Halfhout verbinding in pergola

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Hallo,

Ik ga komend weekend de pergola afbreken. Deze staat zo schandalig scheef dat het echt niet langer kan. Ik hik er al langer tegenaan, maar nu gaat de coniferen haag die er tegenaanstaat weg, en wordt dit vervangen voor een schutting. Dat betekent dat mijn scheve pergola in de weg staat, dus goeie motivatie om er maar eens iets aan te doen... De palen staan op dit moment niet in de grond, en er groeit een blauwe regen om 1 van de palen heen die de bovenkant bedekt. Deze plant trekt die ene paal waar hij omheen groeit scheef, en omdat er niks in de grond staat wordt alles krom getrokken. Verder is alles ook rottend dus ik ga het maar gelijk fatsoenlijk doen, de hele zooi afbreken en opnieuw beginnen.

Ik heb geen recente foto van de huidige situatie bij de hand, maar dit is een foto van de brochure van de makelaar van 2 jaar geleden, waarin de situatie wel duidelijk wordt.

Pergola huidige situatie.jpg

Mijn plan is om dan net buiten het terrasje de palen wél in de grond te zetten. De pergola zal rond de 2,20 hoog worden (gemeten vanaf het terras), dus de palen gaan ook ongeveer een meter de grond in is de bedoeling. Ik wil ook geen paal meer ín de plant zetten, die is inmiddels sterk genoeg om zichzelf omhoog te houden en dan wordt daar hopelijk niet zo hard aan getrokken. verder zou dat denk ik ook bijna niet te doen zijn om in de voet van de plant een gat te boren waar een paal in gezet kan worden ivm wortels. Ik probeer de plant namelijk wel te redden als het even kan.

De nieuwe situatie moet er ongeveer zo uit komen te zien als onderstaande afbeelding. Er zal dan nog iets over het dak worden gelegd waar de plant overheen kan groeien. Hoe ik dat oplos zie ik later wel.

Pergola overzicht.jpg

Wat ik me nu afvraag is of de houtverbinding die ik wil gaan toepassen het geheel stevig genoeg maakt, met name omdat in de voorste hoek geen ondersteunde paal kan staan. In de huidige situatie staat dit ook niet, maar daar is niet echt gebruik gemaakt van een verbinding maar is het gewoon koud op elkaar geschroefd. Het vierkant wat bovenop komt te liggen, en wat dus de basis van het dak vormt, wil ik voorzien van halfhout verbindingen, mede omdat me dat leuk lijkt (ik ben niet zo ervaren, en dit lijkt me een goede start in de wereld der houtverbindingen). Een detail van mijn plan is in onderstaande afbeelding te zien, maar het was in de bovenste ook al te zien.

Pergola verbinding.jpg

Ik ben dus benieuwd of dit de stevigheid biedt die ik zoek, of dat er wellicht iets anders geadviseerd wordt... Gezien je de halve dikte van de balk weghaald voor de verbinding gaat er misschien ook veel stevigheid verloren, maar daar heb ik weinig kaas van gegeten...

2e vraag: Dien je dergelijke houtverbindingen in de buitenlucht te lijmen én schroeven, of volstaan enkele schroeven die van bovenuit erdoor gedraaid worden tot ze een eindje in de staande paal zitten?

Ik denk te gaan werken met geimpregneerd grenen van ±9x9cm. Deze worden dan met iets vochtwerends (teer of een vervanger) tot een cm of 10 boven de grond behandeld tegen rotten. Ik ben niet van plan ze in de beton te zetten, gewoon een gat boren, laatste stukje erin slaan en dan rondom aanvullen en aanstampen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zoals de verbinding nu rust op de palen is deze niet stevig, je dient de punt waar geen paal staat te schoren op de palen erachter. Dit hoeft niet direct vanuit de punt te gebeuren maar een stukje erachter, zodoende gaan de krachten rustende op de punt direct terug naar de paal erachter. Ondanks dat die goeden regen op zichzelf kan staan blijft het een klimplant en zal deze op een gegeven moment inzakken en op het dakje terecht komen. Dat is een behoorlijk gewicht als je dan ook regenwater en sneeuw mee gaat tellen.

Geimpregneerd grenen zal op den duur (kortere tijd dan je denkt) gaan rotten, zeker als het voortdurend in contact staan met de plant en de zon er niet bij kan.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Dank voor de reactie. Dat zal dus iets als in de volgende afbeelding moeten worden, wellicht met nog extra schoren als dat nodig blijkt voor de stevigheid:

Pergola schoor.jpg


Moet wel even kijken hoe groot ik deze schoren kan maken zonder dat je je hoofd eraan stoot... Dat zie ik allemaal beter als ik dit weekend de zooi afbreek, dan kan ik eens bekijken waar de palen exact kunnen staan enzo.

