Bosch GKT 55 GCE of Makita SP6000J

Depak

Nieuw lid
2 nov 2018
8
0
Zit te twijfelen tussen deze 2 machines.
Is er iemand die ervaring heeft met beide machines?

Verschil in prijs is een paar tientjes.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Voordeel van de makita is dat deze instelling heeft bij eerste keer zagen slechts 3mm diep te gaat. Ook zit er speciale klip op als je in graden gaat zagen de machine aan de lineaal kan hangen en er niet af dondert. Heb zelf de oudere 6000K serie is precies het zelfde volgens mij. Bevalt me prima, 2e hands gekocht met lineaal en t-lock box voor 190.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steeneik

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Heb zelf de Bosch. Daar zit inderdaad geen voorrits-functie op, maar wel een diepte-instelling die je op 3 mm kan instellen. En de Bosch dondert ook niet van de lineaal af :)
 

Depak

Nieuw lid
2 nov 2018
8
0
Een duidelijke voorstander voor Makita en een voorstander voor bosch.

Ben zelf een behoorlijke thuis klusser. Dus geen pro met houtbewerking (ben zelf elektricien)

De reden dat ik twijfel tussen bosch en Makita.

Bosch + punten:
- heeft meer vermogen
- geleiderail
Bosch - punten (weet niet of ik deze nodig heb als "leek"):
-Geen voorritsfunctie
-Geen bevestigingsklip voor in graden zagen.

Makita + punten:
-Voorritsfunctie
-Bevestigingsklip
Makita - punten:
-Minder vermogen dan bosch
-Geleiderail (volgens diverse forums is het een drama met gekoppelde geleiderails)

Hopelijk kan ik snel tot een beslissing komen met jullie hulp. Dit ivm dat er een zolder op mij staat te wachten. Om verbouwd te worden.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik zou voord Bosch gaan.... is een uitgeklede versie van de Mafell MT55 en dat is de echte topper. Met name de geleiderail van de Bosch is echt heel goed tov de makita, stabiliteit en koppelen, als je langer dan 1 liniaal wilt zagen dan koppel je met die rail echt heel fijn. De motor van de Bosch is ook echt goed, volgens mij dezelfde als in de Mafell.

Verder over voorritsen, ik heb gisteren met de MT55 gegrond MDF staan te zagen met een nieuw ecopools zaagblaadje met 48 tanden..... dan heb je echt geen rafelig randje...
 

Depak

Nieuw lid
2 nov 2018
8
0
Dat bosch hetzelfde als mafell is dat wordt op diverse forums ook bevestigd.
Ze zeggen zelfs dat hij uit dezelfde fabriek komt.

Zou graag de minpunten van 1 of beide machines bevestigd of ontkracht zien.

Bijv. -Kan de bosch kantelen van de geleiderail als er in graden gezaagd wordt (hoe groot is de kans)
- Is de Makita geleiderail een drama of is dat een kwestie van gewenning?

Ben zelf een dewalt mannetje....alleen na al die slechte reviews over de dewalt invalzaag ga ik toch voor een andere merk.

Bosch pro heb ik diverse machines van goede kwaliteit.
Makita alleen een accutol (vindt mijn dewalt accutol toch beter)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens mij maakt het hier niet uit welke machine je kiest. Beide zijn eigenlijk gewoon goed. Het koppelen van de Bosch(Mafell) rails gaat makkelijker, maar ik leg mijn Festool rails ook kaarsrecht aan elkaar, dus eigenlijk vind ik dat voordeel niet merkbaar.

Mijn Festool is met verstekzagen wel eens van de rail af gekieperd, dus dat randje op de Makitarails heeft wel meerwaarde.

Het verschil in vermogen zal je in de praktijk niet merken. De Bosch is in de basis wel de Mafell, maar het handige klapdeksel voor het wisselen van zaagbladen heeft die volgens mij dan weer niet, anders kunnen ze het niet maken deze goedkoper als de Mafell in de markt te zetten. Er moet verschil zijn.

Voor een keus tussen de Bosch of de Makita zal wellicht de kleur nog de moeilijkste keus zijn:p Vraag het je vrouw/vriendin maar welke de voorkeur heeft hehe!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb zelf de Makita en ik ben het met William eens, er zit zo weinig verschil in dat je echt op de details een besluit kan nemen.
De rails koppelen van Makita is een dubbele strip in 2 gleuven, niet zoals in de oudere Festool rails waar maar 1 gleuf in zat. Daarnaast als je een keer onder een hoek moet zagen is die lock echt wel een pluspunt.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dat bosch hetzelfde als mafell is dat wordt op diverse forums ook bevestigd.
Ze zeggen zelfs dat hij uit dezelfde fabriek komt.

Zou graag de minpunten van 1 of beide machines bevestigd of ontkracht zien.

Bijv. -Kan de bosch kantelen van de geleiderail als er in graden gezaagd wordt (hoe groot is de kans)
- Is de Makita geleiderail een drama of is dat een kwestie van gewenning?

Ben zelf een dewalt mannetje....alleen na al die slechte reviews over de dewalt invalzaag ga ik toch voor een andere merk.

