Twee schalen in cederhout

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Een paar jaar geleden kreeg ik van de overburen een stamdeel van hun ceder die was gesaneerd zeg maar, en toentertijd had ik het idee om er een beeld van te gaan maken. Die plannen zijn veranderd en nu heb ik er een aantal schalen en schaaltjes uit gedraaid. De twee kleinere zijn hier al eens gepost. De twee grotere blokken heb ik voorgedraaid, laten uitrusten en bij een daarvan waren de scheuren zo dat ik hem na iets oprekken heb gelijmd (dunne D3 hout lijm). Dat ging prima, je ziet er vrijwel niets van. De overige scheurtjes zijn met CA lijm gerepareerd (ook bij het draaien om vastigheid te houden) en tenslotte met Cellucol / houtstof afgewerkt. Tenslotte is er minerale olie (paraffine) gebruikt. De maat is plm 30 * 15 en de wand is plm 1 cm. Nummer 2 is bedoeld als presentje voor die overburen.

De foto's.

Schaal 1:

IMG_0484.jpgIMG_0487.jpgIMG_0488.jpg

Schaal 2:

IMG_0498.jpgIMG_0497.jpgIMG_0499.jpgIMG_0494.jpg


Groeten, Hans
 
P

Pel

Guest
Mooie schalen Hans, de bolle schaal nummer 2 vind ik het mooiste, hoe draaide dit hout zich, het is denk ik nogal grof van draad vandaar mijn vraag? Ik kan geen scheurtje in de schalen ontdekken Hans, wat dat betreft heb je het onzichtbaar weggewerkt.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Mooie schalen Hans, de bolle schaal nummer 2 vind ik het mooiste, hoe draaide dit hout zich, het is denk ik nogal grof van draad vandaar mijn vraag? Ik kan geen scheurtje in de schalen ontdekken Hans, wat dat betreft heb je het onzichtbaar weggewerkt.

Groet Pel.

In augustus had ik en draadje gestart Schalen met een vraagje of zoiets en daar zie je de voorgedraaide schaal met een forse scheur; dat is inderdaad allemaal netjes verholpen door 1. lijmen met D3, 2. CA lijm en tenslotte 3. cellucol/houtstof. Je kunt ook zien (in post augiustus) dat het voorgedraaide hout best veel ruwe kanten en uitbrekers liet zien. Bij het afdraaien lukte het mij niet om de buiten kant glad te te krijgen met een trekkende beweging van de guts maar wel met een duwende beweging waarvoor de guts dus in de linkerhand gevoerd moest worden. Een paar resterende uitbrekers zijn met een schuur tolletje gladgemaakt. Het is zachthout waarvoor scherp gereedschap belangrijk is. Door voor te draaien en dan na een paar maand na te draaien krijg je een iets andere accent op dat nadraaien en slijp je nog een keer extra tussendoor.


Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi forummers, ik ben een beetje verbaasd dat deze werkstukken niet meer reactie oproepen. Tips of suggesties zouden voor een beginnend iemand als ik zeer behulpzaam zijn. Merci.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tja moeilijk hans....over smaak valt niet te twisten
De eerste schaal vind ik een draak de 2e vind ik dan wel weer mooi
verder zijn het nette/simpele schalen, wat moet je daar nog over zeggen

Afwerking ok, op de foto geen schuursporen te zien
Foto's laten te wensen over, belichting niet mooi, niet echt scherp, details vervagen daardoor, achtergrond is storend

Wil je nog meer commentaar of is het genoeg zo voor de zondag :)
 
P

Pel

Guest
Hans, de schalen zijn m.i. goed gedraaid, maar omdat het toch een beetje saaie houtsoort is, zou ik er wat versieringen aan hebben gebracht om het toch wat spannender te maken. Bijvoorbeeld de rand meer naar buiten, of wat lijntjes op de zijkant, ook kun je het hout kleuren met beits zodat de schaal wat meer cachet heeft.