Wat de houtrot betreft, zou ik hier met bijv douglas beter uit zijn dan? Ik ben niet van plan echt hardhout te gebruiken vanwege de prijs, ik verwacht hier geen 10 jaar te blijven wonen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Nog een ander vraagje, het plaatsen van niet-hardhout in de grond kan problemen opleveren begrijp ik. Ik vraag me af of, wanneer ik douglas gebruik, het beter is om de palen met een teer of menie achtig goedje te behandelen tot ±10cm boven de grond, ofdat ik beter paalpunten kan toepassen, waarbij het hout dus niet in contact komt met de grond? Ik denk dat paalpunten minder stevig zijn dan een paal ±1m in de grond, maar gezien het een open pergola betreft denk ik niet dat de wind er veel invloed op kan krijgen. Wel hoop ik niet dat de plant dit dan weer opnieuw krom gaat trekken in de loop der jaren...
 
P

Pel

Guest
Ik zou de paalhouders gebruiken, met wat beton er aan gieten, staat stevig en de palen worden niet rot.

Groet Pel.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
289
53
Het is weer een tijdje geleden, maar voorlopig is mijn pergola klaar :) Afgelopen zaterdag de laatste hand eraan gelegd. In het voorjaar moet ik nog even kijken wat ik er nog bovenop leg om de plant die eroverheen moet groeien te ondersteunen, maar dat zien we dan wel weer. voorlopig gaat die nog niet groeien. Ik wilde wel even mijn resultaten met jullie delen. Ik heb nooit eerder zoiets gemaakt, maar ik ben wel erg tevreden met het resultaat.

Ik heb niet overal foto's van, maar hier een foto verslagje:

Douglas palen, 100x100 2x met tenco garant ingesmeerd voor het gedeelte wat onder de grond komt (ongeveer 90cm). het ingesmeerde deel steekt iets boven de grond uit zodat het niet (zo snel) net boven de grond afrot. Ik besef dat ik hiermee niet alle adviezen ter harte heb genomen, maar ik verwacht dat de levensduur op deze manier lang genoeg is voor mij.
7F98D58E-F19F-4DEB-9158-F2EA9B0F8EAF.jpg

Enkele foto's van het voorbereidende werk in mijn garage. Ik heb voor deze klus mijn eerste kapzaag en mijn eerste eigen beitels gekocht, en er gelijk veel mee gedaan! Het uithollen van de palen voor de pen-gat verbinding heb ik voor het grootste gedeelte met een vlinderboor in een accumachientje gedaan om het proces heeeeeeel wat te versnellen. de finetuning vervolgens met hamer en beitel.
IMG_4452.jpg
IMG_4400.jpg

En enkele plaatjes van het (bijna*) eindresultaat, waarop ook zichtbaar is hoe ver de plant is teruggesnoeid. ik hoop dat die weer uitschiet :)
IMG_4497.jpg
IMG_4513.jpg
IMG_4514.jpg
IMG_4515.jpg
IMG_4516.jpg
*Sommige van bovenstaande foto's is nog zonder de pennen erin geboord en gelijmd, dus niet het echte eindresultaat.


Al met al tevreden met het resultaat. Enkele punten kan ik de volgende keer beter doen:
-Eerst nadenken, dan zagen. anders had ik uit dit hout, zoals gepland, 2 schoren extra kunnen halen... foutje :) Maar ik denk dat ik ze kwa stevigheid niet mis, er zit nauwelijks beweging in.
-Het valt niet mee om echt een schoor op 2x 45 graden te zagen. Echt naadloos aansluiten doet er geen een. Dat ziet niemand zeggen ze, maar mij blijft dat nu opvallen...
-Het recht door boren van de houten pennen is lastig. Bij sommige kwam ik op een noest ofzo uit, en dan gaat de boor scheef, wat aan de achterkant zichtbaar is.. Ziet ook niemand, behalve ik...
 
Laatst bewerkt:

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
625
90
Sterksel
Netjes, Waar ik aan denk, hoe krijg je al die palen over de grond in dat de balk die erop komt te liggen waterpas ligt en vooral op elke paal steund? :)
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Mooi werk hoor, ik dacht op de foto te zien dat juist alles netjes aan sloot.
Ziet er weer gelikt uit.

Lol ja zelf zie je echt elk naadje zitten.
Ja ik probeer zelf ook altijd zoveel mogelijk uit het materiaal te halen, omdat ik het doodzonde vind om hele stukken weg te moeten gooien.
Die noesten, tja daar kun je flink last van hebben, maar ach als het straks weer aangekleed is, zie je er niks meer van.
Ik heb vorig jaar een pergola gemaakt, met 2 schoren en pen en gat, was perfect gelukt, maar ja de vrouw wilde er zo een "roze regen" ofzo overheen hebben groeien, dus ik zie amper mijn schoren meer arghhh.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.