Vochtprobleem in Schuurtje

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Een kennis van mij heeft last van een vochtprobleem in zijn schuur.
Het gaat om een schuurtje met een betonvloer, enkel steens metselwerk en een betonnen dak met bitumen.
Ruimte wordt niet verwarmd
Nu heeft hij zelf ooit de ventilatiesleuven dacht gemaakt in de hoop dat het vocht nu minder zou worden.
Ik heb als eerst gezegd dat deze juist open moeten blijven zodat het vocht naar buiten kan.

Heeft het zin deze ruimte van binnenuit te isoleren?
Kan ik de isolatie het beste regen de muur aan maken of is het beter om hier nog een luchtspouw tussen te laten?
Harde of zachte isolatie toe passen? (ik denk zelf hard omdat daar het vocht minder in kan trekken)

Ik hoor graag of er meer leden zijn met dergelijke problemen en een goede oplossing ervoor hebben
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
In de basis maak je, als je gaat isoleren een vochtdichte ruimte in je schuur.
Dit wil zeggen dat de binnenkant lucht en vocht dicht is afgewerkt, en de andere kant damp doorlatend, zodat eventueel voct weg kan.
Je moet er dus voor zorgen dat er tussen de enkelsteens muur en de isolatie, waarop damp doorlatende folie is aangebracht aan de steenzijde, ventlatie mogelijk is.
Dit kun je realiseren door op tactische plaatsen zowel boven n de muur als onder in de muur ventilatieroosters te plaatsen.
Ventilatie in de ruimte zelf kun je reguleren door bv een raampje of afsluitbare ventilatie roosters.

Ik heb zelf ooit mijn schuur opgebouwd op een zandplaat met tegels en betonbaden, alleen het dak en de wanden plus deuren waren geisoleerd, de vloer dus niet.
Onder het dak door had ik een beetje ventilatie, nooit last van vocht gehad.
Denk er aan: stilstaande lucht is nie goed, dat maakt ventileren belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Gaat hij ook verwarmen in de schuur? Zo ja, dan heeft isoleren zin. Zo nee, dan is het weggegooid geld.

Voor de isolatie dien je inderdaad aan de warme kant dampdicht, en aan de koude kant dampopen te werken, waarbij dan het vocht vanaf de dampopen zijde weg moet kunnen. Dus hier moeten inderdaad ventilatiesleuven in de halfsteens muur komen.

Binnen moet echter ook nog steeds worden geventileerd, als je zelf in de ruimte verblijft adem je vochtige lucht uit, en bij temperatuursverschillen buiten heb je met varierende luchtvochtigheid te maken, je zal dus ook moeten luchten. Maar dat doe je in huis mag ik hopen ook, anders is je leefklimaat wel erg slecht.
Hard of zacht maakt niet zo veel uit, de vewerking moet gewoon goed gebeuren. Een wand met PIR of fenolplaten werkt wel makkelijker, en geeft een plusminus dubbel zo hoge isolatiewaarde als glas of steenwol.

Bedenk wel dat voor platte daken isoleren van binnen uit meestal niet wordt geadviseerd, dus er zal buiten op het dak ook iets moeten worden gedaan, anders heeft het nog niet veel zin.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als het metselwerk opgebouwd is uit een zachte steen, wil impregneren aan de buitenzijde helpen. Het voegwerk moet dan wel in goede staat zijn.
En blijven ventileren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gaat hij ook verwarmen in de schuur? Zo ja, dan heeft isoleren zin. Zo nee, dan is het weggegooid geld.

Niet helemaal mee eens, als je isoleerd worden de verschillen (en vooral de snelheid waarmee) heel anders, dus minder condensatie
als je isoleert heb je veel minder (geen) vocht doorslag (heb je wel op enkelsteens) minder vocht naar binnen dus


Ik heb de boel ook van binnen uit geisoleerd, zelfs als ik eens een tijdje niet in mijn hok ben dan is alles kurkdroog
Hoe weet ik dat, ik had een vochtigheidsmeter in zitten én gereedschap dat niet beschermd was door lak/verf/olie etc is geheel roestvrij
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Je stabiliseerd inderdaad de temperatuur, maar bij een goede ventilatie zou dit effect niet merkbaar moeten zijn.

Sterker nog, wanneer je wel isoleerd, maar niet stookt en ook niet ventileerd, kan het juist veel erger worden.

De vraag was meer om te bepalen of het de investering wel waard is. Je raakt ook ruimte kwijt, het is de reden dat ik afzie van isoleren van de garage, impregneren van de buitenmuur en aftimmeren ga ik wel doen. Een schuur stook je ook alleen als je er wat wil gaan doen, dus het binnenklimaat is er sowieso niet constant. Het zou zonde zijn een hoop werk, tijd en geld erin te steken, om erachter te komen dat het resultaat tegenvalt. En de inzet is het vochtprobleem, doordat hij zijn sleuven heeft dicht gemaakt is het alleen maar erger geworden. En optrekkend vocht uit de grond los je niet op met isolatie, maar met drainage.

Met een beetje meer info kunnen we beter advies geven in ieder geval.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb ook minimale ventilatie en toch droog, je kan er natuurlijk ook een ontvochtiger in zetten, slangetje naar buiten ben je al je vocht kwijt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.