Antislip strip in een trap frezen

Timon

Nieuw lid
31 jul 2015
7
0
Hallo,

Ik ben van plan om zelf anti slip strips op de trap plaatsen. Ik denk dat ik het prima zelf kan doen maar heb nog wat vragen betreft het juiste stuk gereedschap en correcte plaatsing.
De strip zelf is overal en nergens te krijgen dus dat is het probleem niet. Om de strip te plaatsen moet er met een freesje van 8mm een sleuf gefreesd worden.
Omdat de trap in elkaar staat en er bochten in zitten wil ik een compacte freesmachine. Zodoende heb ik een Makita RT0700CX3J op het oog. Voor zo ver ik het kon vinden is dit één van de compactste machines op de markt. Is deze machine zwaar genoeg voor het werk wat ik er mee wil doen? Het exacte hout van de trap weet ik niet maar het is zeker te weten geen hardhout maar gewoon een standaard trap in een nieuwbouwhuis.
Wat is de astand van de rand van de traptrede tot de sleuf die ik moet frezen? De maat kan ik nergens op internet vinden. Om een rechte lijn te frezen wil ik een langsgeleider gebruiken.
Wat is het juiste type freesje voor het werk wat ik wil doen?
Ben benieuwd of anderen dit klusje al eens zelf geklaard hebben en hoe zij het hebben aangepakt.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Dat kan met bijna elke freesmachine worden gedaan, bij een lichtere machine moet je wat vaker frezen en elke keer wat dieper. In dit filmpje je zie hoe ik de gleuven in een trede voor een molenaarstrap frees. https://youtu.be/XUXk0SfY0w4

Fons

 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik denk het punt vooral is dat de trap al geplaatst is, jij had losse onderdelen, dat maakt frezen een stuk makkelijker
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Hangt er vooral van af hoe dicht je bij de randen (zijkanten) van de trede wil geraken.... Zoveel te dichter, zoveel te kleiner de zool van de machine moet zijn... Voor de rest maakt de grootte van de machine volgens mij weinig uit.

Als een frees zoals de 1010 van Festool niet dicht genoeg kan komen, zou ik het ook met die makita proberen. Ik heb een GFK 600 van Bosch. Is ongeveer zelfde model, even compact, even duur, maar veel minder interessant: is een zuivere kantenfrees. Vermogen van mijn bosch (600 wat, de makita heeft er een goeie 700) is aan de krappe kant, maar in meerdere passages moet het lukken. De bosch heeft geen voet waarmee hij kan 'plungen', en is daardoor sowieso ongeschikt. De makita heeft een regelbaar toerental, de bosch niet, maakt hem opnieuw ongeschikt: toerental is hoger dan een gewone bovenfrees, echt berekend op het kantenfrezen. (Om kanten op te ronden is de bosch wel een prima machine, maar die makita lijkt een stuk veelzijdiger).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
het probleem zit hem in de volgende trede, als je machine daar tegenaan loopt word het lastig
bij een rechte trap zal dat nog wel meevallen, maar een trap met een draai zal je in de binnenste hoek zeker tegen treden aanlopen lijkt me
Wel iets om rekening mee te houden
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
Ik heb in onze bestaande wenteltrappen (bouwjaar 1970) ook een strip ingefreesd. Voor het grootste deel kon ik mijn groene bosch boven frees gebruiken. Hiervoor had ik een geleider blok onder de voet van de frees gemaakt. Deze liep dan langs de trede die werd gefreesd. Verder heb ik toen de gefreesde geulen (6mm) verder doorgetrokken tot waar ik het wilde hebben. Dit heb ik toen uitgehakt met de beitels.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
het probleem zit hem in de volgende trede, als je machine daar tegenaan loopt word het lastig
bij een rechte trap zal dat nog wel meevallen, maar een trap met een draai zal je in de binnenste hoek zeker tegen treden aanlopen lijkt me
Wel iets om rekening mee te houden

Yup, me de bochten niet gerealiseerd... forum is anders dan wanneer je het voor je ziet... Sorry.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
We hebben antislipstrips van Cando op de trap zitten. Dit ziet er een uit een soort plakband met aan de antislipzijde een schuurpapierachtig materiaal. Doordat je het plakt als plakband hoef je geen sleuven te frezen. Het zit al 5 jaar op onze trap, dus het is ook duurzaam. Dit is de snelste, gemakkelijkste en goedkoopste manier om een antislip te maken op de trap. Het is echter niet de mooiste.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.