Boorhamer SDS Max

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn oude boorhamer Hitachi 38 YB is aan vervanging toe.
In eerste instantie was ik aan het kijken naar een Makita, namelijk de HR 4510C of 4511C.
https://www.makita.nl/machine/hr4510c.html?oud=1
Deze machine heeft een vermogen van 1350 Watt en een slagkracht van 9,5 Joule. Maximum boordiameter 45 mm.
Nu kwam ik echter uit op de Hitachi DH 38 MS wat volgens mij de rechtstreekse opvolger is van mijn oude machine.
Deze heeft een vermogen van 950 Watt met een slagkracht van 9 Joule. Max boordiameter 38 mm. De Hitachi kost wel 200 euro minder dan de Makita, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Dit is wel een machine zonder toeters en bellen, maar dat hoeft voor mij niet.
Wat ik me nu afvraag is waar het verschil in vermogen van 400 Watt zit. Slagenergie is bijna gelijk volgens spec. De boordiameter van 45 mm van de Makita heb ik niet nodig dus neig ik naar de Hitachi.
Of zit er toch ergens een addertje onder het gras en is de Makita werkelijk krachtiger bij het beitelen?
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Makita heeft naar mijn weten in de hogere segment elektrische machines meestal een constant toerental regelaar in zitten. Dus bij een ondervinding van een grotere weerstand zal het vermogen van het apparaat toenemen om een constant toerental te krijgen en vice versa. Om de toerental regelaar goed te laten functioneren moet het apparaat voldoende vermogen reserve beschikken. De regelaar dient tevens als begrenzer, welke in dit geval tot 9,5 joule begrensd is. Een constant toerental werkt comfortabeler.

Ik weet niet hoe bij Hitachi geregeld is, ben niet bekend met dit merk. In theorie zal bij het bereiken van rond de 9 joule de Hitachi boorhamer eerder langzamer werken (minder klopslagen) dan Makita. Daarnaast heeft Makita meer vermogen reserve waardoor de motor minder vaak vol belast wordt hetgeen duurzamer maakt, ook dit is maar een theorie. De praktijk pakt het geregeld anders uit, volgens mij is hier geen uitleg voor nodig ;).

Daarnaast biedt Makita tegenwoordig services door je een vervangend gereedschap te geven wanneer je de apparaat binnen de garantie termijn laat nakijken/ repareren. Hiervoor moet je je registreren, wat de voorwaarden zijn is mij niet helemaal duidelijk. Volgens mij komen particulieren niet in aanmerking voor een vervangend apparaat, maar wel extra garantie waar mogelijk kosten aan verbonden zijn (“standaard slijtage” noemen ze het tegenwoordig).

Ik denk door de toerental regelaar, grotere boorkop en die klein beetje service alles bij elkaar wat duurder maakt. Ik weet niet hoe lang je die oude Hitachi al hebt, ik las bij de reviews op Amazon.com dat de nieuwe Hitachi minder lang mee gaat als de vorige versie. Omdat de nieuwe uit Chinese onderdelen zou bestaat. Dit weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Jaren in de liftenbouw gewerkt, en daar gebruikten we gewoon de groene Bosch boorhamers, en die gingen jaren mee, bij continu gebruik, en ze zijn netjes qua prijs.

Mijn eigen exemplaar heb ik al ruim 20 jaar en is nog als nieuw, en ja, genoeg gebruikt, maar een beetje zorg doet een hoop.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In Nederland wordt hitachi hikoki, mij is verteld dat dit alleen een naamsverandering is. Onderdelen blijven gewoon hetzelfde. Er waren nog diverse leuke aanbiedingen, heb niet opgelet of er een zware boorhamer bij zat.

