Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Wie helpt mij en wil dit zagen?

Hoihoi,

Na vanochtend bij rickkoorman hele mooie Walnoothouten balkjes gekocht te hebben, ben ik heel vrolijk doorgereden naar de Fixet hier in de buurt om het te laten zagen. Daar aangekomen krijg ik te horen dat ze niet in mijn afmetingen zagen, het is te klein, en volgens hem zaagt niemand in de buurt zo klein. :cry:
    Daarom vraag ik om jullie hulp.

Ik heb twee van deze balken Walnoothout van iets meer dan 40 cm lang, 4 cm breed en 4 cm hoog:

(klik op de foto voor een grotere versie)

Daar wil ik totaal 40 'plankjes' van 3 millimeter dik (mag eventueel ook 4 zijn), 120 millimeter lang (12 centimeter dus) en 24 millimeter breed (dus 2,4 centimeter).
    Ze zien er dan dus zo uit, maar dan bruin:

(klik op de foto voor een grotere versie)

Ik heb uitgerekend dat als je heel ruim zaagt, er ongeveer 30 plankjes uit één balk kunnen. Totaal heb ik er 40 nodig, dus volgens mij moet dat met 2 balken prima lukken.

Uiteraard heb ik er een vergoeding voor over.

Is er iemand die dat voor me wil en kan zagen?

Alvast bedankt!!
    Lennard

Re: Wie helpt mij en wil dit zagen?

Moeten de balkjes nog geschaafd worden of wil je ze ruw houden? Als ze geschaafd moeten worden dan ga je nooit 30 plankjes uit een plank halen, hooguit 20.

Waar woon je ergens?

Ik woon vlak bij Alphen aan den Rijn.

Eigenlijk moeten ze glad zijn, dus als het dan geschaafd moet worden, dan graag.
    Totaal heb ik 4 balkjes gekocht om wat reserve te hebben, maar als ze alle 4 nodig zijn dan is dat ook prima.

Klinkt als lintzaag werk, zo dun. Als je met een ongeschaafde zijde kan leven dan is het kwestie van balkje rondom haaks schaven en dan met de lintzaag een strook eraf halen. Gezaagde zijde van het balkje weer schaven en dan vervolgens weer een strook eraf zagen. Etc. etc. Verder kan je die drie mm dikte wellicht ook wel snijden.

Ik weet niet of ik 3mm over een vlakbank wil trekken....

Hm, dat klinkt wel slim inderdaad.
    Helaas heb ik er weinig verstand van en heb ik hier alleen een handzaag liggen, dus dat werkt ook niet echt.

Ik ben bezig met een orgel-klavier (zoiets als je hier ziet: http://farm5.static.flickr.com/4056/426 ... d6ff38.jpg maar dan dus van hout). Ik heb nu allemaal houten latjes waar ik de plankjes die ik dus wil laten zagen boven op lijm. Als één kant geschaafd is dan is dat volgens mij ook prima, want de onderkant kan ik dan toch gewoon op de latjes lijmen?

Mijn idee is om zoiets te krijgen:

maar dan alleen dat bovenste latje, dus niet het driehokje en dat andere stukje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma
    Klinkt als lintzaag werk, zo dun. Als je met een ongeschaafde zijde kan leven dan is het kwestie van balkje rondom haaks schaven en dan met de lintzaag een strook eraf halen. Gezaagde zijde van het balkje weer schaven en dan vervolgens weer een strook eraf zagen. Etc. etc. Verder kan je die drie mm dikte wellicht ook wel snijden.

Ik weet niet of ik 3mm over een vlakbank wil trekken....
    Hoeft ook niet! Eerst vlakken en strijken, daarna op 24mm dikte dmv de vandiktebank (dan heb je dus een balkje van (ongeveer) 35x 24) dan de vlakke kant tegen de geleider van de zaagtafel (of lintzaag) en plankjes van 5 mm zagen. Daarna door de vandiktebank en aan beide kanten 1mm afhalen. Dan zijn ze 3mm dik. En dan afkorten op 120mm.

Helaas woon je te ver weg, anders had ik het wel even willen doen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Als je houtlijm gaat gebruiken zal de lijmkant ook vlak moeten zijn. 3 mm vlakken is niet zo problematisch als het lijkt. Met dubbelzijdige tape op een stuk mdf plakken bv. Als iemand in de buurt woont die dit kan of wil is dat natuurlijk handig. Als het geen probleem is om de firma TNT in te schakelen mag je de balkjes ook opsturen.

Kijk maar

Ed

Dan ga ik Ed even een berichtje sturen. Bedankt voor alle hulp en tips! 8-)

Hallo Lennard

Begrijp ik goed dat jij een orgel/klavier wil gaan bouwen. Of ben je er één aan het opknappen?

HG Hugo

Ik ga proberen m'n eigen pijporgeltje te bouwen. :P

Ik heb een kleine test-opstelling gemaakt met een lucht-systeem en een test-pijp, en nu ga ik proberen of ik hem op kan schalen naar een 'heel' orgel (ik weet niet of je bekend bent met pijporgels, maar er komt 1 register op).

Forum Rechten