Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Twee schalen in cederhout

Hallo,

Een paar jaar geleden kreeg ik van de overburen een stamdeel van hun ceder die was gesaneerd zeg maar, en toentertijd had ik het idee om er een beeld van te gaan maken. Die plannen zijn veranderd en nu heb ik er een aantal schalen en schaaltjes uit gedraaid. De twee kleinere zijn hier al eens gepost. De twee grotere blokken heb ik voorgedraaid, laten uitrusten en bij een daarvan waren de scheuren zo dat ik hem na iets oprekken heb gelijmd (dunne D3 hout lijm). Dat ging prima, je ziet er vrijwel niets van. De overige scheurtjes zijn met CA lijm gerepareerd (ook bij het draaien om vastigheid te houden) en tenslotte met Cellucol / houtstof afgewerkt. Tenslotte is er minerale olie (paraffine) gebruikt. De maat is plm 30 * 15 en de wand is plm 1 cm. Nummer 2 is bedoeld als presentje voor die overburen.

De foto's.

Schaal 1:

IMG_0484.jpgIMG_0487.jpgIMG_0488.jpg

Schaal 2:

IMG_0498.jpgIMG_0497.jpgIMG_0499.jpgIMG_0494.jpg

Groeten, Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooie schalen Hans, de bolle schaal nummer 2 vind ik het mooiste, hoe draaide dit hout zich, het is denk ik nogal grof van draad vandaar mijn vraag? Ik kan geen scheurtje in de schalen ontdekken Hans, wat dat betreft heb je het onzichtbaar weggewerkt.

Groet Pel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Mooie schalen Hans, de bolle schaal nummer 2 vind ik het mooiste, hoe draaide dit hout zich, het is denk ik nogal grof van draad vandaar mijn vraag? Ik kan geen scheurtje in de schalen ontdekken Hans, wat dat betreft heb je het onzichtbaar weggewerkt.

Groet Pel.
    In augustus had ik en draadje gestart Schalen met een vraagje of zoiets en daar zie je de voorgedraaide schaal met een forse scheur; dat is inderdaad allemaal netjes verholpen door 1. lijmen met D3, 2. CA lijm en tenslotte 3. cellucol/houtstof. Je kunt ook zien (in post augiustus) dat het voorgedraaide hout best veel ruwe kanten en uitbrekers liet zien. Bij het afdraaien lukte het mij niet om de buiten kant glad te te krijgen met een trekkende beweging van de guts maar wel met een duwende beweging waarvoor de guts dus in de linkerhand gevoerd moest worden. Een paar resterende uitbrekers zijn met een schuur tolletje gladgemaakt. Het is zachthout waarvoor scherp gereedschap belangrijk is. Door voor te draaien en dan na een paar maand na te draaien krijg je een iets andere accent op dat nadraaien en slijp je nog een keer extra tussendoor.

Grtz Hans

Hoi forummers, ik ben een beetje verbaasd dat deze werkstukken niet meer reactie oproepen. Tips of suggesties zouden voor een beginnend iemand als ik zeer behulpzaam zijn. Merci.

Tja moeilijk hans....over smaak valt niet te twisten
    De eerste schaal vind ik een draak de 2e vind ik dan wel weer mooi
    verder zijn het nette/simpele schalen, wat moet je daar nog over zeggen

Afwerking ok, op de foto geen schuursporen te zien
    Foto's laten te wensen over, belichting niet mooi, niet echt scherp, details vervagen daardoor, achtergrond is storend

Wil je nog meer commentaar of is het genoeg zo voor de zondag :-)
    Met een hamer past alles...

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Hans, de schalen zijn m.i. goed gedraaid, maar omdat het toch een beetje saaie houtsoort is, zou ik er wat versieringen aan hebben gebracht om het toch wat spannender te maken. Bijvoorbeeld de rand meer naar buiten, of wat lijntjes op de zijkant, ook kun je het hout kleuren met beits zodat de schaal wat meer cachet heeft.

Groet Pel.

De eerste schaal vind ik te hoog gemaakt, maar dit overkomt mij ook nog wel eens, ook na een jaartje draaien, het is wel eens moeilijk om een goede verhouding in lengte, breedte diepte te krijgen, het advies is te blijven oefenen, filmpjes kijken op you tube, en zien dat je een collega houtdraaier met ervaring in de buurt kunt vinden, die je tips en advies kan geven. Tweede schaal spreekt mij veel meer aan, kun je gerust als dank aan je buren geven, en nog veel plezier met deze fantasche hobby.

