Tocht langs kromme deur, hoe krijg ik dat nou dicht ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu de kou zijn intrede heeft gedaan viel het op dat er een koude tocht voelbaar was
Na wat zoeken vond ik dat 1 van de deuren was kromgetrokken
We hadden eerdere jaren ook wel koude tocht gevoeld, maar dit had ik nog niet eerder gezien
Anyway, de vraag is, hoe los ik dat nu op, aan vanaf ca. de helft naar beneden sluit alles mooi aan, omhoog is er een flinke kier (zeker een halve cm)

Als ik er tochtband opplak zal dat onderaan flink klemmen ben ik bang
Iemand ideeën hoe ik dit simpel oplos zonder de halve deur te hoeven verbouwen ?

Foto's niet geroteerd, sorry

Bovendeel met kier
20181029_090347[1].jpg

Onderdeel zonder kier
20181029_090356[1].jpg
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Met een beetje pur krijg je dat kiertje wel dicht hoor :rolleyes:

Nee even zonder gekkigheid,
Kan je aan de binnenkant niet een profieltje maken voorzien van een tochtstrip? Desnoods zet je deze vast met een paar blind gemonteerde magneetjes, dan heb je bij het eventueel aanstoten ook geen kans op schade.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hadden wij ook met onze oude deur, 2 van die losse deurknippen (onder en boven of alleen boven in jouw geval) loste dit prima op.

zet je de andere helft een beetje schuin dan trekt die de deur vanzelf dicht.

En de wat luxere doen dat vanzelf, dus prima oplossing zonder je hele deur te verbouwen.

3302-31-91 raamsluiting.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aan gedacht, maar is geen oplossing, ondanks dat dit de zijdeur is word deze 80% van de tijd als toegangsdeur gebruikt
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
kun je met de scharnieren nog wat buigen dat ie beter sluit?
of kiert hij alleen aan de kant van de greep?
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Aan gedacht, maar is geen oplossing, ondanks dat dit de zijdeur is word deze 80% van de tijd als toegangsdeur gebruikt

Is hier ook de toegang deur maar trekken de knip alleen dicht in de avond, de rest van de dag is er voldoende beweging in en rondom het huis dat het niet opvalt dat het een beetje tocht.
 
P

Pel

Guest
Het komt Jeroen, omdat aan de binnenkant van de deur gestookt wordt en de buitenkant van de deur koud is, dan trekken sommige deuren krom. Het enige wat je kan doen is, wat jan van der Ploeg al voorstelde een tochtstrip in de dagkant. De deur zal in de zomer volgend jaar weer recht trekken.

Groet Pel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roodborst

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We hebben nog niks gestookt Jan, dus ik betwijfel of dat meespeelt
wat is een dagkant ?

Sky, je hebt een punt, maar ook in de avond lopen we veel heen en weer door die deur

Ik ga even kijken naar zo een tochtstrip die niet van een neopreen of schuim is maar zo een rubber V vorm, die kun je heen plat indrukken
wellicht lukt het daarmee
Kiert niet aan de scharnierkant, dus hij is getordeerd zeg maar
 
P

Pel

Guest
Dit is de dagmaat van een kozijn Jeroen, dat je nog niet gestookt het wil niet alles zeggen, de binnenkant van de deur is waarschijnlijk warmer als de buitenkant, vandaar het kromtrekken, maar het kan ook aan het hout van de deur zelf liggen natuurlijk.

Groet Pel.

dagmaat_2_spouwlat_sponningmaat_www_doehetzelfzuiderveld_nl.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Jeroen je hebt van Q lon
Een plak tochtstrip die tot 15mm naad kan afdichten
Erg mooi spul is dat
Dus gewoon de oude tochwering weg halen en de Qlon er in plakken
Succes ermee
Mvg Leroy
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het zou zomaar kunnen, de deur is toch al een 20 jaar oud, beetje laat om te gaan puberen :)

Toch wel last van John, het geef een hoop kou omdat we hier echt op een windhoek zitten

Roeland, klinkt goed, maar is even meer werk dan een stripje plakken en aangezien vrouwlief (lees: de baas) nog veel wensen heeft (lees: opdrachten) en ik graag nog de verdieping op de garage wil realiseren voor 31-12 zoek ik even een makkelijke oplossing

Dank je Leroy
ik ga kijken
 
Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten, er is maar 1 "echte oplossing" voor dit probleem: nieuwe deur erin hangen.
Ik zie gemiddeld 3x in de week dit soort problemen en bijbehorende creatieve Macgyver oplossingen en op het eind van het liedje draait het allemaal op hetzelfde uit: nieuwe deur.
Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker.
Als je een nieuwe deur gaat hangen gebruik dan alsjeblieft niet de oude scharnieren maar gebruik nieuwe, 3 of 4 scharnieren maakt het verschil ook niet meer maar scheelt je wel een hoop ergernis bij het afhangen.

Gr Joep
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat zou zomaar kunnen, maar de deur is niet rot, hij kiert alleen en voorlopig wil ik er niet de tijd in steken om een nieuwe deur te plaatsen
een haak er op (voor de nacht is een optie) betere tochtstrip helpt ook wel (wat) en wat is er mis met MacGyver.... die was wel heeeeeeeeeeel handig hoor :)
 
Er is niks mis met Macgyver, we Macgyveren allemaal wel eens. Alleen Macgyver's oplossingen hoefden het ook maar een halve aflevering vol te houden, haha.
Ik snap dat het zonde lijkt om een deur te vervangen die niet rot is, maar geloof me een deur die eenmaal krom is word nooit meer recht. Afgelopen (extreem droog) voorjaar en zomer is een ramp voor deuren en nu het koud begint te worden ga je de tocht voelen die je eerder nog niet was opgevallen.

De tijd die je er aan besteed valt wel mee overigens, in de renovatie staat 3,5 uur voor een nieuwe deur hangen in bestaand kozijn incl overzetten slot.

Gr Joep
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja maar dan hebben ze alles bij de hand om dat te doen, dus ook hulpstukkies enzo
mijn deuren hebben we veiligheids/3punts sloten
Dat kost wel wat meer tijd

voor nu is een haakje/tochtstrip etc wel even voldoende

Dat van die halve aflevering is dan wel weer waar....lekker dan, mijn grote voorbeeld gereduceerd tot niksnut van een halve aflevering :)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Bij geen enkele nieuwe deur krijg je garantie dat die niet krom trekt.
die halve cm past keurig in de leveringsvoorwaarde van de leverancier.

Als de deur nog goed is en er reeds dubbel glas inzit is het veel voordeliger om die driepuntsluiting aan te brengen in de bestaande deur helemaal als je het zelf doet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.