Robland K26 verstellen zaagblad hoogte

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Ik heb reeds geruime tijd een - voor mij als doe het zelver - perfecte combiné machine: Robland K26
Het enige die mij irriteert is het verstellen van de hoogte van het zaagblad: dit gebeurt door de 'hendel' wat los te draaien en daarna op of neer te duwen.
Maw zéér moeijlijk om de hoogte nauwkeurig af te stellen .

Ik denk er al een tijdje aan om iets te bedenken (via schroefdraad ?) om die hendel juister te kunnen bedienen.
Vooraleer ik hier verder ga met deze gedachte: zijn hier toevallig forumleden die dit probleem al hebben aangepakt, en mij eventueel kunnen helpen met goede raad/tekening/etc ?

alvast dank !
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
370
106
60
Sint Odilienberg
geen modificatie van mijn kant ik draai die hendel altijd mAar een heeeel klein beetje en danmet tikjes verstellen als het op prcisie aankomt.

Fred
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Hi Robert Jan, dank voor input. Idd zo'n dergelijk principe probeer ik te bedenken. Nu eens zien als ik dat kan vertalen voor een Robland machine
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Ik heb een keer een oude Harwi bouwzaag voorzien van een mechanisme om met een handwieltje/ schroefdraad de hoogte te kunnen verstellen. Misschien dat ik nog oude foto's kan vinden ergens, zal eens kijken.
Daarna een Startrite gehad, wat natuurlijk fantastisch werkte.

Nu heb ik een oude Lurem combinatiemachine waar de hoogteverstelling ook met een hendel werkt. Ik was er een beetje huiverig van, maar op één of andere manier heeft Lurem het gewoon goed voor elkaar, het werkt eigenlijk perfect. Via de 'tikjes-methode' zoals FredR het hierboven beschrijft. Die Lurem is sowieso wel een fijne machine.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb voor mijn vorige machine, een Robland X31 een fijnafstelling laten maken volgens de specificaties van Brian Lamb, eigenaar van het Robland forum op Yahoo. Bij inruil voor mijn huidige Hammer combi heb ik de set er afgesloopt. Kijk maar eens of dit voor jou een goede oplossing kan zijn, dan kun je die eventueel voor een redelijk bedrag van me overnemen.

Fons
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Dag Fons, ik bekijk dit eens grondig na als ik die fijnafstelling kan gebruiken voor mijn K26 (vooral de hendel voor de hoekafstelling zou wel eens een bottle neck kunnen zijn). Indien dit zou passen heb ik wel interesse. laat je me eens weten wat je een 'redelijk bedrag' voor je is voor eventuele overname ? (vandenabeelej@skynet.be)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.