Bedankt, dat maakt wat los.. en geeft wat houvast.

Een paar nieuwe foto's doe ik er nu bij van hopelijk betere kwaliteit. Anders moet ik weer terug naar mijn Nikon DSLR.

De hoogte van schaal 1, dan kan ik eens bekijken om er een cm of zo vanaf te draaien. Aan de voet zit nog de grip voor de chuck.

Beide schalen zijn met minerale olie afgewerkt en daardoor niet glanzend, persoonlijk vind ik dat mooier, maar daardoor spettert het hout je niet zo tegemoet.

Het ceder vind ik persoonlijk niet saai, op ieder cm2 is het weer anders, maar er zit wellicht te weinig glans op waardoor het niet zo (aan)spreekt.

In een eerdere topic met Jac Wijnhoven hadden we het erover dat druk hout vraagt om een wat rustiger belijning, dat heb ik bij deze schalen ter harte genomen.

P1030078.jpgP1030084.jpgP1030075.jpgP1030072.jpg

Dag Hans, overbekend atlasceder hout. Behoorlijk zacht, maar ruikt ontzettend naar ... eh, ceder.
    Zo te zien heb je weinig kernhout, wat veel mooier rood kleurt. Om de kleuren wat op te halen werk ik dit hout altijd eerst af met (verbeterde) houtolie, Tung olie. Dan wordt de kleur wat dieper. Als dat uitgehard is, kun je blanke boenwas gebruiken.

De tweede schaal vind ik ook mooier dan de eerste. En, ik hou meer van scherpe randen dan afgerond. Dat tekent ook mooier.

Loeischerpe gutsen om goed resultaat te krijgen is wel een must.

Als dit hout te lang nat ligt gaat het grijs worden, dus dan is de frisse kleur eraf. Mijn ervaring is dat de krimp erg meevalt, en dus ook radiale scheuren. Droogt erg langzaam.

Dat was voorlopig wat ik erover kan zeggen.

BTW, hoe gaat het met je knoop van Escher?

Dag Jac,

Ik heb de verbeterde tung olie besteld en zal eens kijken welk effect dat heeft op de schalen (er zit nu schraal minerale olie op).

Ik zal de schalen nog opspannen en de rand iets verscherpen resp de curve wat verbeteren (bij 1). ik vraag me nog wel af of verlsagen van de rand effect heeft maar dat komt nog wel.

Vrijwel al het kernhout is aanwezig maar de boom was wellicht wat jong toen ie werd geveld.

Mijn ervaring was inderdaad dat uitbrekers alleen te verhelpen waren met scherpe gutsen en op de vouw snijden, niet trekkend.

De knoop van Escher ligt een beetje zwaar op mijn maag omdat ik (al) een aantal projecten onderweg had toen ik naar de workshop kwam. Wellicht is er komende week wat voortgang te boeken. Het hout moet wel zo mooi blijven als ik het van jou heb gekregen..

Groeten,

Hans
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vanboomtotbeeld Bekijk Berichten
    Dag Hans, overbekend atlasceder hout. Behoorlijk zacht, maar ruikt ontzettend naar ... eh, ceder.
    Zo te zien heb je weinig kernhout, wat veel mooier rood kleurt. Om de kleuren wat op te halen werk ik dit hout altijd eerst af met (verbeterde) houtolie, Tung olie. Dan wordt de kleur wat dieper. Als dat uitgehard is, kun je blanke boenwas gebruiken.

De tweede schaal vind ik ook mooier dan de eerste. En, ik hou meer van scherpe randen dan afgerond. Dat tekent ook mooier.

Loeischerpe gutsen om goed resultaat te krijgen is wel een must.

Als dit hout te lang nat ligt gaat het grijs worden, dus dan is de frisse kleur eraf. Mijn ervaring is dat de krimp erg meevalt, en dus ook radiale scheuren. Droogt erg langzaam.

Dat was voorlopig wat ik erover kan zeggen.

BTW, hoe gaat het met je knoop van Escher?

Forum Rechten