multifunctie klem systeem

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hoi,

Ik woon niet groot genoeg om plek te hebben voor een goede werkbank waar je omheen kan lopen. Daarom werk ik vaak op de grond en adhoc werkbanken. Daar wil ik een beetje vanaf. Het probleem is vaak ook dat ik niet echt een goede manier heb om mijn werkstuk te klemmen. Dus ik zoek iets van een multi functionele klem. Iets wat een plank kan vasthouden om te schaven/zagen maar ook een deur.
In mijn zoektocht is het "beste" wat ik gevonden heb de Festool vac-sys. Dat is eigenlijk wel een te dure oplossing maar daar kom ik wel overheen als dat al mijn klem "problemen" oplost.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met de festool vac-sys klem. Hoeveel speling zit er nog op je werkstuk?
en suggesties voor alternatieve oplossingen?

Bedankt voor het meedenken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hoi,

Ik woon niet groot genoeg om plek te hebben voor een goede werkbank waar je omheen kan lopen. Daarom werk ik vaak op de grond en adhoc werkbanken. Daar wil ik een beetje vanaf. Het probleem is vaak ook dat ik niet echt een goede manier heb om mijn werkstuk te klemmen. Dus ik zoek iets van een multi functionele klem. Iets wat een plank kan vasthouden om te schaven/zagen maar ook een deur.
In mijn zoektocht is het "beste" wat ik gevonden heb de Festool vac-sys. Dat is eigenlijk wel een te dure oplossing maar daar kom ik wel overheen als dat al mijn klem "problemen" oplost.

Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met de festool vac-sys klem. Hoeveel speling zit er nog op je werkstuk?
en suggesties voor alternatieve oplossingen?

Bedankt voor het meedenken.

Ik zou een Workmate nemen en daar misschien een iets groter blad op zetten of zelf apart haken maken waarmee je iets breeds vast kunt trekken met het klemsysteem van de Workmate. Op Pinterest ben ik een paar voorbeelden tegen gekomen. Paar stukken 20mm rondhout en 4 balkjes je bent een heel eind. Ik heb trouwens ook een set benchcookies en die werken ook goed om iets omhoog te halen van je werkblad zodat je makkelijk de randen kunt schuren.

De workmate is gewoon heel flexibel en voor meer zaken in te zetten.
Ik heb een fijne werkbank in de garage, maar gebruik nog best vaak de workmate voor klussen. zeker bij mooi weer werk ik zo graag in de tuin.
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ik ben in het bezit van het festool vac-systeem.
De reden dat ik het heb aangeschaft is dat ik het heel veel gebruik om mijn snijplanken op te schuren.
Beide kanten en de zijkanten. Het vac-systeem is draai en kantelbaar en met een druk op een voetpedaal laat het vacuüm los en kan ik de snijplank omdraaien.
Voor mij voldoet dit systeem uitstekend en zit er geen speling op het werkstuk.
Het "vasthouden"van een deur, daarvoor raad festool een tweede vacuüm klem aan die op de eerste kan worden aangesloten. Heb daar echter geen ervaring mee.
Bij mij zijn de werkstukken relatief klein en het enige wat ik met de snijplanken doe is schuren.
Hoe het systeem zich gedraagt bij lange planken en zagen en schaven; geen idee.

Groet,
Jan
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Heb je al eens gekeken naar een Zyliss systeem? Dit is een ouder aluminium klemsysteem dat je op Martkplaats voor €25-€35 kunt vinden. Als je een complete set hebt, dan kun je ook grote onderdelen klemmen.

DSC02165.JPG


Het deel links op de foto kun je een stukje verder op jouw werkbank zetten en gebruiken als deel van de klem. Dus als je een deur wilt klemmen, dan zet je dat linker deur aan een kant van de deur en je gebruik de klemmen (grote deel rechts op te foto) om de klemkracht te creëren.

Dit is een filmpje van een hedendaagse kopie. Het klemmen van grote delen is niet helemaal hetzelfde, maar het geeft je wel een idee wat er mee kan:
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank voor jullie reacties
@WIMPIE Ik heb triton multi stand gekocht omdat ze zo goed gereviewd werden. Dat is niet de kwaliteit waarnaar ik opzoek ben en ik ga ze binnenkort verkopen.Heb ook naar de multijaw gekeken maar dat ding is me te grof.
@MK23 Ik heb een workmate gehad wat een torsiebox was dat. Ik heb hem uit ellende maar weggedaan. Ik heb nu Toughbuilt C700 sawhorses compact maar echt heel echt stevig.

@L.N. Ziet er goed uit. Kan alleen niet goed ziet of het daadwerkelijk ook stevig is. het ziet er allemaal wel wat licht uit. maar voor 25 euro kan je ook geen buil vallen.
 

WR1944

Oud hout
...... @L.N. Ziet er goed uit. Kan alleen niet goed ziet of het daadwerkelijk ook stevig is. het ziet er allemaal wel wat licht uit. maar voor 25 euro kan je ook geen buil vallen.

Let wel op dat het tegenwoordig geen Zwitserse kwaliteit meer is. Het wordt tegenwoordig in het verre oosten vervaardigd als ik de berichten op het Internet mag geloven. Als je op Ebay iets kunt kopen voor niet te veel, controleer dan wel of het in Zwitserland gemaakt is. Het Aziatische aluminium is minder sterk dan het Zwitserse.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
@L.N. Ziet er goed uit. Kan alleen niet goed ziet of het daadwerkelijk ook stevig is. het ziet er allemaal wel wat licht uit. maar voor 25 euro kan je ook geen buil vallen.

Ze zien er licht uit en zijn ook licht qua gewicht. Maar ze zijn degelijk en sterk. Een zwaar metalen bankschroef is natuurlijk veel sterker. Maar voor houtbewerking zal deze zeker voldoen. Ik heb er zelf ook een. Maar die heb ik nog te weinig gebruikt om er heel veel over te zeggen.

Let wel op dat het tegenwoordig geen Zwitserse kwaliteit meer is. Het wordt tegenwoordig in het verre oosten vervaardigd als ik de berichten op het Internet mag geloven. Als je op Ebay iets kunt kopen voor niet te veel, controleer dan wel of het in Zwitserland gemaakt is. Het Aziatische aluminium is minder sterk dan het Zwitserse.

Op Marktplaats vind je voor weinig geld originelen. Soms zelfs nog met de doos.
 
Laatst bewerkt:

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik hoop nog steeds iemand zijn ervaringen wil delen hoe de VAC sys bevalt. Met grotere werkstukken.

Maar om een idee te geven waar ik aan denken (schamteloos gestolen van FOC)
Bekijk bijlage 80893

Zoiets maar dan op wielen. Met in het midden een heuer machine vice(verwijderbaar) en als je hem omdraait lijmklemsteunen zodat je iets vlak kan verlijmen. Volgens mij kan je dan heel veel handelingen doen als je alleen aan voorkant werkt. Maar ik hoor graag betere/goedkopere suygesties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.