Brandhout kan ook heel mooi zijn.

P

Pel

Guest
Ik kreeg van de man waar ik eens een roofvogel voor heb gesneden een partij eikenhout en berkenhout van zijn kachelhout. Er zaten mooie grote stukken tussen, maar dit was een stuk eikenhout wat naar ik meende toch een slecht stuk, maar om te oefenen is dat goed genoeg. Hoe ronder ik hem kreeg hoe mooier het hout werd, ik heb er maar een heel eenvoudige kom van gedraaid 15 cm doorsnee, 8,5 cm hoog. Wel wat werk gehad met de scheuren en de worm gaatjes dicht te stoppen, ik heb hem afgewerkt met Danish olie, maar het resultaat mag er m.i. zijn. Ik laat hem eerst maar een tijdje in de werkplaats liggen in een papieren zak met wat spanen. Ik weet namelijk niet hoe droog het hout was, maar het hout had al vier jaar lang onder een afdak gezeten.

Groet Pel.

Eiken kom 8 cm H 15 cm doornede 1.jpg

Eiken kom 8 cm H 15 cm doornede 2.jpg

Eiken kom 8 cm H 15 cm doornede 3.jpg

Eiken kom 8 cm H 15 cm doornede 4.jpg

Eiken kom 8 cm H 15 cm doornede 5.jpg
 
P

Pel

Guest
Je bedoeld ronder Jurriaan, meer bolvormig? @Peter ik heb hem afgewerkt met Danish olie.

Groet Pel
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Mooi schaaltje Pel, prachtig hout en afwerking. Zit de kern er nog in?

Voor vocht gebruik ik een eenvoudige meter die me vertelt hoe nat het hout is als het van buiten komt en hoe snel het oppervlak droogt. Zegt niet zoveel over binnen in als het dik is maar geeft je wel een idee.
 
P

Pel

Guest
Mooi schaaltje Pel, prachtig hout en afwerking. Zit de kern er nog in?

Voor vocht gebruik ik een eenvoudige meter die me vertelt hoe nat het hout is als het van buiten komt en hoe snel het oppervlak droogt. Zegt niet zoveel over binnen in als het dik is maar geeft je wel een idee.

Dit was een stuk hout wat uit de vertakking boven de stam van de boom kwam Hans, als het groter was geweest was het m.i. nog mooier geweest, maar de man had het voor zijn kachel op maat gezaagd. Ik krijg nog enkele grote stukken van een vertakking van ± 90 cm doorsnee ± 80 cm hoog, die laat ik in drie stukken in de lengte doorzagen. Ik heb zo'n vocht meter van de Lidl, maar heb daar helemaal geen vertrouwen in, ik heb de kom nu in de diepvries gedaan, zodat allen wormen mochten die er nog in zitten gehemeld zijn. Daarna laat ik hem een tijdje in een papieren zak met wat spanen in de werkplaats liggen. Ik ben bang dat als ik hem nu binnen zet, dat hij gaat scheuren omdat ik denk dat hij toch nog ± 25% vocht heeft.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.