een "Odd Wobbler" (aka "femisphere") + klein bouwverslagje

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Op YouTube kwam ik een filmpje tegen over het maken van een "Odd Wobbler". Dat wilde ik ook wel eens proberen. Don Geiger heeft er instructies over geschreven. (PDF) Nadat ik eerst een kleine versie had geprobeerd te draaien (waarvan de eerste uit elkaar vloog tijdens het draaien; gelaatsbeschermer is een must) wilde ik het een stapje groter proberen.

Dus eerst wat stukjes hout verlijmen (kon ik ook eindelijk m'n zelfgemaakte paneelklemmen eens proberen:

odd_wobbler_0011.jpg


Om het mezelf wat makkelijker te maken tijdens het draaien, alvast wat hout weggezaagd:
odd_wobbler_0021.jpg


De twee helften worden m.b.v. een lijmpistool op elkaar geplakt.

Omdat ik, gewaarschuwd door het sneuvelen van de eerste Wobbler tijdens het draaien, niet zoveel zin had om zo'n aanzienlijk blok hout zomaar tussen de centers te klemmen heb ik met een 35mm forstner boor aan beide zijden 12 mm ingeboord. Daarin heb ik een hardhouten stopje gelijmd:

odd_wobbler_0031.jpg

(even precies de centerlijn doortrekken en met een priem een klein puntje maken)

Opspannen is dan een fluitje van een cent:
odd_wobbler_0041.jpg


Na het ronddraaien de diameter opnemen en afzetten op het hout (hier al iets ingestoken met de afsteekbeitel) Ook het midden aftekenen en de dikte van de rand. (hier op 2 cm, daar heb ik later 3 cm van gemaakt, toch iets meer 'vlees')

odd_wobbler_0061.jpg


Daarna mbv een op maat gemaakt malletje (kwart cirkel, geen foto van gemaakt) aan weerszijden de vorm stukje bij beetje draaien:
odd_wobbler_0091.jpg

In het YouTube filmpje dat ik zag werd er vrij veel geschraapt, maar ik heb geen goede schraper. (also: everytime you scrape Ronald Kanne kills a kitten)

En daarna het midden netjes afronden en alvast wat opschuren:
odd_wobbler_0121.jpg


Geeft toch altijd een bult rommel, dat draaien :)
odd_wobbler_0131.jpg


Daarna de zijkantjes er af zagen en de twee helften weer voorzichtig overlangs scheiden. Dit schijnt ook met alcohol 70% te kunnen, dit lost de lijm van het lijmpistool op. Ik heb met een beetje gepast geweld een dik plamuurmes gebruikt. Vervolgens de twee helften een kwartslag draaien en weer aan elkaar vastlijmen (dit keer met gewone houtlijm):

odd_wobbler_0161.jpg

(door de vorm is het vrij lastig grip te krijgen op het ding, daarom met wat stukjes plakband de boel bij elkaar gehouden, alvorens deze in de lijmklem te spannen)

En dan heb je, na een half uurtje schuurwerk, een "Odd Wobbler" van zo'n 23 cm doorsnede:
odd_wobbler_0181.jpg

(naast z'n kleine broertje)

Ik zit er over te denken om 'm wit te spuiten, maar daar ga ik nog even een nachtje over slapen
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dank heren :)

Mooi verslag en mooie draaibank. Veel van dit soort voorwerpen staan in het boek ' woodturning full circle' van David Springett.

Dat ziet er uit als een heel leuk boek, bedankt voor de tip! Volgens mij heb ik nog ergens een bol.com bon...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Mijn lijstje met <veren ....> is best lang vandaag..

Mooi verslag en mooi resultaat zon'n Wobbler; ik had er nog nooit van gehoord. Op kopshout had ik met het lijmpistool niet zo'n goede ervaring, maar dit gaat kennelijk wel goed. Ook een leuke boekentip onderweg opgepikt (Kerst / Sinterklaas komt eraan).

De opm over schrapen begrijp ik niet helemaal, is dat (tussen de centers?) uit den boze? Voor kopshout is dat toch geen schande? Zie ook boekjes/filmpjes van Richard Raffan.

Mooie werkplaats ook nog..


groeten, Hans
 

teun535

Nieuw lid
1 nov 2018
3
0
Kan iemand mij vertellen hoe ik rechten krijg om een forum te plaatsen? ik zit met een brandende vraag..
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
De opm over schrapen begrijp ik niet helemaal, is dat (tussen de centers?) uit den boze? Voor kopshout is dat toch geen schande? Zie ook boekjes/filmpjes van Richard Raffan.

Die opmerking was vooral 'tongue in cheeck' bedoeld :) Ik zal de beste man eens goeglen, bedankt voor de tip!
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Mooi verslag en mooie draaibank. Veel van dit soort voorwerpen staan in het boek ' woodturning full circle' van David Springett.

Heb even verder gegoogled op dit boek en vond een bespreking ervan in

Sharp, J. (2009). Woodturning full circle, by David Springett. Journal of Mathematics and the Arts, 3(1), 59–64. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17513470902894129

Volgens mij is de wobbler te zien als een vorm van een 'sphericon'
http://sphericon.pjroberts.com/
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Die opmerking was vooral 'tongue in cheeck' bedoeld :) Ik zal de beste man eens goeglen, bedankt voor de tip!


ik snap het niet goed. kweekt Ronald dan naast schalen ook katten? aan alle youtube filmpjes/reclame te zien moet hij aardig wat kittens slachten....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.