Bosch pro heb ik diverse machines van goede kwaliteit.
Makita alleen een accutol (vindt mijn dewalt accutol toch beter)

Ik heb de bosch en bij 45 graden zagen kan de zaag vrij gemakkelijk uit de rails kantelen. Als je er op bedacht ben is het geen probleem. Het zwaartepunt zit niet meer boven de rail. Verder fijne machine. Met een vlak-dak tand zaag kan je prima zonder voorritsen . Alleen voor de betere stof afzuiging zou ik voor een mafell zijn gegaan. Dat zou je overweging voor festool kunnen zijn. Maar dat was niet je vraag.
Ik denk, dat de kwaliteit van (huidige) bosch iets beter is dan de Makita.
Ik heb beide rails en de bosch rial is wel iets fijner.
Welke zaag je van de 4 genoemde je ook neemt, het verschil is niet zo groot. Denk wel aan een kwaliteit passend zaag blad dat maakt een wereld van verschil.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Dat kantelen heb ik nooit gemerkt .. wel dat je de grondplaat 1 graad ongelijk kunt hebben, maar dat is een kwestie van instellen. Je kunt 'm namelijk per ongeluk naar -1 graad instellen. Duits filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=4ipHqBcgDZE - dat is het enige kleine nadeel wat ik vind aan de machine.

Of de Bosch beter is dan Makita, weet ik niet, want met die laatste heb ik nooit gewerkt. Ik heb voor Bosch gekozen omdat het blijkbaar een Mafell-in-disguise :eek: is en omdat ik het een fijn merk en stichting (jawel: https://www.bosch-stiftung.de/de) vind en het gereedschap goed is. Je kiest uiteindelijk voor één merk en daar blijf je dan een beetje bij. Wil niet zeggen dat andere merken dus niks zijn.


Wat bedoel je met bevestigingsklip bij in graden zagen?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hier een Makita gebruiker. Ik heb heel veel Makita, maar er is geen een machine waar ik zo tevreden over ben als over mn invalzaag (oké, misschien een gedeelde eerste plaats samen met mn accu slagschroevendraaier).
Een tekort aan vermogen is nog nooit een issue geweest en wat ik zelf een zeer grote plus vind is de fantastische stofafzuiging. Ik heb een b-merk bouwstofzuiger, maar zelfs daarmee zaag ik zo goed als stofvrij.


Overigens als je er diverse recensies op naslaat (maar dat is wel een paar jaar geleden dat ik dat voor het laatst deed), dan wordt de Makita boven Bosch verkozen (wat ik overigens ook een goed merk vind en meerdere gereedschappen van heb).
 
  • Leuk
Waarderingen: Riga3

Depak

Nieuw lid
2 nov 2018
8
0
Hier een Makita gebruiker. Ik heb heel veel Makita, maar er is geen een machine waar ik zo tevreden over ben als over mn invalzaag (oké, misschien een gedeelde eerste plaats samen met mn accu slagschroevendraaier).
Een tekort aan vermogen is nog nooit een issue geweest en wat ik zelf een zeer grote plus vind is de fantastische stofafzuiging. Ik heb een b-merk bouwstofzuiger, maar zelfs daarmee zaag ik zo goed als stofvrij.


Overigens als je er diverse recensies op naslaat (maar dat is wel een paar jaar geleden dat ik dat voor het laatst deed), dan wordt de Makita boven Bosch verkozen (wat ik overigens ook een goed merk vind en meerdere gereedschappen van heb).

Je bent een duidelijke Makita gebruiken.
Het koppelen van de 2 Makita geleiderailen geven ze vaak als minpunt op in diverse forums.
Dat de 2 geleiderailen niet precies recht op elkaar aansluiten.

Heb in 1 recensie zelfs gelezen dat de persoon in kwestie de railen tot 6x toe terug had gestuurd. Ivm dat de overgang tussen de railen verschilde.

Heb jij dit probleem ook of is dit iets wat tot het verleden behoort bij de geleiderail van Makita.

Bosch zie ik alleen maar pluspunten over de geleiderail.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb mijn invalzaag al zo’n 8-9 jaar, dus zeker wel een van de vroegste versies, al geloof ik niet dat het model in de tussentijd is aangepast.
Wat betreft het koppelen van de rails, dat is inderdaad geen top systeem, maar aangezien ik 95% van de tijd een enkele rails (140cm) gebruik ervaar ik dat niet echt als een probleem. Als ik de rails zuiver recht wil hebben tijdens het koppelen dan leg ik even mn lange waterpas tegen beide ruggen en zet de rails vast. Ik moet zeggen dat ik de rails einden nooit heb gecontroleerd op haaksheid, maar mocht dat niet 100% haaks zijn dan zou ik ze even bij een metaalverwerkingsbedrijf brengen om ze haaks te laten zagen (paar mm er af). Dan zal recht koppelen ook geen issue meer zijn.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Belangrijkste verschil is denk ik nog wel de verschillende lengte van de geleiderail. Die van Bosch is 1,6 meter en van Makita 1,5 meter. Met die tien centimeter heb je net wat meer lengte om de zaag te ondersteunen als je plaatmateriaal doormidden zaagt. Het verschil is pas goed te merken tegenover de festool rail van slecht 1,4 meter. Die vind ik eigenlijk gewoon te kort om goed plaatmateriaal te zagen.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Ik heb ook een 160cm lange rail, maar snel de 80cm extra bijgekocht, omdat 160cm in veel gevallen te lang is en je in de schuur overal tegenaan botst :D
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Hier ook positief over de bosch. Voordeel tov festool of makita zijn de lengtes en prijzen vd linealen. Heb er van 160&310 cm werkt ideaal voor opdelen plaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.