Vraagje voor de mensen die een grrr ripper gebruiken.

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden, ik heb een vraag waar ik niet echt uitkom.

Ik wilde graag een grrr ripper kopen, omdat dit me veilig lijkt voor de tafelzaag.

Echter is deze best aan de prijs.

Ik heb een kloon gevonden op AliExpress, maar ik weet niet of ik dit rustig kan gaan bestellen of dat ik een kat in de zak koop .


Zouden de mensen die met een echte gripper hebben of als je er verstand van hebt mijn advies kunnen geven?

Dit is de link:High Quality 3D Safety Push Block Push Pad Woodworking Flip Router Table Saw Vertical Milling Planer Saw Pusher Safety Feeder
https://s.click.aliexpress.com/e/3Duqg9w

Bedankt vrienden.

Gr Danny
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
John Heisz heeft op YouTube een video staan over hoe je die zelf kan maken. Misschien is dat een piste?

zelf ben ik niet zo overtuigd van een hulpstuk waarbij je hand over het gevaarlijke deel moet bewegen... zelfs al zit daar materiaal tussen.
 
P

Pel

Guest
Ik heb geen grggr gripper Danny ook nooit gehad, en heb alle 10 mijn vingers nog, maar €30- voor zo'n ding vind ik toch behoorlijk veel geld, ik weet niet wat de echte grggr grippers kosten, maar die moeten dan wel een vermogen kosten?

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest

Inderdaad een vermogen, in oude guldens omgeteld ƒ220- voor een ding wat m.i. makkelijk zelf te maken is, maar volgens mij nergens voor nodig is. Op een cirkelzaag gebruik je een duwhoutje, of als je een oud handvat hebt van een zaag, daar kun je van alles onder schroeven. En op een vlakbank en een frees heb je zo'n ding m.i. ook niet nodig, zal wel commentaar krijgen dat ik met de tijd mee moet gaan.

Groet Pel.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Goedendag vrienden, ik heb een vraag waar ik niet echt uitkom.

Ik wilde graag een grrr ripper kopen, omdat dit me veilig lijkt voor de tafelzaag.

Echter is deze best aan de prijs.

Ik heb een kloon gevonden op AliExpress, maar ik weet niet of ik dit rustig kan gaan bestellen of dat ik een kat in de zak koop .


Zouden de mensen die met een echte gripper hebben of als je er verstand van hebt mijn advies kunnen geven?

Dit is de link:High Quality 3D Safety Push Block Push Pad Woodworking Flip Router Table Saw Vertical Milling Planer Saw Pusher Safety Feeder
https://s.click.aliexpress.com/e/3Duqg9w

Bedankt vrienden.

Gr Danny

Ik heb een gripper en hij ziet er heel erg hetzelfde uit. Maar alles bij ali. Je weet pas wat koopt als je het in je handen hebt.
Soms is het prul maar vaker ben ik positief verrast. Als je dat risico niet wil nemen moet je niks bij ale kopen.
Het blijft goedkope rotzooi maar dat is wat we willen en dus krijgen. Vaker vraag ik me af hoe ze het voor dat geld kunnen maken.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Inderdaad een vermogen, in oude guldens omgeteld ƒ220- voor een ding wat m.i. makkelijk zelf te maken is, maar volgens mij nergens voor nodig is. Op een cirkelzaag gebruik je een duwhoutje, of als je een oud handvat hebt van een zaag, daar kun je van alles onder schroeven. En op een vlakbank en een frees heb je zo'n ding m.i. ook niet nodig, zal wel commentaar krijgen dat ik met de tijd mee moet gaan.

Groet Pel.
Nee geen commentaar maar sluit me er bij aan :)

Veiliger lijkt mij dat je weet wat je doet en de gedachten er bij hout uh nee houd en ook weet hoe de machine te gebruiken het is geen speelgoed dan allerlei hulpstukken er bij te pakken voor standaard zaag werk.
Een duw houtje voor het laatste deel als het nodig is maar bij genoeg ruimte gewoon met de handen dan heb je contact met het hout en voel je wat er gebeurt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Inderdaad een vermogen, in oude guldens omgeteld ƒ220- voor een ding wat m.i. makkelijk zelf te maken is, maar volgens mij nergens voor nodig is. Op een cirkelzaag gebruik je een duwhoutje, of als je een oud handvat hebt van een zaag, daar kun je van alles onder schroeven. En op een vlakbank en een frees heb je zo'n ding m.i. ook niet nodig, zal wel commentaar krijgen dat ik met de tijd mee moet gaan.

Groet Pel.

