Dit ben ik

Lennard

Nieuw lid
23 jan 2011
3
0
Hoi,

Ik ben Lennard, 19 jaar. Ik studeer niks hout-gerelateerd ofzo, maar omdat ik sinds m'n 13e orgel speel hebben pijporgels me altijd erg geboeid.
Na deze website te hebben gezien en 10x te hebben doorgelezen, besloot ik om het zelf eens te proberen.
Ik heb een heel klein proefmodel gemaakt met één pijp, een ventiel en een windlade waar ik via een stofzuiger lucht in pomp. :) Dat werkte min of meer, en dus wil ik het nu groter maken.
Het geheel is eigenlijk een project wat uit drie delen bestaat. Het test-opzetje was project een, wat ik nu ga maken is project 2, en als dat allemaal werkt en goed is dan ga ik óf dat orgel verbeteren, óf ik maak een hele nieuwe, wat dan project 1 wordt.

Dan zul je zeggen: waarom doe je het niet in één keer goed?
Simpelweg omdat ik totaal 0 aan materiaal, aan ervaring en aan apparatuur heb. Alles wat ik maak en voor jullie dagelijkse kost is, is voor mij de allereerste keer. Omdat ik nu al weet dat ik dingen helemaal fout ga doen, wil ik in dit tweede projectje niet de meeste tijd en geld stoppen. Het is immers zonde als ik nu allemaal duur hout enzo koop en het mislukt dan.

Maargoed, genoeg over dat project.
Ik ben hier via Google terecht gekomen omdat ik walnoothout zocht (dankje, Rick!), en zal hier nog heel wat vragen plaatsen denk ik -- als jullie het niet erg vinden.

Dus dat was ik, bedankt voor het lezen, en bedankt voor de leuke en leerzame site. :D
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
welkom hier en veel plezier hier, we beginnen volgens mij allemaal klein, en in een keer iets goed doen.., nou dat zou knap zijn!
 
A

Athanor

Guest
Hoi Lennard, welkom op het forum!

Mooie uitdaging heb je gezocht! Ik herinner me dat ik in 1966 in de 1e meubelmakersklas al kennismaakte met houten orgelpijpen. Die waren door een vroegere leerling gemaakt die orgelmaker wilde worden, men had zijn lesmateriaal erop aangepast. Keek er toen al met verwondering naar. Ga nu nieuwsgierig jouw vorderingen volgen. Als je van ons concrete raad wilt, vraag je maar :)

Fons
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Leuk project !
Schroom trouwens niet om hulp te vragen als je ergens niet uitkomt, er zijn altijd wel forumleden die kunnen adviseren en als je niet te ver weg woont kan ik je ook in persoon een handje helpen mocht je het willen ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Lennard,

Erg blij te zien dat je de site gevonden hebt. Ik vond het erg leuk om even kennis te maken en wacht het project graag af.Succes!!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Lennard, van harte welkom.
Orgelbouw is een mooi iets, heb in het eind van de jaren 70 toen ik werkzaam was in Belgie, dikwijls bij een Belgische collega thuis op bezoek geweest, die ook die hobby had. Hij restaureerde orgels, maar heeft er ook eentje voor zichzelf gemaakt. Vond het razend knap.
Als je van jouw project wat foto's hebt, zou ik het erg leuk vinden om ze te zien.
Veel succes, ik erken dat het niet mogelijk is om alles in 1 keer het goed te doen, maar eigenlijk geld dat voor alles.
Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Fascinerend Lennard, en welkom op ons forum. Nog meer muziek in deze tent, we hebben b.v. al van Jokke en Superfly hele mooie dingen mogen zien, dus de lat ligt hoog Lennard!

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Lennard orgelbouwen. Dan ga je in de toekomst natuurlijk ook hout draaien voor al die knopjes. Er zit in Arnhem een groep muziekinstrumentbouwers. Dus daar is vast veel kennis aanwezig. Ik heb ze een keer gezien op een houtbeurs "Open dag hout" in Drachten.
Ben benieuwd wanneer het eerst vierstemmig accoord zal klinken.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
leuk dat je het zelf gaat proberen om er 1 te bouwen. ik loop op dit moment stage bij een orgelbouwer, dus ik kan ook raad even en zo nodig foto's. als je het orgel bespeelbaar wilt hebben gaat je het wel veel geld kosten.

Attached files
 

Lennard

Nieuw lid
23 jan 2011
3
0
Ik lees nu pas de reacties, bedankt ervoor. :)

Ik ben er inmiddels wel achter dat het geheel me een hoop geld gaat kosten, maar dat is opzich geen ramp, elke hobby kost immers geld.

Inmiddels heb ik vier test-pijpen gemaakt, een soort windlade (waar de wind in 'opgeslagen' wordt totdat je op een toets drukt en de wind naar de pijp kan, kort samengevat), en een aantal test-toetsen.
Het hele abstracte idee achter het orgel (je drukt een toets in en je hoort een toon) werkt nu dus. Tijd om een kast te ontwerpen en te bouwen, en dan begint het eigenlijk pas...
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Lennard

Allereerst WELKOM op het forum. We hebben al en trommelbouwer en nu een orgelbouwer. Ik zou zo zeggen : Het FORUM daar zit muziek in. Ik had begrepen dat je plankjes van 3 mm wilde laten zagen. Is dat al een beetje gelukt? Als je een paar foto's kan posten dan gaat het project voor de lezers ook leven en kunnen we er over mee praten.

Succes gewenst, HG Hugo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.