Bestaat er een schuurmachine voor mij...

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Voordat je een bosch koopt.
Kijk even naar dit filmpje.
https://youtu.be/rwp1vI25J48
Ik heb mijn festool aankoop hier ook op gebaseerd en er is niks van gelogen kan ik je melden.
Ik had al een makita excenter maar die is meteen iverkocht toen ik de festool ets had gekocht.
Wat een verschil.

Op zich is die gast er best positief over in zijn conclusie. Als 'enige' minpunten noemt hij de stofopvang en het feit dat het toerental niet regelbaar is. Maar ik kreeg de indruk dat hij zelf stofopvang gewoon niet zo belangrijk vindt. Hij zegt iets in de geest van dat het vooral belangrijk is als je bij iemand in huis aan het werk bent, maar dat het in de werkplaats niet zoveel uit maakt. Of je dat zo kunt stellen is nogal afhankelijk van hoe vaak je staat schuren denk ik, maar op zich is fijnstof bepaald niet onschuldig natuurlijk.

Zit zelf nu te denken over een Rupes. Die schijnen niet onder te doen voor Festool qua schuren, zijn net wat goedkoper en de stofopvang is zelfs nog beter (volgens TNO*). Daarnaast is de delta eenvoudig om te zetten naar de rechthoek volgens mij (wat tegenwoordig bij Festool niet meer kan).

*Geloof wel dat ik een fout ontdekt heb in het onderzoek van TNO v.w.b. de fijnstofopvang van de Rupes trouwens; zal daar nog eens een mailtje aan wagen.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Kijk ook nog even naar de Flex ose 80. Is volgens mij geheel dezelfde machine alleen dan rood. Alleen de koffer is van betere kwaliteit zo te zien (mocht je daar om geven).

De Bosch lijkt me wat minder lekker in de hand te liggen vergeleken met de Festool en de rupes. Ook is de trillingswaarde die Bosch opgeeft een stuk hoger dan de andere machines en zit er geen regelbare toereninstelling op. Ben zelf ook aan het kijken voor een nieuwe schuurmachine en mijn voorkeur gaat ook uit naar de rupes/flex. De Festool vind ik zeer mooi maar net even te duur.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik kon nu met de festool ets prima een geplamuurde mdf koof boven mijn hooft schuren zonder een stofje in mijn ogen te krijgen.
geen masker of bril.
wat een 'verademing'.
Hij was wel duur maar dat ben ik na één keer schuren al vergeten.
Nog nooit zo lekker gewerkt.
Ik moet heel veel schuren nog binnen huis dus houdt vooral rekening met de stofafzuiging.
Ook de vibratie is een stuk beter tov makita.
Na 5 minuten tintelende handen, met festool niks.
Kwa geluid is hij ook een stuk stiller.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hier de Ets EC 150/5, is gewoon heerlijk stof vrij schuren, laats een muur van 3 m x 2,70 het gips (stukwerk) kaal geschuurd terwijl het huis gewoon vrijwel stofvrij blijft, en dan ben je wel blij met een klein vat met een cycloon erop, had anders heel wat stofzakken gekost en een paar filters voor de Starmix, nu was het even kloppen en klaar.

Was een duur machientje, maar achteraf elke cent waard.
 

Cryptopsy

Nieuw lid
20 apr 2017
12
0
Het is de Rupes LS71TE geworden. Naast de genoemde voordelen ook wel aardig dat op dit model (delta) eenvoudig een rechthoekige schuurzool te monteren is. Zoals met eerdere modellen van Festool ook kon (maar nu niet meer) dus. :)
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Laat als je de machine en tijdje gebruikt hebt even een (mini) review achter hier. Over die machine is vrij weinig te vinden op het internet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.