bouw werkplaats

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Een hele tijd geleden heb ik fotos beloofd. Eindelijk gevonden ( met de hulp van vrouwlief ;) ) en nu posten maar!
Ben vorig jaar aan een nieuwe werkplaats ( kot heet dat bij ons) begonnen en het is bijna klaar.
gr,
Danny

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik droom wel eens over zo'n werkplek. Het liefst met heel veel daglicht en 2 openslaande deuren. Oh ja en natuurlijk met een afdak en veranda. Daar staat een schommelstoel waar ik aan het einde van de dag mijn borreltje kan drinken........

Voorlopig is het niet zo ver en geniet ik enorm van de bouw van zulke veelbelovende werkplekken.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Nou ik heb een blokhut met een veranda voor en ik kan daar nooit zitten door alle afval die ik heb.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Danny, dat wordt een leutig kot om in te werken, en best aardig van maat.
Ga je nog isolatie aanbrengen voor als het koud is in de winter, of ben je ''winterhard''
Heb zelf zo'n kot gemaakt alweer bijna 10 jaar geleden, maar dan voor fietsen stalling en houtopslag. Hen toen het stenen schuurtje in beslag genomen voor mijn draaiwerk, dus moest ik dat wel doen.
Ad
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
@rickkoorman: we share the same dream. Het liefst een leuk stukje grond erbij, zodat vrouw en kind paarden kunnen houden en ik lekker met mijn tools kan knuffelen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
rickkoorman zei:
Ik droom wel eens over zo'n werkplek. Het liefst met heel veel daglicht en 2 openslaande deuren. Oh ja en natuurlijk met een afdak en veranda. Daar staat een schommelstoel waar ik aan het einde van de dag mijn borreltje kan drinken........

Voorlopig is het niet zo ver en geniet ik enorm van de bouw van zulke veelbelovende werkplekken.

ironmikie zei:
@rickkoorman: we share the same dream. Het liefst een leuk stukje grond erbij, zodat vrouw en kind paarden kunnen houden en ik lekker met mijn tools kan knuffelen.

*droomt mee* ;)
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Vervolg van het verhaal...Ik had al wat koterij ( schuurtjes) staan :lol: ,maar dit is een verlenging van het werkplaatsje ( 6 x 3 m) dat ik in 2008 heb gemaakt. Dit was te klein dus heb ik er nu een verlengstuk van 8 X 3 m aangebreid. Ik heb de slechte gewoonte om niets weg te gooien, wat natuurlijk nefast is voor de beschikbare ruimte...
Nog enkele fotootjes..

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Derde bedrijf : Binnenzijde bekleed ( met schrootjes, geen recup maar wel overjaarse :D )
en OSB vloer gelegd. Weet iemand hoe je die best behandelt ? Ik heb de zoekerfunctie eens geprobeerd, dezelfde vraag werd vorig jaar ook al gesteld, evenwel zonder succes.
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Danny,

sop die OSB platen gewoon in met enkele lagen rauwe lijnolie, goedkoop, uitstekende bescherming tegen vocht, en geeft geen gladde afwerking. Het is ook gemakkelijk bij te werken bij beschadiging.

Recuperatie, dat gaat onze bevoegde minister graag horen :D en het oogt nog mooi ook.

Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Gewoon rauwe lijnolie ? Bedankt voor de tip! Het mag goed stroef zijn , de OSB-platen in mijn andere werkplaats had ik behandeld met vanalles en nog wat ( wat ik maar staan had , waaronder poriënvuller en restjes parketvernis) met als gevolg dat we een prima dansvloer hadden , maar dat ik bij het schaven mezelf achteruit duwde i.p.v. de schaaf over het hout :D
Naar het schijnt kan je met lijnolie een baksteen doen blinken... mits voldoende lagen en stevig oppoetsen natuurlijk!
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Rauwe lijnolie is ook het meest geschikte product om een houten werkbank te behandelen. De olie impregneert heel diep in het hout, en bij het drogen word geen toplaag gevormd, en dus ook geen gladde ondergrond, dit in tegenstelling met gekookte lijnolie.
Wat je er wel moet bijnemen is de trage droogtijd, dat kan wel enkele dagen duren, afhankelijk van de temperatuur.
Vandaar ook dat dit product uitermate geschikt is om op een houten werkvloer te smeren, je wil inderdaad geen glijbaan als eindresultaat.

Soms word er wat siccatief bijgevoegd om het droogproces wat te versnellen, maar dit is geen noodzaak als je de tijd ( en temperatuur) hebt om het product op zijn eigen tempo te laten drogen.

Ik vermoed dat voor stenen vloeren meestal gekookte lijnolie word gebruikt?


Mvg,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
@ André : Waar kan je die rauwe lijnolie verkrijgen ? Drogist ?
@ Rick : Zwolle is net iets te ver om naar de lijnoliemolen te komen kijken. Wel spijtig.
gr , Danny
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha nu mag ik eens Vlaams in Nederlands vertalen. Recuperatieplanken -> gerecyclede planken. M.a.w. oud hout weer netjes blank schaven en vervolgens lamineren tot balk. Alleen heeft hij op een specialle wijze gelamineerd. Op een zodanige wijze dat het niet gelijk opvalt dat het een gelamineerde balk betreft.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Correct Zuma. Van Vlaams naar Nederlands ? Ik denk meer dat het van een soort Frans naar een soort Engels is. Récuperer en recycling. :D
Ik had zoveel oud hout van de afbraak + nog wat ( groot) pallettenhout. En nieuw hout is duur, en dan moet ik met het oude ook nog iets doen....
Ik had graag balkjes van 65 X 65 mm. Een gordingbalk is 60 x 180, als je die gaat zagen en schaven hou je maar 55 vierkant over, vandaar het idee om mijn eigen balkjes te maken, kon ik ook nog wat kortere stukken tussen verwerken.
Dus een paar weken gezaagd, geschaafd en gelijmd.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.