Guldens zijn in 2002 afgeschaft. Dus die omrekening klopt niet meer. Maar er zijn zat Foto’s op Pinterest met voorbeelden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als die ripper het hout goed vast houd is het misschien we handig om korte plankjes te zagen
Die hanteer je toch wel wat minder makkelijk.

- - - Updated - - -

ha ha het is gripper maar hij kost wel een rib uit je lijf
 
P

Pel

Guest
@Danny, ik heb wel enkele van die duwschoentjes gemaakt zoals ik ze noem, die zijn wel handig.

Groet Pel.

 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@Danny, ik heb wel enkele van die duwschoentjes gemaakt zoals ik ze noem, die zijn wel handig.

Groet Pel.

In plaats van allerlei overbodige hulpstukken (wat de getoonde 'duwschoen' wel niet is), zouden ze beter veilige machine gebruiken. De machine in het filmpje heeft geen spouwmes, geen kap en een doorlopende geleider. Alles is aanwezig om het mis te laten lopen. Daar gaan dure en ingewikkelde duwhulpmiddelen niets aan veranderen.
Het is spijtig dat heel wat houtbewerkers uit België en Nederland teveel Amerikaanse filmpjes zien waar machines gebruikt worden die hier al lang als onveilig beschouwd worden. En dan uiteindelijk zo een machine kopen (cabinet saw bijvoorbeeld) terwijl er betere en veiligere Europese machines beschikbaar zijn.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik heb hem van alliexpres,
Degelijk plastic en goede stel mogelijkheden.
De rubber pad die er onder zit is een soort silicone en geeft goede grip.
De afwerking is dik in orde geen scherpe randen.
Het merk dat er opstaat is NEW
Voor dunnen latjes zagen is het ideaal.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Ik gebruik ook diverse vormen van duw en aandrukhoutjes. Ik heb een hele verzameling naast mijn zaagmachine aan de muur hangen. Ik huldig het principe, wat niet in de buurt van het zaagblad komt, kan je er ook niet afzagen. Ik hecht meer waarde aan mijn ledematen, dan aan mijn zaagmachine. Ik heb ook zo'n verafschuwde cabinet zaag. Met een doorlopende geleider. Wel voorzien van een spouwmes, maar als die er niet opgezeten had, had ik denk niet de moeite genomen er een te monteren. Aan mathieu zou ik willen vragen wat volgens hem dan een goede europese vervanger zou zijn. Als ik zo op het forum zie wat mensen aan zaagmachines kopen, zijn dat toch vaak deze cabinet zagen.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
In plaats van allerlei overbodige hulpstukken (wat de getoonde 'duwschoen' wel niet is), zouden ze beter veilige machine gebruiken. De machine in het filmpje heeft geen spouwmes, geen kap en een doorlopende geleider. Alles is aanwezig om het mis te laten lopen. Daar gaan dure en ingewikkelde duwhulpmiddelen niets aan veranderen.
Het is spijtig dat heel wat houtbewerkers uit België en Nederland teveel Amerikaanse filmpjes zien waar machines gebruikt worden die hier al lang als onveilig beschouwd worden. En dan uiteindelijk zo een machine kopen (cabinet saw bijvoorbeeld) terwijl er betere en veiligere Europese machines beschikbaar zijn.

+1
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik gebruik ook diverse vormen van duw en aandrukhoutjes. Ik heb een hele verzameling naast mijn zaagmachine aan de muur hangen. Ik huldig het principe, wat niet in de buurt van het zaagblad komt, kan je er ook niet afzagen. Ik hecht meer waarde aan mijn ledematen, dan aan mijn zaagmachine. Ik heb ook zo'n verafschuwde cabinet zaag. Met een doorlopende geleider. Wel voorzien van een spouwmes, maar als die er niet opgezeten had, had ik denk niet de moeite genomen er een te monteren. Aan mathieu zou ik willen vragen wat volgens hem dan een goede europese vervanger zou zijn. Als ik zo op het forum zie wat mensen aan zaagmachines kopen, zijn dat toch vaak deze cabinet zagen.

Afhankelijk van het model en toebehoren kost een Harvey (want daar gaat het meestal over) tussen de 2500 en 4000 euro. De Hammer K3 Basic kost 3300 euro. Dan heb je een machine met roltafel.
Wie een machine wil kopen moet voor zichzelf beslissen wat voor hem het beste is. Op zo een cabinet saw ga je prima en veilig kunnen werken, maar niet op de manier zoals in het filmpje. Een hulpgeleider en spouwmes zijn geen overbodige luxe.Als je enkel kleinere werkstukken maakt ga je ongetwijfeld veel plezier van zo een machine hebben. Maar ik ben van mening dat je voor het geld van een Harvey 'meer' en veiligere machine kan krijgen als je bij een Europese producent gaat kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.