Draagbalk

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Even een vraagje:ik zou een balk die kromgetrokken is willen vervangen,draagt op twee punten 6m77 lang.
Ik zou die nu willen vervangen door een Douglas 300 X150 (hij moet de nok dragen)is dit sterk genoeg?

Grts,
Rudy
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik denk dat je voor een antwoord waar je wat aan hebt, toch wat meer informatie zal moeten verschaffen.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
6.77m is een aardige overspanning.
Zal grotendeels afhankelijk zijn wat er ondersteund moet worden of de balk voldoende sterk (heel blijven) / stijf (niet doorhangen) is.
Misschien inderdaad wat meer context en dan is er vast wel een constructeur op het forum die verder kan helpen. Foto's doen het ook altijd erg goed.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat bedoel je met "draagt op twee punten". Wat is de overspanning? Wat voor balk zit er nu?

Waarom vervangen? Kan de kromming niet anders verholpen worden? Plaats anders wat foto's.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Overspanning is 6,40m de balk die er nu zit is een eik 15 x 25 .
Ik zal morgen wat foto's maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In Nederland heb je voor zoiets een bouwvergunning incl. tekening/berekening van een constructeur nodig. Die zal dan als het goed is ook onderzoeken hoeveel gewicht van het dak er maximaal op die balk komt.


Volgens http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgh/hout_13_houtwijzer_sterktegegevens_van_hout_www_centrumhout_nl.pdf is de sterkteklasse van Douglas alleszins vergelijkbaar met die van Eiken, dus als eiken 25x15 doorzakt, vraag ik me sterk af of Douglas 300x15 nou zoveel beter werkt.

Bij de balkenschuif http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif komt je bij een overspanning van 670 cm alleen geschikte balken tegen als ze op een afstand van 305 mm van elkaar liggen. Jij hebt 1 balk op wat, 5 meter ofzo?

Ik zou dit echt door iemand laten doorrekenen...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Aan de andere kant, als dit al 100 jaar zo zit, dan zou ik me niet te veel afvragen of het wel sterk genoeg is, dat heeft de tijd wel redelijk bewezen lijkt me zo (mits er geen recente aanpassingen (verzwaring) aan het dak zijn geweest of op de planning staan. Ik durf wel te stellen dat het terug plaatsen van een maat grotere balk veilig is, alleen of je daar Douglas voor moet nemen ipv eik (nog even los van het esthetische aspect)?????????
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wellicht dat je nog wat extra schoren aan kan brengen, geven niet alleen extra stijfheid aan de constructie, maar dragen ook (beperkt) dragend bij doordat ze een deel van de druk op het horizontale vlak overbrengen naar de verticale staander.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Is de balk rot of zit er een breuk? Zo niet dan zou ik deze balk gewoon laten zitten in de constructie dat ie wat rond loopt is geheel niet erg.
Wil je deze balk verwijderen ga je het gehele verband met de staanders die zo te zien gepent in de balk zitten verzwakken.
Het dak zul je dan goed moeten ondersteunen maar niet alleen het dak maar ook beide tegenover liggende muren die zullen naar buiten willen wijken als de balk verwijdert word. Als het dus alleen gaat om de kromming er uit te halen (optisch) dan zou ik het niet doen.
Op de foto's zie ik dat de balk niet "doorhangt" in het draagvlak maar een bocht heeft in het horizontale vlak.
Snap ook niet goed waarom je er stempels onder gezet hebt. De verticale balken zorgen er voor dat de midden balk niet verder kan door buigen de balk hangt hier als het ware aan. Door dit geheel krijg je een stijve constructie die de duw en trek krachten uitgevoerd op het dak en muurvlak goed kan opvangen.
Misschien dat je de "hang ijzers" beter kunt bevestigen zodat de neerwaartse kracht beter word opgevangen.
Mooie grote ruimte overigens!

Groetnis, Roeland
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt voor de reactie, de balk is niet rot en er is nergens geen breuk te zien.
Het probleem is dat de balk aan de bovenzijde niet vlak is en ongeveer 6cm afdraagt(foto 4), de verticale balk die in het midden staat, staat dan ook niet in het midden van de balk maar aan de vlakke zijde(foto5) die maar 9cm is en daardoor duwt hij de balk krom .Ik dacht dit dan op te lossen met het plaatsen van een nieuwe balk.
Grts,
Rudy
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik vermoed dat wanneer je hier aan gaat rekenen, het never nooit goed komt. Vroeger had men in Nederland nog wel eens de neiging om constructief zwaar te overdrijven, maar dit ziet er uit als het andere uiterste. Maar goed, als het al 100 jaar goed gaat en er zit geen rot of scheuren in, zou ik me niet heel druk maken.
 
P

Pel

Guest
Daar hebben in het verleden muren onder gestaan daarom staat er nu een stut onder, ik zou hem mooi laten zitten maar zou er wel een penant om de stut metselen.

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Daar hebben in het verleden muren onder gestaan daarom staat er nu een stut onder, ik zou hem mooi laten zitten maar zou er wel een penant om de stut metselen.

Groet Pel.
Sorry, maar er hebben geen muren rond gestaan zoals het nu is zo was het.Die schoor wat er nu staat die heb ik nu pas geplaatst om het kromtrekken wat tegen te gaan.
Groet,
Rudy
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Rudy,

Ik zou me, als de situatie stabiel is, net als Jurriaan niet al teveel zorgen maken. Het valt me wel op dat er aan de linkerkant (gezien op de derde foto) een schoor lijkt te missen onder die buigende balk. Die gaat natuurlijk niet veel doen tegen dat wegbuigen van de balk. Ik denk dat je in dit verband nog het beste - als je iets wilt doen - de onderkant van die middelste verticale balk zou kunnen vervangen zodat deze recht en in het midden afdraagt op de lange balk die nu wegbuigt (ik vermoed dat het onderstempelen weinig gaat doen tegen dat wegbuigen). De hele horizontale balk vervangen lijkt me een ontzettend ingewikkelde klus die vermoedelijk op vergunningstechnische hinderpalen zal stuiten en waarbij je je kunt afvragen voor welk probleem je dan een oplossing hebt bedacht.

Groeten,
Hans (die woont in een oude oldambster boerderij met weet ik hoeveel kromme balken terwijl die toch alle stormen doorstaat terwijl de moderne stallen van de omliggende boerderijen schade hebben)
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik ga de balk dan maar laten zitten, maar het gebinte zou ik willen vernieuwen.
Eiken balken van 100 x 100 zou dit stevig genoeg zijn?(heb ik nog een partij van liggen)
Zie schets.
IMG_2321.jpg
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou me wèl degelijk zorgen maken. Net als Pel al op 2 nov. zei: hier hebben (misschien niet eens lang geleden) muren onder gestaan. Die gaven ondersteuning en voegden verband toe.

mvg
Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.