermowood is wat van zijn sterkte verloren door het thermisch proces dat het ondergaat, hardhout is me te duur en helemaal niet ecologisch, lariks zou snel splijten bij construct. Wat zou hiervoor het beste hout zijn aub?

Bedankt bij voorbaat.

Mvg styn
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
[h=3]Voor zover je dit vertrouwd....

Verantwoord tuinhout[/h][FONT=&quot]Houtverduurzaming gebeurt onder meer door hout met Celfix onder vacuüm en extreem hoge keteldruk te impregneren zodat de behandeling tot in de kern van het hout komt. Gadero levert Geïmpregneerd tuinhout met FSC, Pefc en /of KOMO certificaat, dit wordt per product aangegeven. Dit biedt u de zekerheid dat uw tuinhout verantwoord is behandeld met in Nederland toegelaten verduurzamingsmiddelen. Celfix impregneren van naaldhout zorgt voor vertraging van vergrijzing en houtrot. Celfix impregnatie gebeurt onder hoge druk in speciale ketels.[/FONT]
[FONT=&quot]Celfix geïmpregneerd tuinhout heeft nog andere voordelen;[/FONT]

  • geen directe houtaantasting
  • onderhoudsvrij, beitsen is niet nodig
  • universeel overschilderbaar in elke kleur
  • waterafstotend
  • toepassingen bij duurzaam bouwen (DUBO)
  • ongevaarlijk voor mens, dier, milieu en omgeving (zie RIVM)
[FONT=&quot]Wij werken niet met giftige houtbewerking methodes, zoals gecreosoteerd en gewolmaniseerd. Deze behandelmethodes tasten ernstig het milieu aan. Tot slot hebben onze Celfix geïmpregneerde planken, schermen en palen een veel langere levensduur dan gewaxt tuinhout. [/FONT]
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Splijt larix sneller dan andere houtsoorten?

Ik heb nog wel een paar vragen.

Gaat het om een tafel voor je eigen kinderen (dwz. na 10 jaar gaat hij weer weg), of voor bv. een kinderdagverblijf?
Moet de tafel ook bestand zijn tegen springende pubers, of valt dat mee?

Persoonlijk denk ik dat je het wel in de hoek van larix, eiken, robinia moet zoeken, maar goed 'goedkoop, ecologisch, sterk, duurzaam' - als het ideale hout bestond, zou iedereen het gebruiken, niet?
 

Styn.Dh

Nieuw lid
3 nov 2018
5
0
Re

Bedankt voor je reactie

Ik heb alleen op internet gevonden dat lariks gemakkelijk splijt. Maar heb daar geen bevestiging van, vandaar mijn vraag hier :)

De tafel zou ik graag maken voor de school van mijn kindjes. Daar is blijkbaar ''t één en ander van beperkingen om het daar toe te laten (veiligheid en gezondheid kinderen). Ze moet wel tegen een stootje kunnen natuurlijk. De max leeftijd is in school 12 jaar.

Ja idd, moest die houtsoort bestaan, zou ik niet moeten zoeken hé. Ik zoek eigenlijk het beste scenario...

Gr styn
 

Styn.Dh

Nieuw lid
3 nov 2018
5
0
Bedankt voor je uitgebreide reactie MarcelG. Ik had die methode idd al opgemerkt op gadero en die hebben een lekker uitgebreid gamma aan hout. Alleen zitten de hoge verzend gskosten me er een beetje tegen. Zo zou het wel een te dure tafel worden :-(.

Ben blij dat je het hebt over het milieu, want dat vind ik zelf heel belangrijk.

Ik zalzeker verder natrekken of de Celfix een toegelaten methode is op scholen (is voor de school van mij 2 kindjes). Dat zou wel ideaal zijn natuurlijk.

Bedankt alleszins om me op dat pad te zetten...

Mvg styn
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Lariks, splijt maar het is de vraag waar je bang voor bent. Boor voor, rond hoeken af en zorg voor een deugdelijke constructie, dan hoef je niet bang te zijn voor splijten van het hout.
 

