Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

zwevende bureau constructie

Beste medeforummers,

Ik moet/mag voor vrienden een bureau maken die bestaat uit een "zwevende" plank in een nis. Zie foto hieronder...
    Ben er gisteren gaan opmeten en de afmetingen zouden 3180 x 500 x 50 mm zijn.
    Nu zou ik dit normaal gezien gemaakt hebben met een binnenwerk uit houten balken en aan beide zeiden een gefineerde plaat multiplex of mdf eiken...
    Alleen de afmetingen doen hier wat dwars want ik kan nergens een mdf plaat vinden die langer is dan 3050 mm...

Een vol eik paneel zou ten eerste misschien teveel geld kosten (tenzij de voorkant wordt opgedikt?) en veel teveel wegen....
    Eventueel zou ik de constructie kunnen maken met 2 dunne eiken panelen (van 10 mm bijvoorbeeld?) en daartussen een frame uit balken gemaakt..
    Dan een soort U aan de zijkant openlaten en over de gehele lengte en de breedte (tot 5 cm van de voorkant) balkjes aan de muur bevestigen, blad erover schuiven en dan vastvijzen...

Heeft iemand dit zo al gemaakt en/of kunnen jullie me wat tips geven ivm de constructie of hoe hier aan te beginnen?
    Of zou ik toch gaan voor een massief paneel? Misschien iets dunner en dan opdikken vooraan?

Mvg,

Christophe

zwevende bureau.jpg

https://www.leeuwerik.nl/constructie...ndbouw-triplex

met een fineerlaag en tot 350cm lang
    Laatst gewijzigd door MarcelG; 26-10-18 om 11:25.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Maak een 'torsion box' uit licht populieren multiplex en werk af met fineer.

De volumieke massa van MDF is eerder hoger dan die van eiken dan lager. Eiken planken van dezelfde afmetingen en dikte als de MDF platen die je eigenlijk zou willen gebruiken zouden het (ik neem aan) holle blad dus niet zwaarder maken dan dezelfde constructie met MDF. Wel duurder waarschijnlijk...

Ok, hier het eindresultaat:

Rubberwood paneel van 3.5 meter op 65 cm gekocht, dat verzaagd naar 59.4 cm op 3.17 cm en vooraan een verstek gelijmd van 6 cm op het bureau op te dikken wegens anders te zwaar ik geloof dat ie nu al 40 kg ongeveer weegt...
    Bevestigd met 4 metalen L plaatjes in ytong muren, ik wist even niet hoe dat juist moest maar de vakhandel heeft me goed verder geholpen met de juiste pluggen!
    Afgewerkt met rubio monocoat pure.
    Vrienden waren heel tevreden!

IMG_20190304_202012.jpg
    IMG-20190305-WA0000.jpg

Groetjes,

Christophe

Netjes hoor.

Forum Rechten