Ervaringen met TV-liften en inbouwen ervan in houten kast?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik wil binnenkort een inbouwkast maken met daarin verwerkt een TV lift. Willen wel TV kijken maar niet de hele dag tegen hat kassie aankijken.

Ik heb de volgende vragen:
* Iemand tips voor een lift voor max circa 55" maar waarschijnlijker stukje kleiner.
* Iemand ervaring met inbouwen , tips en dingen waaraan te denken?

Ben benieuwd.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Op de zaak hebben we wel een paar keer zo'n meubel gemaakt.
Vooral opletten op voldoende ruimte voor je bekabeling, het systeem en de TV.
Ook zorgen dat de kast stabiel genoeg staat en niet om kan vallen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ook zorgen dat de kast stabiel genoeg staat en niet om kan vallen.

Wordt een vaste inbouwkast dus als die omvalt ligt het hele huis om. Dat probleem heb ik dus gelukkig niet :)

Vooral opletten op voldoende ruimte voor je bekabeling, het systeem en de TV.

Neem aan dat je de dikte bedoeld, ja dat is wel iets wat moet kloppen, had ik me ook al ingedacht.....
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik ben er ook ooit mee bezig geweest. Let vooral op de de inbouwmaten van de lift. Soms steekt er nog een stevig stuk uit rond de TV. Soms is het allemaal heel strak binnen de maten van het scherm. Daar zit best veel verschil in tussen de modellen.

Groet,
CC
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ben wel eens benieuwd wat je ervan gaat maken. Ik zou dit uit eigen ervaring ook een fijn idee vinden, dat ik uiteindelijk nooit ga gebruiken, dat constant verbergen van de tv dan zeg maar.
 

kristiaan

Actieve deelnemer
10 okt 2013
37
0
Persoonlijk vind ik dergelijke TV liften minder goed ogen. Op een of andere manier zie je altijd aan het meubel dat de TV daarin zit. De kijkhoogte komt ook steeds zo hoog.
(puur esthetisch naar mijn smaak natuurlijk, dat weerhoudt me er niet van om te vinden dat je wel mooi werk geleverd hebt)

Ik ben daarentegen steeds fan geweest van dit (Nederlands) ontwerp:
https://www.youtube.com/watch?v=mW721M2XhXM

Ik vind het héél subtiel verwerkt, mooie mechaniek maar jammer genoeg ook héél duur (+/-2000€ dacht ik ooit gelezen te hebben).

Wij gaan de TV proberen laten opgaan in een zwarte achterwand, iets goedkoper :)
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik heb er ooit 1 gemaakt en er zijn best wat extra zaken waar je nog op moet letten.
* aan/uit schakelaar op lift mechaniek bouwen zodat de TV uit gaat, niet op stand-by stand maar echt power off
ik meen destijds gelezen te hebben dat dit nodig was omdat de tv in een kleine ruimte zit en dan geen koeling heeft
Als de TV nu omhoog komt gaat hij automatisch aan, naar beneden automatisch uit
* ik heb een infrarood sensor/doorgeef apparaat op de lift gemaakt zodat alle apparatuur ook in het kastje kon blijven maar wel bedienbaar was.
je hoeft dus niet met de "deuren" open TV te kijken om een decoder/DVD speler of iets dergelijks te kunnen bedienen.
is ook noodzakelijk voor de bediening van de lift, anders moet je eerst het deurtje open doen om de lift te bedienen, dat is stom natuurlijk.
Ik heb de materialen destijds bij www.meubelbeslagonline.nl gekocht, 10% korting voor ondernemers trouwens.
Helaas was mijn besturing unit na 2 weken kapot, uiteraard garantie en super goede nazorg van meubelbeslagonline dus echt een aanrader om daar even te kijken.
Ik heb ergens een filmpje met het kastje in actie, ik zal eens kijken of ik die nog ergens heb.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Ik heb er ooit 1 gemaakt en er zijn best wat extra zaken waar je nog op moet letten.
* aan/uit schakelaar op lift mechaniek bouwen zodat de TV uit gaat, niet op stand-by stand maar echt power off
ik meen destijds gelezen te hebben dat dit nodig was omdat de tv in een kleine ruimte zit en dan geen koeling heeft
Als de TV nu omhoog komt gaat hij automatisch aan, naar beneden automatisch uit
* ik heb een infrarood sensor/doorgeef apparaat op de lift gemaakt zodat alle apparatuur ook in het kastje kon blijven maar wel bedienbaar was.
je hoeft dus niet met de "deuren" open TV te kijken om een decoder/DVD speler of iets dergelijks te kunnen bedienen.
is ook noodzakelijk voor de bediening van de lift, anders moet je eerst het deurtje open doen om de lift te bedienen, dat is stom natuurlijk.
Ik heb de materialen destijds bij www.meubelbeslagonline.nl gekocht, 10% korting voor ondernemers trouwens.
Helaas was mijn besturing unit na 2 weken kapot, uiteraard garantie en super goede nazorg van meubelbeslagonline dus echt een aanrader om daar even te kijken.
Ik heb ergens een filmpje met het kastje in actie, ik zal eens kijken of ik die nog ergens heb.

