Een goede voorbereiding..

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Dag allen,

Ik ben nieuw op het forum en beginnende met het werken met hout. Mijn interesse is gewekt en wil zelf aan de slag.
In onze woonkamer zou ik graag een wandmeubel/ boekenkast willen maken, bij voorkeur in 160x160 en dan zwevend aan de muur.

Om een idee te geven:
http://www.designwonen.com/2010/08/04/f ... ls-effect/
http://www.tenzo.se/image.aspx?img=/pro ... =650&h=800

De kast dient open vakken (accessoires) en enkele gesloten vakken te krijgen (deuren/ opbergruimte). Ik zou dit graag goed willen voorbereiden en zit met een aantal vragen:

- Welk materiaal is hier het meest geschikt voor? MDF, Triplex of anders?
- Hoe bevestig je de verticale en horizontale delen aan elkaar?
- Hoe is de kast (onzichtbaar) aan de muur te bevestigen?
- Hoe kan ik een mooi resultaat krijgen vwbt aflakken/ spuiten?
- Welk gereedschap heb ik zeker hierbij nodig?

Fijn als je me op weg wilt helpen om zo de voorbereiding eerst scherp te krijgen.
Mijn dank is groot!
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Een kast als deze kun je simpel maken door het op de aannemersmanier te doen.
Nl. boren, schroeven en afplamuren. Met eventueel 2 deuvels/Lamello's per plankzijde.
Of met deuvels en ravixxen
Als je het jezelf wat lastiger wilt maken dan kun je groeven zagen en hier de planken insteken


Mogelijkheden ten over ;)
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
Hallo,

Beste materiaal voor een dergelijke klus is zeker MDF. Zorg ervoor dat je een hoge persing gebruikt en de randjes afwerkt. Ik schuur en plamuur ze voor ik ze in de grondverf zet. De delen aan elkaar bevestigen gaat het beste en snelste met een lamello/domino frees. Heb je er geen, ze zijn te huur. Werken met een dergelijk apparaat is eenvoudig. Afwerken, suiten is natuurlijk het mooie zeker met een twee componenten lak. Maar rollen (gebruik een dun rollertje, voor het tegengaan sinasappel effect) kan ook erg goed. Ik zweer bij Sikkens verven vanwege de goede vloei. Hou er dan wel rekening mee dat de nieuwe type verven een hoog vaste stof gehalte bevatten en een schuitje peut extra zorgen voor net een betere vloei. Watergedragen verven nog geen ervaring mee, maar dat gaat snel veranderen.

Succes
 

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Zie bijlage voor een wandkast die bestaat uit 16 vakken, waarvan 11 vakken een deur hebben (evt een aantal met lade).
Dit heb ik in gedachten.

Welk materiaal (en dikte) is wenselijk om te gebruiken?
Hoe bevestig je dit onzichtbaar aan de muur?

Attached files wandkast.pdf (46.6 KB)
 

tuoh

Oud hout
Mdf is zeker het geschikte bouwmateriaal voor dergelijk werk, en de lamello of Domino het geknipte gereedschap, alhoewel je de kast ook ineen kan knutselen met een boormal van Wolfcraft! (dowelmaster) dat werkt even goed, maar minder snel.
De keuze om de kast op te hangen tegen de muur heeft wel consequenties voor de constructie, zo laat je best alle verticale delen doorlopen en bevestig je de horizontale delen hier tegenaan. De kruisverbindingen zullen dan heel wat minder belast worden. Bevestig het rugpaneel ook heel stevig tegen de verticale delen van de kast, (lijm + schroeven) zo word de last verdeelt over alle onderdelen.

Een kast van die afmetingen ophangen tegen de muur dat is minder evident.
Bovenaan kan je werken met twee latten die in elkaar haken, dat wil dan wel zeggen dat je het rugpaneel de dikte van de latten moet naar binnen brengen. De Zijden vallen dan mooi vlak tegen de muur.
Met een ophanging alleen bovenaan kom je er niet, je zal onder de kast ook een L profiel (50x50x5) tegen de muur moeten bouten waar de kast op draagt, de lege kast op zich gaat al aardig wat gewicht in de schaal gooien.

Afhankelijk van de ruimte tussen kast en vloer gaat dit profiel quasi onzichtbaar zijn.

Succes bij de bouw,


André
 

beko

Nieuw lid
23 jan 2011
10
0
Ik heb onlangs een mooie kast gezien met een geweldige constructie. Dit heeft mijn plannen voor een wandmeubel/kast beïnvloed.

Wat ik in gedachten heb, heb ik als bijlage toegevoegd.

Staanders
Er zijn 5 staanders van 223x34 en de volgende afstanden worden deze ingezaagd tbv het L-profiel:20 cm, 56,6 cm, 129,8 cm en 203 cm.

Planken
Tussen de staanders komen planken van 38 cm en steken dus aan weerskanten 2 cm uit.
De onderkant van elke plank (iets van de rand af) wordt met een sleuvenfrees in de breedte van het hoekprofiel gefreesd. De planken zullen op het horizontale L-profiel rusten en voorkomen doorzakken.

38x68,40x1,2 | aantal:7
38x32,20x1,2 | aantal: 17

L-profiel 15x15x1,5
Met een L-profiel krijgt het geheel stabiliteit.
lengte: 174,6 | aantal: 4
lengte: 105,4 | aantal: 1
lengte: 70,8 | aantal: 2
lengte: 34,60 | aantal: 6

Voor het bovenstaande wil ik 12 mm MDF met lakdraagfolie gebruiken.
Ik denk er aan om alles op maat te laten zagen en zelf te frezen (ik heb nog geen apparaat).
Ben benieuwd naar jullie reacties.

Attached files wandmeubel.pdf (68.4 KB)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
pjerdulac zei:
Hou er dan wel rekening mee dat de nieuwe type verven een hoog vaste stof gehalte bevatten en een schuitje peut extra zorgen voor net een betere vloei.

En dan wordt het van een high-solid verf weer gewoon een high-solvent verf ;-) en zijn alle vermeende gezondheids- en milieuvoordelen weer weg ...

Is dat hoe in de praktijk schilders met high-solid verven omgaan? ;-)

Overigens: de solids (polymeren, dragers) van high-solid verven zijn anders dan die van normale verven en vernissen - je kunt dus niet zomaar oplosmiddel toevoegen en weer de eigenschappen van een 'ouderwetse' verf terugkrijgen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.