Advies over grote deur

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag Houtbewerkers,

Ik moet een grote deur maken (90 cm breed, 320 cm hoog waarin tripel glas komt). Het glas zal vermoedelijk - ik wacht nog op de opgave van mijn leverancier - plm. 100 kilo wegen. Kom ik hier uit met bestaande houten profielen of kan ik dan beter zelf een profiel samenstellen? Heeft iemand ervaring met de hoeveelheid en kwaliteit van scharnieren die hier in moeten?

alvast heel erg bedankt,
Hans
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hier haak ik even aan, ik heb ongeveer zo'n zelfde deur in de planning staan.
Multiplex vind ik alvast een goed idee, alhoewel ik er wel een beetje naar uitkeek om hem zelf te maken en een Domino DF700 te gebruiken (huren).
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Scharnieren 100x100mm van Axa
En dan een stuk of vier
En triple glas zal je toch dikker deur hout moeten nemen
Want dat ga je niet met een opdekglas latje op kunnen lossen denk ik
Mvg Leroy
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik in de thread van Toxiq lees dat elke buitendeur kromtrekt, is mijn volgende vraag natuurlijk: wordt dit een buitendeur (lijkt me wel, met dat glas) en zoja, is het dan verstandig daar iets tegen te doen (en wat dan? Stalen T-profiel infrezen o.i.d. ?) want zo'n grote deur lijkt me dan wel kwetsbaar.
 

tuoh

Oud hout
Voor een deurconstructie maakt het gewicht van het glas niet echt veel uit. Het is het glaspaneel dat de deur gaat ondersteunen tegen afzakken.
Met andere woorden, de sterkte van deur gaat voor het grootste deel komen van het glaspaneel, de houten kader er rond dient enkel om scharnieren, dichtingen en sluitwerk te bergen.
De houten profielen moeten het glas wel kunnen hebben ( dwz. er moet een voldoende brede sponning in gefreesd kunnen worden) en het hang- en sluitwerk moet aan het formaat van de deur worden aangepast.
Dus zware scharnieren en voldoende scharnieren, twee bovenaan, één of twee in de midden en ééntje onderaan. Sluitwerk minimaal driepuntsluiting.

De klassiek (dubbele) pen en gat verbinding is meer dan sterk genoeg om het geheel constructief samen te bouwen. Bij de gegeven lengte is een juiste keuze van het hout heel belangrijk.
Een stabiele houtsoort, het juiste vochtgehalte en recht van draad is prioritair.
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Beste tuoh,
bij mij zijn ze een deur komen afstellen die langs de sluitkant op de grond schuurde.... en ik snap in feite niet waarom ze hiervoor het glas "opgelicht" hebben..... bepaalt dan het glas (bij mij minder dan 1/5 van de deur)of de deur recht of scheef hangt?
Groeten, Luk.
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad, het glas bepaald "alles".
Een glazenzetter die zijn vak verstaat gaat het glaspaneel altijd diagonaal opwiggen. Het (glas)paneel kan dan functioneren als een schoor.
Werkt trouwens ook bij massieve panelen die vast gezet worden met profiellatten.
Daarom ook dat het gewicht van een glazen paneel niet veel uitmaakt voor een constructie. De manier waarop het geplaatst word heeft wel een heel serieuze impact op het geheel.
 
Inderdaad, zoals tuoh aangeeft, met het "opblokken " van het glas kun je de omtrekspeling corrigeren. Hou hier met glas zetten ook altijd rekening mee tijdens het opblokken kun je dit goed zien en testen als je de deur opent en sluit.
Om terug te komen op de originele vraag zou ik als je dan toch multiplex wilt gebruiken zeker aluplex overwegen. Aluplex in combinatie met meerpuntssluiting maakt de kans op krom trekken heel klein (Wel kopse kanten goed behandelen met randsealer, geen gewone grondverf). Aluplex is er in 40 en 54mm dik, normaal gesproken is een deur van 40mm voldoende maar bij triple beglazing is 54mm beter, dan kun je het waarschijnlijk af met "gewone" glaslatten ipv opdek.
Wat betreft scharnieren: 2 bovenaan, 1 in het midden en 1 onder. Gebruik 89x89 kogelscharnieren en er kan je weinig gebeuren, eventueel met dievenklauwen tegen het boevengilde.

Gr Joep
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wat ik in dit verhaal niet begrijp is dat je triple glas wil maar ik lees hier niets over een geisoleerde deur. Het een zonder het ander is volgens mij zonde van het geld.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemorgen allemaal,

Dank voor het meedenken. Ik vrees dat ik met een multiplex plaat niet uit ga komen, gelet op de hoogte van de deur (inderdaad een buitendeur). Ik weet dat je met het glas het frame van de deur zo kunt ondersteunen dat deze niet zal uitzakken, dus daar ben ik niet zo bang voor. Voor de goede en veilige sluiting wil ik een deurnaald infrezen met een driepuntssluiting en als hout wil ik gewaterd lariks zelf gaan lamineren zodat het voldoende stabiel wordt. Van wat ik ervan begrijp biedt een voldoende lichte houtsoort, zoals lariks, een voldoende lage U-waarde, dus het kozijn van de deur zou geen probleem hoeven te zijn. Ik zal eens zoeken naar die scharnieren en er in ieder geval voldoende toepassen. Nogmaals dank!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.