Experiment met epoxy.

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Esdoornschaaltje gedraaid.
Ging er vnl om ervaring op te doen met epoxy gieten.
 
P

Pel

Guest
Kun je misschien ook een beschrijving geven hoe je e.a. hebt gedaan? Ik denk dat als je de epoxy naturel, dus doorzichtig had gehouden dat het mooier was geweest?

Groet Pel.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
De kleur was ook een experiment Pel. De kleuren blauw en geel komen in sliertvorm een beetje terug en op andere plekken als groen. Epoxy gieten was dus ook uitproberen. Heb ervaren dat je een hoog toerental nodig hebt om epoxy te draaien. Ik heb eerst sleufgaten met de cirkelzaag gezaagd (tand breedte) tot 2 cm van de oppervlakte. Daarna deze volgegoten. Cirkel gezaagd met de lintzaag en draaien maar.
 

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
De kleuren vermengen als je ze direct giet. Je moet de hars even laten staan tot een bepaalde temp. Hangt af van het type hars hoeveel juist. Zoek eens op youtube naar het highland boxes kanaal. Zij heeft ook tips om te gieten zonder vacuum, etc.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Ik wilde de kleuren juist niet gemengd hebben. Ik wil de toekomstige stukken die ik ga gieten niet met vacuüm doen maar in een drukketel. Schijnt betere resultaten te geven.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
De vorm van de schaal is natuurlijk saai. Het ging me ook niet direct om de schaal. Met epoxy werken in combinatie met hout vind ik wel leuk. Dus het volgende stuk zal weer iets anders worden. Doel was ook om te ervaren hoe het draaien met hout en epoxy gaat.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De vorm van de schaal is natuurlijk saai. Het ging me ook niet direct om de schaal. Met epoxy werken in combinatie met hout vind ik wel leuk. Dus het volgende stuk zal weer iets anders worden. Doel was ook om te ervaren hoe het draaien met hout en epoxy gaat.
Ziet er goed uit.
Wilde dit ook al een tijdje proberen, maar omdat ik meestal met vrij nat hout werk schijnt dir niet te werken.
Tijdens open dag hout was ik van plan epoxy mee te nemen, maar toen toch vergeten.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Kun je nog wat meer vertellen over je ervaring en inzichten? Er komen op het forum regelmatig vragen over epoxy, dus dan kan dit draadje die mensen weer wat inzichten geven.

groet!
meron
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Hout moet inderdaad droog zijn. Dit esdoornhout kwam van de broeders uit Arnhem, die van de grote wit/groene tassen.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Ik ben de inzichten en ervaringen aan het verzamelen. Ik wil een drukketel hebben voor de kleinere werkstukken. Door de druk, 2 tot 4 bar, druk je de luchtbellen samen tot je ze niet meer ziet. Dat geeft een mooie heldere epoxy. Amerikanen doen dit veel. Ik zal mijn ervaringen dan hier ook plaatsen. Bedankt voor de reacties.
 

rtm7qw3y

Actieve deelnemer
29 jan 2018
62
0
Er zitten luchtbellen in maar die druk je zover samen dat je ze niet meer ziet. Zou je de druk eraf halen voordat de epoxy hard is dan worden ze weer groter.

Ik laat nu een drukketel maken door mijn vorige werkgever.
Deze ga ook ook gebruiken als vacuumtank.
Werkwijze is dan als volgt:
Werkstuk in mal plaatsen
Epoxy aanmaken
Aangemaakte epoxy paar minuten in vacuumtank waardoor de lucht eruit
gezogen wordt.
Epoxy gieten.
Werkstuk in druktank totdat epoxy is uitgehard.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.