Draagbalk

tuoh

Oud hout
Rudy, waarom het spant deels vernieuwen?

- hou bij de vernieuwing als sectie minimaal dezelfde aan als de bestaande constructie.

- de kromme ankerbalk smeekt om het bijplaatsen van trekkers met muurankers naar de buitenmuren, dan komt die ineens rechter te liggen.
Als het een oude situatie is, heeft er vermoedelijk vroeger een hooischelf deels op de ankerbalk gedragen, die hield de ankerbalk dan in bedwang.

- zo te zien zitten er ook geen schoren tussen priemstijl en nokbalk, die zijn ook essentieel voor de constructie.

- op je laatste schets mogen de schoren NOOIT eindigen op een scherpe punt bij het inwerken, altijd een haakse borst aanzagen (haaks op het schuine vlak aan de kop)
 
P

Pel

Guest
@Rudy, wil je de spantbalk van 300 cm ook vervangen? Op jou schets staat daar 100 bij, als je die 10 x 10 cm wil maken is dat m.i. toch te licht. Maar misschien dat André daar eens naar wil kijken.

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik zou me wèl degelijk zorgen maken. Net als Pel al op 2 nov. zei: hier hebben (misschien niet eens lang geleden) muren onder gestaan. Die gaven ondersteuning en voegden verband toe.

mvg
Klaas

Beste Klaas,

Hier hebben NOOIT geen muren rond of onder gestaan!!

Grts,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
@Rudy, wil je de spantbalk van 300 cm ook vervangen? Op jou schets staat daar 100 bij, als je die 10 x 10 cm wil maken is dat m.i. toch te licht. Maar misschien dat André daar eens naar wil kijken.

Groet Pel.

Hallo Pel,

Dat was eigenlijk de bedoeling, die wat er nu staat is 60 X 120 .

Groet,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Rudy, waarom het spant deels vernieuwen?

- hou bij de vernieuwing als sectie minimaal dezelfde aan als de bestaande constructie.

- de kromme ankerbalk smeekt om het bijplaatsen van trekkers met muurankers naar de buitenmuren, dan komt die ineens rechter te liggen

Als het een oude situatie is, heeft er vermoedelijk vroeger een hooischelf deels op de ankerbalk gedragen, die hield de ankerbalk dan in bedwang.

- zo te zien zitten er ook geen schoren tussen priemstijl en nokbalk, die zijn ook essentieel voor de constructie.

- op je laatste schets mogen de schoren NOOIT eindigen op een scherpe punt bij het inwerken, altijd een haakse borst aanzagen (haaks op het schuine vlak aan de kop)

Hallo André,

Ik wil het deels vernieuwen daar ik nooit tevreden ben geweest(en altijd getwijfeld heb aan de opbouw) van de huidige(heeft iemand voor mij lang geleden gemaakt)situatie.
Ik heb nu vernomen dat ik de ankerbalk niet mag vervangen, moet blijven zoals hij is!
De linker opstaande balk is nu 100 x 140 en die wil ik vervangen door 150 x 150
De rechter opstaande balk is 120 x 100 en ook deze wil ik vervangen door 150 x 150
De midden balken zijn 60 x 120 en die wil ik vervangen door 100 x 100
Het was inderdaad vroeger een hooizolder met vloer.
Ik zal dit even bekijken hoe ik dit kan oplossen (bijplaatsen van trekkers en muurankers).
Mag ik even (sorry maar hier heb ik geen kaas van gegeten)wat bedoel je met tussen priemstijl en nokbalk?
Weet nu wat je bedoeld met de schoren(bedankt Pel voor de tekening)
Groet,
Rudy
 
P

Pel

Guest
Ik zou hem ± 4 cm houden als de schoorbalk 10 x 10 is, daar is een formule voor maar weet het niet meer? Maar je mag de staander nooit verzwakken door de verbinding van de schoor te groot te maken. Als je een verbinding op ware grote uit tekent op papier, dan zie je vanzelf wat de beste verhoudingen zijn.

