Nieuwe werkplaats

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Beste Bosman, bezig met plannen - begin zelfbouw van een grote schuur - heb ik met veel plezier gekeken naar jouw werkplaats. Echt strak :) Omdat ik al veel op internet heb gezocht naar hoe men een en ander in elkaar zet heb ik nog wat vragen over jouw werkruimte. Hopelijk kun je daar bij helpen.

- De kap - dak constructie is precies zoals ik het ook in gedachten heb. Heb je daar wellicht nog wat meer foto's van? Mag evt. ook in een pm of per mail.
- Hoe zijn de dakbalken balken met elkaar verbonden?
- Hoe is de oversteek aan de kop-kant gemaakt?
- Is al het binnenwerk van vuren?
- het dak is met underlayment en de muren met osb afgewerkt? Is dat osb niet te grof?
- heb je wellicht nog foto's van de wanden in aanbouw.
- wat zit er tussen de aanhechting van de wanden en de muur waar die op staat om goede afdichting te krijgen? Rubber, of iets anders?
- en indien beschikbaar ook de vloer - fundering (hoe dik beton?)

Wel veel vragen wellicht kun je me verder helpen. Mag ook via mail of pm als dat hier wat veel wordt.

Hieronder het idee voor onze bouw. Wordt als alles past 13 x 4 meter waarvan dan twee ruimtes van 4 x 4 en een overkapping van 5 x 4 meter. Het idee is nu om een grote betonvloer met vorstrand te storten. Dus ook het overkappings-deel krijgt een betonvloer. Er komt geen trasraam maar de wanden komen rechtstreeks op de betonplaat te staan. Daarom mijn vraag over wat er tussen de wand en de vloer zit om bijvoorbeeld vocht en tocht te voorkomen? Ik heb nog wel wat meer vragen maar die komen wellicht later nog als dat mag.

schuur_o1.jpg
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Hierbij een paar foto's van de bouw. De kopse wanden zijn opgebouwd en daarna zijn de dakbalken daarop gelegd / daarin verwerkt. De balken steken daar dus gewoon door. In het midden is een dragende constructie gebouwd die op de wanden rust en door middel van 3 staanders het dak "omhoog duwt" (ik ken de vaktermen niet precies... ;)) waardoor er geen staanders nodig waren op de begane grond.
De wanden zijn volledig opgebouwd uit vuren evenals het dakbeschot (vuren planken).

De wanden van OSB vindt ik zelf perfect voor een schuur als deze maar dat is natuurlijk smaak. Ik heb de wanden binnen met muurverf voor buiten geschilderd (dampdoorlatend). Blijkt zeer sterk en goed schoon te maken.

De wanden zijn niet opgebouwd op het gemetselde muurtje. Het muurtje is pas gemetseld nadat de schuur stond. De wanden zijn direct op het beton gezet. Geen afdichting oid tussen beton en balken. Het muurtje fungeert vooral om het vocht van buiten tegen te houden (regen, opspattend water).

Alle balken zijn door middel van houtconstructie en schroeven met elkaar verbonden. Er zijn geen stalen balkschoenen (heet dat zo?) oid gebruikt.
Paar fotootjes...

Grt, Bart.

Muur opbouw 2.jpg
Muur opbouw 1.jpg
onder plavond.jpg
verbinding.jpg
dak.jpg
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Overigens wel grappig om te vermelden: Ik heb alleen een schets gemaakt van hoe de schuur er ongeveer uit moet komen te zien en de afmetingen. Daarna paaltjes in de grond geslagen voor de locatie... Een tekening is nooit gemaakt.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Bedankt voor de reactie. Mooie foto's, daar kan ik iets mee. Nog een vraag, zijn de wanden geïsoleerd? En weet je ook hoe de dakbalken (niet de nokbalk die zie ik op de foto) in elkaar steken? Beide half ingezaagd of zo? Weet je toevallig ook de balkdikte die gebruikt is (voor het dak en voor de wanden)?
Ga mijn wanden ook op de betonvloer zetten maar daar komt geen muur meer langs dus zal wel iets tussen moeten om af te dichten en waterkerend te maken dpc folie/ slab denk ik. Ik vroeg me ook nog af waarom er bij de wanden eerst een soort laag frame is gemaakt en daar weer een hoger stuk frame op is gebouwd. Mijn idee was dat uit een stuk te doen.

Alhoewel ik niet veel ervaring heb met het zelf bouwen zie ik vooralsnog de klus wel zitten om het zelf te doen. Heb nog wel wat vragen her en der maar daar hoop i al doende oplossingen voor te vinden en evt. wat hulp in te schakelen als dat nodig is. De bedoeling is wel het zo budget vriendelijk voor elkaar te krijgen :)

Willem
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
De wanden zijn inderdaad geïsoleerd. 140 mm isolatie.
De dakbalken steken niet in elkaar. De dakbalken liggen als het ware op de kopse wand. Op de plek waar de balken op de wand liggen, is deze natuurlijk versterkt door balken die door de wand naar de vloer lopen. Dit is op de foto nog niet zichtbaar maar is later aangebracht. De balken in de kopse wand liggen gewoon tussen de dakbalken en hebben dus geen dragende functie.
 

mr_diy

Actieve deelnemer
19 apr 2016
85
0
Vandaag zijn de staalmatten, isolatieplaten en folie geleverd. Draadeinden en bouten voor de verankering volgen ook vandaag. Komende dagen hopelijk met wat minder regen de bekisting voor de vloer met vorstrand maken. Dan zou volgende week wellicht het beton er in kunnen. Alhoewel dat niet het plan was maken we wellicht toch een borstwering. Wil dat het liefst doen met betonlijmblokken zat aan deze te denken https://www.mbi.nl/bouw/metselstenen/metselblokken/b2-bloxx/ maar wellicht kan het ook met deze: :https://www.bouwmaterialenkopen.com/bia-lijmbetonblok-297x67x298mm ?
De vraag voor mij is nog wel hoe dan de wand aan de binnenzijde te isoleren. Als de wand meteen op de betonplaat komt is dat wat makkelijker natuurlijk?

@bosman welke balkmaat (regels) zijn er gebruikt voor de wanden? zat zelf te denken aan 50 x 100 douglas.

Maar wellicht is dat met de borstwering er onder weer wat te smal voor de wanden en is 50 x 120 of 50 x 150 een betere maat? Iemand een goed advies voor de wanddikte in combinatie met het isoleren incl. de borstwering?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.