Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Dit ben ik

Dit ben ik

Hoi,

Ik ben Lennard, 19 jaar. Ik studeer niks hout-gerelateerd ofzo, maar omdat ik sinds m'n 13e orgel speel hebben pijporgels me altijd erg geboeid.
    Na deze website te hebben gezien en 10x te hebben doorgelezen, besloot ik om het zelf eens te proberen.
    Ik heb een heel klein proefmodel gemaakt met één pijp, een ventiel en een windlade waar ik via een stofzuiger lucht in pomp. Dat werkte min of meer, en dus wil ik het nu groter maken.
    Het geheel is eigenlijk een project wat uit drie delen bestaat. Het test-opzetje was project een, wat ik nu ga maken is project 2, en als dat allemaal werkt en goed is dan ga ik óf dat orgel verbeteren, óf ik maak een hele nieuwe, wat dan project 1 wordt.

Dan zul je zeggen: waarom doe je het niet in één keer goed?
    Simpelweg omdat ik totaal 0 aan materiaal, aan ervaring en aan apparatuur heb. Alles wat ik maak en voor jullie dagelijkse kost is, is voor mij de allereerste keer. Omdat ik nu al weet dat ik dingen helemaal fout ga doen, wil ik in dit tweede projectje niet de meeste tijd en geld stoppen. Het is immers zonde als ik nu allemaal duur hout enzo koop en het mislukt dan.

Maargoed, genoeg over dat project.
    Ik ben hier via Google terecht gekomen omdat ik walnoothout zocht (dankje, Rick!), en zal hier nog heel wat vragen plaatsen denk ik -- als jullie het niet erg vinden.

Dus dat was ik, bedankt voor het lezen, en bedankt voor de leuke en leerzame site.

Re: Dit ben ik

welkom hier en veel plezier hier, we beginnen volgens mij allemaal klein, en in een keer iets goed doen.., nou dat zou knap zijn!

Athanor
    Guest

Hoi Lennard, welkom op het forum!

Mooie uitdaging heb je gezocht! Ik herinner me dat ik in 1966 in de 1e meubelmakersklas al kennismaakte met houten orgelpijpen. Die waren door een vroegere leerling gemaakt die orgelmaker wilde worden, men had zijn lesmateriaal erop aangepast. Keek er toen al met verwondering naar. Ga nu nieuwsgierig jouw vorderingen volgen. Als je van ons concrete raad wilt, vraag je maar

Fons

Bedankt.
    Het wordt een heel gedoe allemaal, dus wat hulp kan ik zeker gebruiken. :P

Leuk project !
    Schroom trouwens niet om hulp te vragen als je ergens niet uitkomt, er zijn altijd wel forumleden die kunnen adviseren en als je niet te ver weg woont kan ik je ook in persoon een handje helpen mocht je het willen

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Lennard,

Erg blij te zien dat je de site gevonden hebt. Ik vond het erg leuk om even kennis te maken en wacht het project graag af.Succes!!

Lennard, van harte welkom.
    Orgelbouw is een mooi iets, heb in het eind van de jaren 70 toen ik werkzaam was in Belgie, dikwijls bij een Belgische collega thuis op bezoek geweest, die ook die hobby had. Hij restaureerde orgels, maar heeft er ook eentje voor zichzelf gemaakt. Vond het razend knap.
    Als je van jouw project wat foto's hebt, zou ik het erg leuk vinden om ze te zien.
    Veel succes, ik erken dat het niet mogelijk is om alles in 1 keer het goed te doen, maar eigenlijk geld dat voor alles.
    Ad

Fascinerend Lennard, en welkom op ons forum. Nog meer muziek in deze tent, we hebben b.v. al van Jokke en Superfly hele mooie dingen mogen zien, dus de lat ligt hoog Lennard!

jaap

Welkom Lennard, vergeet zeker niet foto's van het orgel te posten, ik ben benieuwd hoe dat er nou uitziet.

Tjonge Lennard orgelbouwen. Dan ga je in de toekomst natuurlijk ook hout draaien voor al die knopjes. Er zit in Arnhem een groep muziekinstrumentbouwers. Dus daar is vast veel kennis aanwezig. Ik heb ze een keer gezien op een houtbeurs "Open dag hout" in Drachten.
    Ben benieuwd wanneer het eerst vierstemmig accoord zal klinken.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Forum Rechten