Groet Pel

Tekening 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
P

Pel

Guest
@Rudy, ik denk dat de situatie vroeger bovenin zo is geweest, dat kun je zien aan het hout of er schoren hebben gezeten? Als ik fout zit zal André het wel wijzigen:)

Groet Pel

Tekening 3.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo André,

Ik wil het deels vernieuwen daar ik nooit tevreden ben geweest(en altijd getwijfeld heb aan de opbouw) van de huidige(heeft iemand voor mij lang geleden gemaakt)situatie.
Ik heb nu vernomen dat ik de ankerbalk niet mag vervangen, moet blijven zoals hij is!
De linker opstaande balk is nu 100 x 140 en die wil ik vervangen door 150 x 150
De rechter opstaande balk is 120 x 100 en ook deze wil ik vervangen door 150 x 150
De midden balken zijn 60 x 120 en die wil ik vervangen door 100 x 100
Het was inderdaad vroeger een hooizolder met vloer.
Ik zal dit even bekijken hoe ik dit kan oplossen (bijplaatsen van trekkers en muurankers).
Mag ik even (sorry maar hier heb ik geen kaas van gegeten)wat bedoel je met tussen priemstijl en nokbalk?
Weet nu wat je bedoeld met de schoren(bedankt Pel voor de tekening)
Groet,
Rudy

De opbouw van je schuur, en dan meer bepaald het gebinte, bestaan in feite uit twee op elkaar gezette binten. Telkens een stel staanders met een horizontale balk erop.
Op de grond begin je met twee staanders met daarop de (kromme) ankerbalk, daarop staat weer een gebint, opnieuw een stel staanders met daar op weer een horizontale balk (dekbalk).
Bij beide gebinten horen in elke hoek schoren te zitten, nu ontbreken er een paar zo te zien.
Op dat tweede gebint staat er weer een staander, mooi in het midden (= de priemstijl), en deze is bovenaan verbonden met de nokbalk. Deze nokbalk is de hoogste horizontale balk in de constructie, daar dragen bovenaan de kepers op.

Voor de middenstaanders is 100 x 100mm te licht, daar hoort minimaal een 150 x 100 te zitten. De rechte schoren mogen wel een sectie van 100 x 100 hebben.

De opbouw zoals ie nu is lijkt me niks abnormaal aan, dat is een klassiek schuurgebinte, waar ze soms al eerder gebruikt hout voor bezigden. Te zien aan de overtollige gaten in de balken die nu geen functie meer hebben.

Ben al kapconstructies tegengekomen waar zelfs oude scheepsonderdelen inzaten, oa. krommers. Van recyclage gesproken.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
@Rudy, ik denk dat de situatie vroeger bovenin zo is geweest, dat kun je zien aan het hout of er schoren hebben gezeten? Als ik fout zit zal André het wel wijzigen:)

Groet Pel

Bekijk bijlage 81257

Pel, wat je hier laat zien op tekening klopt maar half, dit is in feite een hybride, een mengvorm van twee verschillende types gebinten.
Het onderste gedeelte is een anker- of dekbalk gebint, het bovenste gedeelte grotendeels een klassiek dakgebint met spantbenen.
Bij een schuurgebinte had het bovenste gedeelte nooit spantbenen en schoren. Enkel een middenstaander, als priemstijl verbonden met de nokbalk.

Die spantbenen zitten daar niks te doen, de klus word al geklaard door het samenspel van gordingen, nokbalk en kepers of sporen.
 
P

Pel

Guest
Ik zal weer terug naar de schoolbank moeten vrees ik.:eek:

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok, ik begin er wat in te zien, maar nog een vraagje die dekbalk van 300cm welke sectie moet ik daar voor nemen??

Groet,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Minimaal 120 x 150, maar 150 x 200 is beter.

Als ik het goed begrijp, dan mag ik de 2 opstaande balken 100 x 100 nemen en de dekbalk 150 x 200 dan steekt doe toch aan elke zijde 25 uit of maakt dat niets uit?

Groet ,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok, bedankt allen voor de zeer nuttige info, had ik zonder jullie hulp niet kunnen oplossen.
Nu beginnen met het stutten van de balken, zal nog een hele klus worden vrees ik!

Groet,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ok,moet die schoor dan niet in het midden staan?
Is er geen regel vr het plaatsen van een schoor?

Groet,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.