zwevende bureau constructie

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste medeforummers,

Ik moet/mag voor vrienden een bureau maken die bestaat uit een "zwevende" plank in een nis. Zie foto hieronder...
Ben er gisteren gaan opmeten en de afmetingen zouden 3180 x 500 x 50 mm zijn.
Nu zou ik dit normaal gezien gemaakt hebben met een binnenwerk uit houten balken en aan beide zeiden een gefineerde plaat multiplex of mdf eiken...
Alleen de afmetingen doen hier wat dwars want ik kan nergens een mdf plaat vinden die langer is dan 3050 mm...

Een vol eik paneel zou ten eerste misschien teveel geld kosten (tenzij de voorkant wordt opgedikt?) en veel teveel wegen....
Eventueel zou ik de constructie kunnen maken met 2 dunne eiken panelen (van 10 mm bijvoorbeeld?) en daartussen een frame uit balken gemaakt..
Dan een soort U aan de zijkant openlaten en over de gehele lengte en de breedte (tot 5 cm van de voorkant) balkjes aan de muur bevestigen, blad erover schuiven en dan vastvijzen...

Heeft iemand dit zo al gemaakt en/of kunnen jullie me wat tips geven ivm de constructie of hoe hier aan te beginnen?
Of zou ik toch gaan voor een massief paneel? Misschien iets dunner en dan opdikken vooraan?

Mvg,

Christophe

zwevende bureau.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De volumieke massa van MDF is eerder hoger dan die van eiken dan lager. Eiken planken van dezelfde afmetingen en dikte als de MDF platen die je eigenlijk zou willen gebruiken zouden het (ik neem aan) holle blad dus niet zwaarder maken dan dezelfde constructie met MDF. Wel duurder waarschijnlijk...
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ok, hier het eindresultaat:

Rubberwood paneel van 3.5 meter op 65 cm gekocht, dat verzaagd naar 59.4 cm op 3.17 cm en vooraan een verstek gelijmd van 6 cm op het bureau op te dikken wegens anders te zwaar :p ik geloof dat ie nu al 40 kg ongeveer weegt...
Bevestigd met 4 metalen L plaatjes in ytong muren, ik wist even niet hoe dat juist moest maar de vakhandel heeft me goed verder geholpen met de juiste pluggen!
Afgewerkt met rubio monocoat pure.
Vrienden waren heel tevreden!

IMG_20190304_202012.jpg
IMG-20190305-WA0000.jpg

Groetjes,

Christophe
 

Loft

Nieuw lid
27 feb 2021
4
1
Ok, hier het eindresultaat:

Rubberwood paneel van 3.5 meter op 65 cm gekocht, dat verzaagd naar 59.4 cm op 3.17 cm en vooraan een verstek gelijmd van 6 cm op het bureau op te dikken wegens anders te zwaar :p ik geloof dat ie nu al 40 kg ongeveer weegt...
Bevestigd met 4 metalen L plaatjes in ytong muren, ik wist even niet hoe dat juist moest maar de vakhandel heeft me goed verder geholpen met de juiste pluggen!
Afgewerkt met rubio monocoat pure.
Vrienden waren heel tevreden!

Bekijk bijlage 76008
Bekijk bijlage 76009

Groetjes,

Christophe
Hi Christophe,

Ziet er zeeer netjes uit!

Ik ben met een vergelijkbaar project bezig.
Het blad is er, nu de bevestigingsmaterialen nog. (Helaas wel een 'verkeerd' blad geleverd. 330 lang en 4 cm dik, in plaats van 330 lang en 3 cm dik + opgedikt, maar dat maakt niet veel uit anders dan gewicht.)

Welke pluggen en bouten heb jij uiteindelijk gebruikt?
Waar heb jij de stalen hoekprofielen vandaan? En waren de gaten voorgeboord of zelf gedaan?

Ik heb wel een idee, maar een ervaringsdeskundige helpt :)
M5 / M6
Stalen profielen en zelf boren, ik vermoed dat 4/5 CM voldoende is?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hi Christophe,

Ziet er zeeer netjes uit!