Groet Pel.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
De eerste schaal vind ik te hoog gemaakt, maar dit overkomt mij ook nog wel eens, ook na een jaartje draaien, het is wel eens moeilijk om een goede verhouding in lengte, breedte diepte te krijgen, het advies is te blijven oefenen, filmpjes kijken op you tube, en zien dat je een collega houtdraaier met ervaring in de buurt kunt vinden, die je tips en advies kan geven. Tweede schaal spreekt mij veel meer aan, kun je gerust als dank aan je buren geven, en nog veel plezier met deze fantasche hobby.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Bedankt, dat maakt wat los.. en geeft wat houvast.

Een paar nieuwe foto's doe ik er nu bij van hopelijk betere kwaliteit. Anders moet ik weer terug naar mijn Nikon DSLR.

De hoogte van schaal 1, dan kan ik eens bekijken om er een cm of zo vanaf te draaien. Aan de voet zit nog de grip voor de chuck.

Beide schalen zijn met minerale olie afgewerkt en daardoor niet glanzend, persoonlijk vind ik dat mooier, maar daardoor spettert het hout je niet zo tegemoet.

Het ceder vind ik persoonlijk niet saai, op ieder cm2 is het weer anders, maar er zit wellicht te weinig glans op waardoor het niet zo (aan)spreekt.

In een eerdere topic met Jac Wijnhoven hadden we het erover dat druk hout vraagt om een wat rustiger belijning, dat heb ik bij deze schalen ter harte genomen.




P1030078.jpgP1030084.jpgP1030075.jpgP1030072.jpg
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dag Hans, overbekend atlasceder hout. Behoorlijk zacht, maar ruikt ontzettend naar ... eh, ceder.
Zo te zien heb je weinig kernhout, wat veel mooier rood kleurt. Om de kleuren wat op te halen werk ik dit hout altijd eerst af met (verbeterde) houtolie, Tung olie. Dan wordt de kleur wat dieper. Als dat uitgehard is, kun je blanke boenwas gebruiken.

De tweede schaal vind ik ook mooier dan de eerste. En, ik hou meer van scherpe randen dan afgerond. Dat tekent ook mooier.

Loeischerpe gutsen om goed resultaat te krijgen is wel een must.

Als dit hout te lang nat ligt gaat het grijs worden, dus dan is de frisse kleur eraf. Mijn ervaring is dat de krimp erg meevalt, en dus ook radiale scheuren. Droogt erg langzaam.

Dat was voorlopig wat ik erover kan zeggen.

BTW, hoe gaat het met je knoop van Escher?
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Dag Jac,

Ik heb de verbeterde tung olie besteld en zal eens kijken welk effect dat heeft op de schalen (er zit nu schraal minerale olie op).

Ik zal de schalen nog opspannen en de rand iets verscherpen resp de curve wat verbeteren (bij 1). ik vraag me nog wel af of verlsagen van de rand effect heeft maar dat komt nog wel.

Vrijwel al het kernhout is aanwezig maar de boom was wellicht wat jong toen ie werd geveld.

Mijn ervaring was inderdaad dat uitbrekers alleen te verhelpen waren met scherpe gutsen en op de vouw snijden, niet trekkend.

De knoop van Escher ligt een beetje zwaar op mijn maag omdat ik (al) een aantal projecten onderweg had toen ik naar de workshop kwam. Wellicht is er komende week wat voortgang te boeken. Het hout moet wel zo mooi blijven als ik het van jou heb gekregen..


Groeten,

Hans
Dag Hans, overbekend atlasceder hout. Behoorlijk zacht, maar ruikt ontzettend naar ... eh, ceder.
Zo te zien heb je weinig kernhout, wat veel mooier rood kleurt. Om de kleuren wat op te halen werk ik dit hout altijd eerst af met (verbeterde) houtolie, Tung olie. Dan wordt de kleur wat dieper. Als dat uitgehard is, kun je blanke boenwas gebruiken.

De tweede schaal vind ik ook mooier dan de eerste. En, ik hou meer van scherpe randen dan afgerond. Dat tekent ook mooier.

Loeischerpe gutsen om goed resultaat te krijgen is wel een must.