Styn.Dh

Nieuw lid
3 nov 2018
5
0
Als voorboren een oplossing is, is lariks idd wel een optie. Zou goed zijn natuurlijk, gezien het ecologische en het economische van het hout. De constructie zelf zal wel degelijk zijn. Bedankt voor de tip.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dat Styn, je vraag komt vaker voor en vind je zeker op nog andere plaatsen in het forum. Vaak wordt douglas/larix naar voor geschoven. En blijkbaar zijn er dan kwaliteits en namingsverschillen, afhankelijk waar en hoe snel het hout groeit.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik zou gewoon lariks of douglas gebruiken. Heb daar ook het een en ander voor gemaakt voor mijn kinderen, word veel met zand/modder en wat ze nog meer kunnen bedenken op gespeelt. Gaat hardstikke goed.
Plus er is goed aan te komen.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Als je acacia pakt valt de prijs ook wel mee en gaat zeer lang mee. Douglas eik lariks rot in regen behoorlijk snel
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
[h=3]Voor zover je dit vertrouwd....

Verantwoord tuinhout[/h][FONT="]Houtverduurzaming gebeurt onder meer door hout met Celfix onder vacuüm en extreem hoge keteldruk te impregneren zodat de behandeling tot in de kern van het hout komt. Gadero levert Geïmpregneerd tuinhout met FSC, Pefc en /of KOMO certificaat, dit wordt per product aangegeven. Dit biedt u de zekerheid dat uw tuinhout verantwoord is behandeld met in Nederland toegelaten verduurzamingsmiddelen. Celfix impregneren van naaldhout zorgt voor vertraging van vergrijzing en houtrot. Celfix impregnatie gebeurt onder hoge druk in speciale ketels.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#515151][FONT="]Celfix geïmpregneerd tuinhout heeft nog andere voordelen;[/FONT]


  • geen directe houtaantasting
  • onderhoudsvrij, beitsen is niet nodig
  • universeel overschilderbaar in elke kleur
  • waterafstotend
  • toepassingen bij duurzaam bouwen (DUBO)
  • ongevaarlijk voor mens, dier, milieu en omgeving (zie RIVM)
[FONT="]Wij werken niet met giftige houtbewerking methodes, zoals gecreosoteerd en gewolmaniseerd. Deze behandelmethodes tasten ernstig het milieu aan. Tot slot hebben onze Celfix geïmpregneerde planken, schermen en palen een veel langere levensduur dan gewaxt tuinhout. [/FONT]
Celfix OX.

Celfix OX is hier een goed voorbeeld van. Uit de originele toelating van Celfix OX uit 1994 is op te maken dat de actieve stoffen koper-II-oxide en chroomtrioxide (chroomVI) zijn. ChroomVI is uiterst giftig is voor de mens en staat internationaal bekend als klasse 1 kankerverwekkende stof.

Het is daarom opvallend om te zien dat chroomVI in de nieuwste toelating van het CTBG (Bijlage 1 – nieuwste toelating Celfix OX door ctbg) niet meer voorkomt op de lijst van actieve stoffen. Dit is omdat chroomVI op aanvraag van de toelatingshouder succesvol is geclassificeerd als fixatief, en dus niet meer vermeld hoeft te worden op de toelating.

Zijdelings mag opgemerkt worden dat in iedere kuub met Celfix geïmpregneerd hout zo’n 8 kilo chroomVI verwerkt is.

het hele verhaal staat hier.
http://www.ok-hout.nl/achtergronden/zichtbare-en-onzichtbare-risicos-van-geimpregneerd-hout/
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Misschien lichtjes off topic, maar hou rekening met de wettelijke vereisten. Ik heb ooit even overlegd met de lokale basisschool om voor hen een speeltuig te maken, maar dat is absoluut onbegonnen werk vanwege alle ISO normen, veiligheidswetgeving, ...

Gevolg: er staat nu een speeltuig even groot als wat ik thuis voor nog geen €1000 gebouwd heb, maar het heeft hen ruim het tienvoud gekost...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.