Ik ben met een vergelijkbaar project bezig.
Het blad is er, nu de bevestigingsmaterialen nog. (Helaas wel een 'verkeerd' blad geleverd. 330 lang en 4 cm dik, in plaats van 330 lang en 3 cm dik + opgedikt, maar dat maakt niet veel uit anders dan gewicht.)

Welke pluggen en bouten heb jij uiteindelijk gebruikt?
Waar heb jij de stalen hoekprofielen vandaan? En waren de gaten voorgeboord of zelf gedaan?

Ik heb wel een idee, maar een ervaringsdeskundige helpt :)
M5 / M6
Stalen profielen en zelf boren, ik vermoed dat 4/5 CM voldoende is?
Hallo,

Bedankt voor het compliment!
Ik heb in de vakhandel een doos pluggen met bijbehorende vijzen voor ytong aangekocht, dat zijn speciale pluggen..
De metalen plaatjes komen van een vriend, gewoon blank staal, gaatjes in geboord en dan met rustoleum zwart 3x overspoten...
Ik denk dat ze qua afmeting 4 op 5cm waren en 15 a 20cm lengte, ik weet het niet meer juist...

Mvg,

Christophe
 

MichielH

Nieuw lid
27 mrt 2021
1
0
Nederland
Supermooi bureau! Zelf wil ik ook iets soortgelijks maken. Breedte is bij mij 2510 mm. Wat ik mij afvroeg bij het gebruiken van alleen de metalen plaatjes. Is er kans dat het bureau in het midden gaat doorbuigen?
 

Loft

Nieuw lid
27 feb 2021
4
1
Supermooi bureau! Zelf wil ik ook iets soortgelijks maken. Breedte is bij mij 2510 mm. Wat ik mij afvroeg bij het gebruiken van alleen de metalen plaatjes. Is er kans dat het bureau in het midden gaat doorbuigen?
Ik heb mijn bureau 3 weken geleden geplaatst. 330cm lang en 80 / 110 cm diep. Deze buigt bij mij niet door bij een blad dikte van 4cm. Ik heb wel een extra poot geplaatst omdat het blad precies in het midden 110 cm diep is.
Ik heb een stalen hoekprofiel over de lengte van het blad aan de achterkant (300x5x5x0,5) en op de zijkanten 40x5x5x0,5 (mijn blad weegt 71 kilo)
 

Bijlagen

  • Bureaufoto600.jpg
    Bureaufoto600.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 56

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Hallo @MichielH ,

Ik heb het blad aan de voorkant opgedikt, waardoor dit extra stevig is en ter voorkoming van doorbuigen... Ik heb dit een paar jaar geleden geplaatst en toch nog steeds geen klachten ontvangen :) wel heb ik er absoluut bijgezegd dat het niet de bedoeling was om op dat bureau te gaan zitten....

Groetjes,

Christophe

@Loft supermooi ontwerp!
 

Loft

Nieuw lid
27 feb 2021
4
1
mooi ontwerp
waaruit bestaat het blad ?
hoe heb je die ronding er in gemaakt of aan gezet ?
Dank!

Ik had eerst 2 IKEA bureaus in een L vorm en daar komt deze vorm vandaan. Op deze manier kunnen 2 personen schuin / ruim zitten met gestrekte benen.
De ronding heb ik laten maken met een professionele frees machine via de leverancier van de houten plank. De bedoeling was eerst 2 cm en opdikken aan de randen, maar uiteindelijk is het 4cm massief Europees eiken geworden. Het helpt als je de leverancier kent.
Schuren, laatste mm afronden, en alle scherpe kanten verwijderen heb ik zelf gedaan. Aflakken met blanke matte parketlak (2x) en dan nog een keer licht opschuren en stof- en vetvrij maken.

Volgende stap is dat er nog een kabel doorvoer in komt en goede USB-C aansluitingen.
 

Bijlagen

  • 930-odo100_01.jpg
    930-odo100_01.jpg
    5,8 KB · Weergaven: 32
  • ochno-usb.jpg
    ochno-usb.jpg
    5,3 KB · Weergaven: 17
  • kabelpot-80mm-zwart-alu-2.jpg
    kabelpot-80mm-zwart-alu-2.jpg
    25,7 KB · Weergaven: 13
  • Geweldig
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.