Enkel glas buiten in sponning plaatsen

Straatman52

Nieuw lid
15 jan 2018
11
0
Ik maak een tuinkas met enkel glas. Afgaand op wat hier op het forum geschreven is heb ik de sponningen niet handig gemaakt. Om te beginnen heb ik ze aan de buitenkant gemaakt. Niet meer terug te draaien. Ze zijn 18x18mm. Had ik ergens gelezen als goed voor gebruik met glaslatten en glasband. Glasband heb ik gekocht, 3mm dik. Ruit is 4mm dik. Als ik het glasband rondom in de sponning aanbreng en daarop de ruit laat rusten houd ik 11mm over. Nu zou ik graag willen weten hoe ik verder moet.
  1. kan ik een glaslat direct op de ruit plaatsen of wordt de kans op ruitbreuk dan groot? Of...
  2. doe ik nog eens glasband of kit tussen de lat en de ruit? Als ik glasband gebruik kan de glaslat maar 8mm dik worden, volgens mij geen standaardmaat.
  3. is het erg als de glaslat te dik is en buiten het kozijn uitsteekt, afgezien van de vraag of dit mooi is.
  4. ik wil rekening houden met de kans dat er eens een ruit vervangen moet worden. Is het gebruik van kit tussen de lat en het glas geen grote belemmering? Hakwerk en nieuwe glaslat. Ik wil Den Braber All in One Seal gaan gebruiken.
 

Straatman52

Nieuw lid
15 jan 2018
11
0
Ik zie dat de glaslat (neuslat) uitsteekt. Bij deze constructie heb ik 8mm sponning om de lat op te bevestigen. Wordt dat niet te krap? Deze tekening is gebaseerd op de dorpelkant. Hoe zit het met de bovenkant en zijkanten. Kan ik aan één zijde het glasband vervangen door kit (scheelt twee milimeter) of wordt het vervangen van een ruit dan problematisch?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Of dat te krap is, hangt helemaal af van de oppervlakte van het glas. Voor een flinke lap glas lijkt me dat een akelig dun latje, maar als je een beetje kwaliteit hout neemt en voldoende spijkers, dan moet je een flink eind kunnen komen. Wat betreft het ontbreken van band: in onze kas zit het glas direct op het aluminium geklemd met alu pennetjes en dan afgesloten met een rubber profiel. ja, we hebben wel wat breuk, maar dat komt door stoten tegen het glas, niet door de constructie. Ik zou het bij niet al te grote ruiten (max. 1.4m2 per stuk als ik kijk naar de ruiten in onze kas) wel aandurven.
Groeten en succes hiermee,
Hans
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb in de tuinkas die ik gemaakt heb ook met glasband gewerkt en het glas aan de buitenkant geplaatst met glaslatten (1cm dik) met een dun randje kit in de hoek gespoten. Nu, na een jaar of acht, beginnen de eerste latjes te rotten omdat e.e.a niet behandeld is. Ben er nog steeds tevreden over, misschien volgend jaar wat latjes vervangen:rolleyes: Zie topic: https://www.woodworking.nl/showthread.php?5601-Tuinkas&highlight=Tuinkas

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.