Nieuwe werkplaats

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Aangezien het meer dan 30 jaar oude fietsenhok dat ik onze schuur noem, nu echt bijna omvalt, werd het hoog tijd om een nieuwe werkplaats te bouwen. De helft van mijn gereedschap en "spullen" ligt momenteel in de schuur en de andere helft in de kelder. Laat zich raden hoe vaak ik op en neer moet als ik een klus moet doen :(.


De oude schuur:
IMG_0084.jpg

Aangezien tijd schaars is, heb ik de aannemer de ruwbouw voor de nieuwe werkplaats laten doen (in maart dit jaar). Ik ben nu nog bezig met de verdere afwerking.
IMG_0061.jpg
IMG_0066.jpg
IMG_0071.jpg


Dit is de status een paar weken geleden. Inmiddels zijn de regenpijpen geplaats en is de vloer gecoat. Ben nu net klaar met het schilderen van de wanden.
Dit weekend moet de electra en de verlichting er in. Vanuit het huis heb ik een krachtstroomkabel gelegd dus deze ga ik gebruiken voor zowel krachtstroom als de 220 aansluitingen.
Hierna kan het leukste deel van het project beginnen, namelijk de inrichting van de werkplaats en het maken van de verschillende kasten, de werkbanken, etc etc.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Prachtig.
Wat een verbetering tov het oude hok.
Probeer em wel netjes opgeruimd te houden ;)
 
Laatst bewerkt:

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
De afgelopen dagen heb ik gelukkig mogelijkheid gezien de elektra en de verlichting aan te leggen. Ben erg tevreden met de verlichting; goed gelijkmatig en voldoende licht. Ik heb nog armaturen over dus als ik de definitieve plaats van de werkbank heb bepaald, kan ik nog een armatuur direct boven de werkbank hangen.
De volgende klussen staan nog op rol:
- Ramen maken in de deuren
- Werkbank met lades maken. Hiervoor wil ik het eiken blad van de bestaande werkbank gebruiken. Ik zag echter dat deze wat is gaan doorhangen aan de voorkant. Wordt dus iets meer werk dan gehoopt...
- Kasten met deuren maken
- Afzuiging in orde maken
- Tafel voor de kolomboor maken
- Freestafel maken. Heb me vandaag maar alvast getrakteerd op een mooie, nieuwe Triton bovenfrees ;)
- Vlak-vandikte bank onderstel maken
- Onderstel voor de afkortzaak met goede afzuiging maken (en als het kan... investeren in een nieuwe zaag met wat meer capaciteit...)

Nog genoeg te doen dus.

Zo staat het er nu bij:

image3 (002).jpg

image4 (002).jpg
 
Laatst bewerkt:

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw! Gave werkplaats. Ik vind het ook in een mooie stijl gebouwd. Is aandacht aan besteedt.
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Inmiddels weer een hele tijd verder en eigenlijk weinig tijd gehad om aan de inrichting van de werkplaats te werken. Er kwamen steeds weer projectjes tussendoor die best veel tijd kostten maar ook de mogelijkheid gaven wat te experimenteren met de indeling van de werkplaats.

Omdat het handgereedschap geen goede plek had, eerst maar eens begonnen met het gereedschapsbord. Heb French cleats overwogen maar heb geen behoefte aan de flexibiliteit (en vindt het eigenlijk een nogal raar systeem :)) dus maar een plaat multiplex gepakt. Deel van het gereedschap geplaatst. Rest volgt nog.


Ook een setje bankschroeven voor weinig op de kop getikt. Het huidige blad van de werkbank hou ik (sentimentele redenen) maar wordt iets minder diep en breed. Het onderstel vervang ik door een houten frame met lades. De bankschroeven gebruik ik voor aan een wat grotere werkbank / montagetafel die nog gebouwd moet worden...


werkb 11.jpg

werkb 21.jpg
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Mag ik vragen hoe jij je vloer hebt gecoat?

Heb je dat laten doen?
Of ben je zelf aan de slag gegaan?

En zo ja met wat en hoe?:eek:
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Op de vloer zit een epoxylaag die ik, na aanbrengen van een primer, direct over het beton heb aangebracht. De betonvloer had ik na het storten, kort gevlinderd waardoor deze redelijk egaal is maar niet super glad. Een paar kleine gaten heb ik voor het aanbrengen van de epoxy gerepareerd met voegmiddel voor tegels.

Het aanbrengen van de epoxy is zelf goed te doen. Goede voorbereiding is belangrijk aangezien het hardingsproces na het mengen van de epoxy natuurlijk niet te stoppen is. Mijn vloer is 55 m2 en dat was wel aanpoten om het erop te krijgen voordat het begon te harden. Was beter geweest met 2 personen maar het ging net (De omgevingstemperatuur heeft invloed op de snelheid van harden). Epoxy uitgieten en vervolgens met een roller egaal uitrollen.
De epoxy is in alle ralkleuren te krijgen. Zijn een paar internet aanbieders (epoxywinkel, polyester shoppen, etc) die goede informatie op hun website geven en telefonisch ook zeer hulpvaardig zijn.

Omdat ik ook aan motoren en fietsen werk, wilde ik een vloer hebben die bestand is tegen alle stoffen, goed schoon te houden is, slijtvast en hard. En daarvoor is dit echt perfect.
Een mogelijk nadeel is dat de vloer glad kan zijn, zeker in het begin. Dit kan worden opgelost door antislip toe te voegen tijdens het aanbrengen. Ik heb dat niet gedaan en heb eigenlijk geen probleem gehad met de vloer wat dit betreft.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Ok dank je wel voor je info......
Ik heb zo over een paar maanden 80 m2 te doen dus dat gaat me niet in mn eentje lukken begrijp ik......

Ook ik ga die ruimte voornamelijk voor motorische dingen gebruiken.....(voor m'n hout heb ik een aparte schuur/garage)

Ik ga tzt eens op de sites zoeken die je genoemd hebt.

Nogmaals dank....

Gr,
Danny
 

Bosman

Actieve deelnemer
2 mrt 2018
26
1
Inmiddels zijn er een aantal projecten tussendoor gekomen, waardoor het verder inrichten van de werkplaats niet erg opgeschoten is. Toch in de avonduren begonnen aan de montagetafel met geïntegreerde freestafel.
Het onderstel is inmiddels bijna klaar en gemaakt van het hout dat is overgebleven van de bouw van de schuur plus de resten die ik nog had liggen. Dus niets gekost (...op een pak domino's na dan...).
Zeer (!) stabiel en solide geworden.
Het blad wordt een combinatie van een soort van paulK blad en een (kleiner deel) zwaar eiken werkblad met 2 bankschroeven.

werkb191.jpg
De frees wil ik integreren met daaronder een paar laden voor... spul... Aan de andere kant van de tafel maak ik nog planken. Bedoeling is daarop alle M-boxen kwijt te kunnen met de machines.

werkb192.jpg
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Heel netjes dit! Je maakt er bijna een operatiekamer van, zo strak is die vloer en de manier waarop je alles verwerkt en opruimt. Daar ga je veel plezier van hebben.

Groeten en geniet ervan,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.