Makiya LS1018 haaksheid

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi

Ik heb een makita LS1018 gekregen en heb daar van het weekend wat balkjes mee afgekort. Nu kwam ik erachter dat als ik maar een paar cm afkort deze niet haaks is. Wel als ik bijvoorbeeld het deel rechts tegen de zijgeleider aan laat komen maar dan ben ik meer van mijn materiaal kwijt.
Nu zie ik dat de zijgeleiding ook ruimte heeft.
Is dit normaal?
Bijgevoegd ook een foto ter verduidelijking
1B8BB362-E830-4169-A7B3-2663C198B34F.jpg0173160C-F935-486F-A443-F646AFEA69BA.jpgi
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Dat weet ik dus niet.
Nee de machine is tweedehands

Ik weet dus niet of dit normaal is. Het is een beetje lastig te zien maar vanuit het midden scheelt het 1mm dat deze afwijkt
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Wat je kan doen is zelf een geleider maken van multiplex en de fout opheffen met een shim.
Denk dat recht maken van het alu niet gaat lukken
 

tuoh

Oud hout
Hol staande geleiders kom je wel eens meer tegen bij afkortzagen van dat type. Heb er vroeger eens een probleem mee gehad op een nieuwe grote Elu machine. Daar heeft men DRIE geleiders moeten opsturen alvorens er een redelijk rechte bij zat:p
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Als dat het enige is :) Ik heb de LS1018 en daar is niks haaks aan maar kwam daar te laat achter. Het probleem van jou is bij die van mij ook aanwezig. Je kunt proberen om de twee bouten los te draaien waar de fence mee vast zit en hem zo haakser zetten maar ik geef het weinig kans. De oplossing van 3dMatzer is sneller en beter, dan heb je ook meteen een zero-clearance voor een mooi zuivere snede.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Benchworks heeft hier een mooi filmpje van gemaakt hoe je dit kan oplossen
Met een paar stukjes hout op de geleider en dan over de vlakbank
Dan ben je het probleem kwijt als het goed is
Mvg Leroy
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi, heb je een linkje?

Ik ga de fence trouwen wegbrengen naar een zaakje die ook cilinders afvlakken.
Was een tip van mijn schoonvader.
Ze vlakken de fence dan
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb een Electra Beckum afkortzaag gehad met eenzelfde probleem, die aluminium geleider heb ik op de bandschuurmachine vlak geschuurd.

Fons
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Heel veel zagen hebben dit helaas. Maar als je de boutjes aan één kant vast zet kan je hem wel recht drukken met een beetje kracht. Want dat kan je gewoon één kant haaks zetten en met een rechte liniaal het tweede deel haaks instellen. Na een paar keer dit doen staat hij super haaks. Maar dit kan natuurlijk maar tot een bepaalde mate.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.