Als dit hout te lang nat ligt gaat het grijs worden, dus dan is de frisse kleur eraf. Mijn ervaring is dat de krimp erg meevalt, en dus ook radiale scheuren. Droogt erg langzaam.

Dat was voorlopig wat ik erover kan zeggen.

BTW, hoe gaat het met je knoop van Escher?
 
  • Leuk
Waarderingen: tsala

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een paar nieuwe foto's doe ik er nu bij van hopelijk betere kwaliteit. Anders moet ik weer terug naar mijn Nikon DSLR.


Tja, ik denk dat je het antwoord zelf wel weet ;-)
Een paar aan elkaar geplakte papiertjes maakt het geheel ook niet fraaier natuurlijk

een stukje hout of kleed er onder, een vervaagde achtergrond en je schaal toont al heel anders, ook fotograferen is een kunst ;-)

Voorbeeldje
Wood_Dish_001_1024x1024.jpg

Ok, het ging hier niet om de fotografie, maar toch.... het toont anders als het hele plaatje smoelt
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Jeroen, De laatste foto's vier zijn gemaakt in een witte foto studio (niks wit papiertje :)), met daglicht van buiten. In ander gevallen heb ik daglicht lampen erbij, nu even niet. Ook wel eens tegen zwarte achtergrond gedaan maar dat werkt ook niet altijd.

Ik vind de overgang tussen licht en donker zoals hierboven niet zo fraai maar de ondergrond weer wel, en er zit een grijze veeg op de schaal die ik niet kan plaatsen. Verder vind ik het hout wat dof uitkomen op mijn scherm maar, ik denk dat het in werkelijkheid wel mooier zal zijn, net als bij mij. Ik bedoel maar, een plaatje zegt niet alles.


Tja, ik denk dat je het antwoord zelf wel weet ;-)
Een paar aan elkaar geplakte papiertjes maakt het geheel ook niet fraaier natuurlijk

een stukje hout of kleed er onder, een vervaagde achtergrond en je schaal toont al heel anders, ook fotograferen is een kunst ;-)

Voorbeeldje
Bekijk bijlage 81244

Ok, het ging hier niet om de fotografie, maar toch.... het toont anders als het hele plaatje smoelt
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Schaal 1 is nu aangepast: iets dunner gedraaid en iets meer curve aan de buiten- en binnenkant, verder de bovenrand van twee groefjes voorzien om het iets te breken. De randen zijn wat scherper afgestoken, en de afwerking is nu met Verbeterde Tung olie (Cockerije) en Crystalijne was (Chestnut). Al met al een stap voorwaarts tov de versie 1.0.

De aanpassing van schaal 2 is minder ingrijpend maar zal ik komende week laten zien.


DSC_6417.jpgDSC_6407.jpgDSC_6419.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat ziet er veel beter uit Hans, nu komt het hout ook helemaal tot zijn recht, en daardoor ook de schaal.

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
De tweede schaal is nu ook af. De bovenrand is scherper afgedraaid en binnen en buitenkant zijn met verbeterde houtolie en kristalijne was afgewerkt. Het drogen van de verbeterde houtolie ging tergend langzaam en op sommige plekken bleef het plakkerig. Ik heb het uiteindelijk met kwastreiniger afgenomen en toen was het in mum van tijd hard en glad.

Nog een paar foto's:

DSC_6468.jpgDSC_6457.jpgDSC_6459.jpgDSC_6469.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie schaal Hans, doordat het hout behoorlijk zacht hout is, is het hout snel verzadigd met olie, in wezen zwemt de schaal in de olie. Droog maken tot het niet meer plakkerig aanvoelt, en daarna en week of drie laten drogen. Die verbeterde houtolie is eigenlijk te dik, ik meng er altijd een flinke scheut terpentijn onder zodat hij wat vloeibaarder is. Terpentijn bevorderd ook het drogen omdat het wat vetter is dan terpentine, wel goed ventileren als je met terpentijn werkt. Je ziet nu zelf het verschil tussen de schalen, de afwerking is vaak grotendeels bepalend hoe een schaal er uit komt te zien.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.