Als de slagkracht en vermogen van je oude voldoende was, en de nieuwe hitachi levert dit ook, zou ik de groene kopen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb de oude al die jaren zonder problemen gebruikt. Het was destijds de standaardmachine voor electriciens en loodgieters. Het is geen heel zware of krachtige machine, maar geschikt voor de meest voorkomende klussen.
Op die Hitachi zit volgens mij geen regelelectronica. Er zijn ook maar enkele aanbieders, dus mogelijk is het nog oude stock. Regelelectronica zit op de oude ook niet, en heb ik nooit gemist. De slagkracht wordt volgens mij ook niet geregeld door de electronica, zeker niet bij enkel hameren.
Vermits het tegenwoordig voor mij ook enkel voor occasioneel gebruik is, wil ik gewoon een degelijke machine zonder toeters en bellen. En daar voldoet de Hitachi volgens mij aan.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het ligt eraan hoeveel je de machine gebruikt. Het zit in de professionele klasse, want een SDS-max machine heb je thuis niet nodig, of je verbouwt je badkamer één keer per jaar:p

Een groene Bosch is hier dus niet mee te vergelijken, die leveren geen SDS-max machines. Het zal waarschijnlijk niet veel verschillen, maar de degelijkheid en service van Makita vind ik beter als van Hitachi. En de regelelektronica en beveiliging van Makita is wel goed.

Mij bevalt de Makita boorhamer, een veel lichtere SDS-plus machine met 2,5 joule in ieder geval erg goed. En daar heb ik recent nog 52mm gaten mee geboord in beton met een diamant boor, dat ging uitstekend, alleen het toerental was eigenlijk iets te hoog.

Let ook op de trillingen, bij deze machines erg belangrijk, Hitachi is niet scheutig met deze informatie, ook met stofafzuiging lopen ze achter, mijn voorkeur zou zeker bij de Makita liggen, ook met de meerprijs t.o.v. de Hitachi.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
In Nederland wordt hitachi hikoki, mij is verteld dat dit alleen een naamsverandering is. Onderdelen blijven gewoon hetzelfde. Er waren nog diverse leuke aanbiedingen, heb niet opgelet of er een zware boorhamer bij zat.

Als de slagkracht en vermogen van je oude voldoende was, en de nieuwe hitachi levert dit ook, zou ik de groene kopen.

In Zweden ben ik de reclame voor de "rebranding" ook tegen gekomen dus zal wel in meerdere landen gebeuren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Mijn oude boorhamer Hitachi 38 YB is aan vervanging toe.
In eerste instantie was ik aan het kijken naar een Makita, namelijk de HR 4510C of 4511C.
https://www.makita.nl/machine/hr4510c.html?oud=1
Deze machine heeft een vermogen van 1350 Watt en een slagkracht van 9,5 Joule. Maximum boordiameter 45 mm.
Nu kwam ik echter uit op de Hitachi DH 38 MS wat volgens mij de rechtstreekse opvolger is van mijn oude machine.
Deze heeft een vermogen van 950 Watt met een slagkracht van 9 Joule. Max boordiameter 38 mm. De Hitachi kost wel 200 euro minder dan de Makita, wat natuurlijk mooi meegenomen is. Dit is wel een machine zonder toeters en bellen, maar dat hoeft voor mij niet.
Wat ik me nu afvraag is waar het verschil in vermogen van 400 Watt zit. Slagenergie is bijna gelijk volgens spec. De boordiameter van 45 mm van de Makita heb ik niet nodig dus neig ik naar de Hitachi.
Of zit er toch ergens een addertje onder het gras en is de Makita werkelijk krachtiger bij het beitelen?

Als je het nu zou kunnen betalen, dan zou ik de Makita kopen, de extra uitgave is peanuts over 20jaar uitgesmeerd. Dat de machime zelf het toerental aanpast en wat vermogen overheeft zorgt voor mooiere gaten bij het boren.
Kijk ook even naar het gewicht van beide machines, je moet het kunnen tillen, maar een zwaardere machine dempt ook beter.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik verwacht dat de ergonomie en antivibratie eigenschappen van de makita ook beter zijn.
Ze zijn daar nogal mee bezig bij makita.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ga nog eens alle pro's en contra's afwegen voordat ik tot aankoop over ga. Bedankt voor het meedenken alvast!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.