Advies gevraagd: badkamermeubel massief hout verlijmen

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo allen,

Ik ben van plan om een badkamermeubel in massief eiken te maken. Ik wil hier vloerplanken voor gebruiken. Om de stijlen en regels van de deurtjes en het framewerk te maken wil ik 2 diktes op elkaar lijmen. Ik twijfel echter of dit door de jaren heen goed blijft door de vochtige omgeving.

Wat is jullie idee daarover?

Ik had gedacht om Bison KM45 D4 lijm te gebruiken. Dat vind ik een stuk prettiger werken als bruislijm.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Lijm houdt het wel. Aan bruislijm worden verkeerde eigenschappen toegedicht. Zo denken velen dat als er ruimte tussen twee verbindingen zit bruislijm beter is. Helaas. Er zit dan lijm met lucht tussen de verbindingen en de verbinding wordt er niet sterker van. Bruislijm gebruik je niet om holtes op te vullen maar om er voor te zorgen dat de lijm overal kan komen. Gewone lijm voor twee vlakke vlakken voldoet goed als je overal kunt komen en dat lijkt hier het geval.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Zeker in de badkamer, met de vochtigheid en de verwarming in de winter werkt het hout. Je constructie zal erg goed moeten zijn om kromtrekken te voorkomen. Twee diktes op elkaar lijmen zou ik niet doen.
 

tuoh

Oud hout
Geen probleem om twee diktes massief hout op elkaar te lijmen, ook in een badkamer.
Voorzie wel voldoende spanmateriaal, zodat beide delen naadloos op elkaar aansluiten. Dus ook goed vlakken alvorens te gaan lijmen.
Heb zo al buitendeuren gemaakt:p Hier lagen twee verschillende houtsoorten op elkaar gelijmd.

De lijm is een goede keuze (Pvac D4).
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Oke bedankt voor het advies.

Kent iemand overigens Thys Hout uit Kapellen? Kan je daar als particulier een paar planken eikenhout halen voor een fatsoenlijke prijs? Dat is namelijk best wel in de buurt voor mij..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Bel ze gewoon eens, dat is een sneller en duidelijker antwoord. En dan weet je ook gelijk wat ze vragen en wat ze hebben liggen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.