Mft gaten boren met bovenfrees

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Die dogs zijn de bedoeling inderdaad ( zie openingspost), ze lijken me geweldig. Die grote heb ik ook besteld, voor het soort werk dat ik doe zou ik wel eens zonder afkortzaag af kunnen. We zullen zien.

Ik was niet helemaal duidelijk, ik moet de gaten nog maken met de mal. Daar mag geen speling tussen zitten anders dan neem je de fout telkens over. Ik kan de mal nu bewegen. Je gebruikt de dogs in de net aangemaakte gaten. De dogs passen weer in de mal. Dus tegen de tijd dat je aan het einde bent heb je een behoorlijke fout op fout. Bovendien houd het de mal vast zodat het niet schuift. Dat is weer gunstig voor een mooi gelijkmatig en consistent gat. Eerst moet mijn rug herstellen.

Ben blij met de 2 posts over hoe vast de dogs moeten zitten, die ervaringen zijn leerzaam.
 

GJvdheiden

Nieuw lid
21 sep 2012
15
0
Ging lekker met de bovenfrees. Aluminium folie om de dogs tijdens het gebruik van de Dominofix mal. Ik had de frees een heel klein filmpje olie gegeven bij het wegzetten de vorige keer. Met het frezen niet goed schoongemaakt, allemaal troep aan de frees. Schoonmaken met wasmiddel en verder. Dat folie scheurt op een opgegeven moment. Beetje in de gaten houden en verversen indien nodig. Ik had beter even het echte spul kunnen halen i.p.v. van de bouwmarkt. Er zat ook folie bij de mal, maar dat had ik al verbruikt aan de eerste poging. Dat is wel het nadeel van de mal vind ik.

square.jpg

Ik kon vervolgens alle zijkanten inkorten, met gebruik van de gaten. Aan de linker kant zaten allemaal proefgaten, ook die van de vorige frees. De rest van de kanten kon ik minimaal inkorten door gebruik te maken van waterpassen van verschillende breedtes. Rechter haak is alleen maar om te zien hoe haaks de gaatjes waren.

IMG_0941.jpg

De lengte bovenaan en onderaan gemeten, nog geen halve mm verschil.
IMG_0947.jpg

Vervolgens de randen 45 graden gefreesd, zodat de superdogs flush in de plaat kunnen. De tool van Axminister om 45 graden randen te maken maakte een rafelige bende van de plaat (is ook bedoeld voor MDF), ging echt super gemakkelijk met een 45gr freesde met een lagertje.
IMG_0972.jpg
IMG_0976.jpg

Was een leuk klusje. Kon nu ook een klein balkje gemakkelijk haaks zagen, m.b.v. de langere parf dogs. Alleen de parf super dogs zijn net een tikkeltje te lang, je zou er net overheen moeten kunnen met de zaag. Dat lukt alleen als ik de fijninstelling van de TS55 helemaal inschroef. Maakt niet zoveel uit voor mij, maar vind het niet helemaal netjes van het ontwerp.
Er komen nog bench cookies op pootjes als voetjes onder, maar daarvoor moet ik nog een bestelling binnen krijgen.
 

Bijlagen

  • A4AD1934-FA20-474C-B09F-872C8EAA42EC.jpg
    A4AD1934-FA20-474C-B09F-872C8EAA42EC.jpg
    42,3 KB · Weergaven: 79

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.