cnc kerstversiering

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
De donkere dagen voor kerst komen al weer aardig dicht bij.
Daarom nu alvast weer begonnen voor een kerstversiering voor de familie.

Kerstklok 2018.jpg

Vond dit een fraai plaatje.

Groet,
Jan
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Jan,

Het plaatje is recht van boven genomen. Daardoor kun je niet zien ,dat de "zaagsnede" al dan niet licht verbrand is. Het hele fijne figuurzaagwerk is namelijk gesneden met een laser. En daardoor zijn de snijvlakken licht verbrand. En misschien is het daarom ook wit gespoten.
Ik heb het eens gezien op een tentoonstelling van kerststallen, en ook op ene eindexamenpresentatie van het Rotterdams HMC.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
Bert Rosbach.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
@BeRo, Dag Bert, klopt, de foto is recht van boven genomen. Ik heb de foto zelf genomen namelijk ;-)
Deze kerstversiering heb ik op mijn CNC machine gemaakt met een 1.5 mm freesje. Er is geen sprake van licht verbrande snijvlakken.
En nogmaals, het is ook niet wit gespoten. Het materiaal is 6 mm populier multiplex en daarna geschuurd met korrel 240.
Als het met een laser gedaan zou zijn, dan heb je gelijk. Dan zouden de randen licht verbrand tot zwart zijn.

Groet,
Jan
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Jan,

Knap werk. Is de aanvoersnelheid te regelen, zodat het freesje niet afbreekt?


Nog een vraag?
Heb je geflitst bij het maken van de foto? Dat zou wel eens de oorzaak kunnen zijn, dat het hout zo wit is geworden.
Je krijgt een mooier beeld als je gewoon licht hebt. Je moet dan wel een vaste hand hebben.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@BeRo, Dag Bert, klopt, de foto is recht van boven genomen. Ik heb de foto zelf genomen namelijk ;-)
Deze kerstversiering heb ik op mijn CNC machine gemaakt met een 1.5 mm freesje. Er is geen sprake van licht verbrande snijvlakken.
En nogmaals, het is ook niet wit gespoten. Het materiaal is 6 mm populier multiplex en daarna geschuurd met korrel 240.
Als het met een laser gedaan zou zijn, dan heb je gelijk. Dan zouden de randen licht verbrand tot zwart zijn.

Groet,
Jan

Heb je de delen los gefreesd (met/zonder tabs ?) of helemaal weg gefreesd ?
Zoiets is inderdaad wel een leuk idee

Heb trouwens een leuk doosje binnen gekregen als ik er mee rammel klinkt het als K80 en K120 ;-)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Heb je de delen los gefreesd (met/zonder tabs ?) of helemaal weg gefreesd ?

Ik heb een negatief spiraal freesje gebruikt. Dat betekent dat alle "zaagsel" naar beneden wordt gedrukt. Hierdoor blijven de delen die zijn uitgefreesd keurig opgesloten zitten in het eigen zaagsel.
Voor het schuurpapier stuur ik je een PB.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een negatief spiraal freesje gebruikt. Dat betekent dat alle "zaagsel" naar beneden wordt gedrukt. Hierdoor blijven de delen die zijn uitgefreesd keurig opgesloten zitten in het eigen zaagsel.
Voor het schuurpapier stuur ik je een PB.

Groet,
Jan

Ah ok, die had ik ook maar vond het resultaat matig, ik gebruik ook nog een afzuiging, dat werkt dan niet meer
toch nog eens proberen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.