Tocht langs kromme deur, hoe krijg ik dat nou dicht ?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
De tijd die je er aan besteed valt wel mee overigens, in de renovatie staat 3,5 uur voor een nieuwe deur hangen in bestaand kozijn incl overzetten slot.

Ja die vlieger gaat natuurlijk niet op, die 3,5 uur is voor een timmerman die dat dagelijks of wekelijks doet..... niet voor iemand die dat weer even allemaal voor t eerst of sinds heel lang doet... ik kan het waarschijnlijk wel in 1,5 uur als ik het maar vaak genoeg doe..
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wij hebben hier veel met weather strips te maken, Ik heb bv 2 stalen deuren gevuld met isulatie material, deze deuren trekken krom naar binnen of naar buiten naar gelang het zomer of winter is.

Zo aan de zijden van het kozijn geplaatst (tussen de deur en kozijn) werk goed om tocht te weren, metaal en vinyl spring V, daar boven worden vaak een soort hol slangetje met een bevestiging staart gebruikt, etc etc.

Er is hier van alles te vinden, maar Ik denk dat er bij jullie ook wel soortgelijk materiaal te vinden is,

weather strips.jpg

http://www.amesbury.com/hinged-doors/weather-seals
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik bij mijn eerste post al schreef "Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten " .....
Ik ben timmerman en hang wekelijks (soms dagelijks) deuren in nieuwe of bestaande kozijnen. Als het kozijn niet al te krom is en er niet belachelijk veel geschaafd hoeft te worden, kan ik het in 2,5 tot 3 uur inclusief materialen bij sjouwen en opruimen. De eerste die dat in 1,5 uur kan moet nog geboren worden.
En zoals ik ook al schreef, alle oplossingen met (opbouw) tochtstrips, raamboompjes, etc werkt (tijdelijk) wel maar is natuurlijk geen echte oplossing en niet echt fraai. Maar dit is enkel mijn mening en geen heilig antwoord, doe ermee wat je wil.

Gr joep
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Zoals ik bij mijn eerste post al schreef "Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten " .....
Ik ben timmerman en hang wekelijks (soms dagelijks) deuren in nieuwe of bestaande kozijnen. Als het kozijn niet al te krom is en er niet belachelijk veel geschaafd hoeft te worden, kan ik het in 2,5 tot 3 uur inclusief materialen bij sjouwen en opruimen. De eerste die dat in 1,5 uur kan moet nog geboren worden.
En zoals ik ook al schreef, alle oplossingen met (opbouw) tochtstrips, raamboompjes, etc werkt (tijdelijk) wel maar is natuurlijk geen echte oplossing en niet echt fraai. Maar dit is enkel mijn mening en geen heilig antwoord, doe ermee wat je wil.

Gr joep

Wel een oplossing, maar niet aangehaald omdat het volgens mij ook onder de norm van 'halve verbouwing van de deur' valt: Deur afhangen, slot (of scharnieren, naar gelang aan welke zijde het fenomeen zich voordoet) eruit. De deur vlak spannen op een vlakke tafel, tegen een vlakgeschaafde balk..... Sponning frezen over de ganse lengte van de deur in de zijkant. Geschaafd latje (veer) in de sponning lijmen. Laten drogen. Beslag opnieuw inwerken. Afwerken....

Hier ben je in totaal ook al snel een halve dag mee kwijt.... Ik toch....
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
inderdaad meer werk maar wel acceptabel, maar dan in het voorjaar
voor nu ff een stripje plakken
ik kan natuurlijk ook een houten stripje maken dat van 0 naar 4 of 5 loopt (al gelang de ruimte) die er in lijmen, in het voorjaar steek ik die zo weer los en kan ik er een permant stukje in maken

Ik vind dit een hele fraaie, ben ik blij mee, dank je !
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Goeie rand siliconekit in de sponning reepjes van een hemdtasje knippen licht aandrukken in de kit deur dicht doen laten drogen reepjes van het tasje er aftrekken en je heb een tijdelijke tochtstrip.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ha....die is wel creabea, hou ik wel van
Maar in plaats van tasjes zou ik dan finine tape gebruikendat laat ook goed.los
Desnoods nog even een vinger met vaseline er langs
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ha....die is wel creabea, hou ik wel van
Maar in plaats van tasjes zou ik dan finine tape gebruikendat laat ook goed.los
Desnoods nog even een vinger met vaseline er langs

Dat is ook een goeie, finine tape nog nooit van gehoord, weer wat geleerd.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is er van verschillende merken, kan je rustig 2 weken laten zitten dan krijg je het er nog goed af (beter dan die papieren schilderstape, dat is echt troep)
het is wel prijzig, action heeft het ook, was vroeger ook niet erg best, maar onlangs een paar rollen gehaald omdat de betere schilderszaak hier niet op zondag open is en dat viel niet tegen....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik los het soms op de volgende wijze op. Tochtstrip verwijderen. Men neme een strip hout maat gelijk aan de tochtstrip. Plak dit hout met dun dubbelzijdig tape op de deur. Verwijder de verf uit de sponning. Tape het houtje op de deur zeer goed af. Sluit de deur en vul de kier met epoxy. Dan weer een verfsysteem aanbrengen. Gebruik een vrij vaste epoxy. Repaircare 4 uur is bij deze temparatuur de beste keuze. Gebruik ook de voorstrijk.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem met een tocht strip tegen de deur is dat de deur niet blijft zoals het vandaag is, daarom worden de betere producten gemaakt die met de seizoen veranderingen van de deur of raam toch blijven werken.

Het is makkelijk om een latje tegen de deur te houden en dan op het kozijn te bevestigen, maar zo gauw de deur wat veranderd is al dat werk voor noppes en heb je het zelfde probleem weer opnieuw.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Je kan het kozijn aanpassen aan de deur
De tochtstrip aan de sluitzijde verwijderen en de deur dichtdoen dan de kier gelijkmatig aan de deur op het kozijn aftekenen en met sponningschaaf en beitel aanpassen
Dan de tochtstrip weer terug plaatsen .
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kan het kozijn aanpassen aan de deur
De tochtstrip aan de sluitzijde verwijderen en de deur dichtdoen dan de kier gelijkmatig aan de deur op het kozijn aftekenen en met sponningschaaf en beitel aanpassen
Dan de tochtstrip weer terug plaatsen .

Dan zal ik eerder mijn deur aan het kozijn aanpassen, door middel van een sponning in de deur schaven natuurlijk afhankelijk wat eraf moet, maar het blijft knoeien.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Laatst hoorde ik van een timmerman om de deuren niet op de kopse kanten boven en onder de deur te schilderen, maar deze onbeschilderd of slechts in grondverf te laten. Zodat het vocht in hout zich vrij kan bewegen. Ik weet niet of daar iets te maken heeft.
Ik heb wel ervaring met tocht strippen, koop geen gamma meuk daar krijgt je gegarandeerd spijt van (even kort gezegd).
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Wat in sommige gevallen ook helpt (maar niet het probleem oplost) is het monteren van een anti-inbraakstrip. Deze biedt weerstand tegen het kromtrekken. Zoals ik zeg, geen echte oplossing, maar het helpt wel. Mogelijk wordt de kier kleiner waardoor deze met een tochtstrip gemakkelijker dicht kan worden gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.