Dus je gebruikt een stand-by killer omdat je TV anders zijn warmte niet kwijt kan, maar je laat de overige apparatuur wel werken in een gesloten kast?
Naar mijn idee is ook de koeling van de randapparatuur (vaak een settop oid) tegenwoordig erg belangrijk. In de handleiding staat altijd aangegeven hoeveel ruimte er rondom vrij moet zijn. Als er nog een andere apparaat onder / boven staat moet je hiervoor nog extra marge inbouwen (receiver bijv.).
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik denk dat je gelijk hebt jan ARTC132
Maar in mijn geval zit de TV in een afgesloten hokje waar alleen de TV en lift net in paste.
Als je de deuren van de kastjes op deed zag je de lift en TV dus niet staan.
De overige ruimte in de kast is v.v. legplanken, wat men daar nog meer op wil zetten weet ik niet.

Verder is het ook leuk om te zien als de TV omhoog komt dat hij dan aan gaat en weer uit als hij zakt
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik verwacht niet dat de tv in standby zoveel warmte afgeeft dat dit gevaar oplevert voor brand of andereproblemen.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik zie dat Alouatta al een link naar mijn bouwverslag heeft geplaatst. Ik heb mijn kast zo strak mogelijk gemaakt. Dat was zeer goed uitmeten met het liftsysteem (Venset TS700A) en de TV. Ik heb wel eerst een proefopstelling met vezelplaat gemaakt om te zien of mijn aannames klopten. Op basis daarvan nog iets anders gedimensioneerd. Nog wel een paar puntjes van aandacht:

- Zorg dat er achter de TV voldoende ruimte voor stekkers is. In mijn geval raakte de HDMI-stekker net de bovenrand waardoor ie wel eens het contact verloor. Daar had ik in mijn proefopstelling geen rekening mee gehouden.
- Gebruik scharnieren zonder veer, want anders loop je de kans dat het deksel niet netjes dichtvalt als de TV in de kast zakt.

Ik heb er ook een kill switch in gemonteerd. Geen idee of het echt noodzakelijk is, maar beter safe then sorry. In mijn kast staat de decoder in het openstaande gedeelte. Daarom is die niet in het killswitch circuit opgenomen (opstarttijd is vervelend lang) en hoefde ik ook het infrarood signaal niet door te geven. Als alternatief voor een decoder kan je kijken of er voor je TV een insteekmodule beschikbaar is. Dan heb je naast de TV helemaal niets nodig.

@Kristiaan: inderdaad, je krijgt met dit ontwerp al snel een forse kijkhoogte. Je moet immers het mechanische volledig kwijt. Ik heb mijn kast in opdracht gemaakt en de opdrachtgever is er zeer blij mee. Hij kijkt niet heel vaak tv (wil m daarom ook uit zicht), dus kan daar prima mee weg. De keuze voor een zwarte achterwand of een TV met 'standby beeld' is zeker het overwegen waard.

Groet,
Arjaan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dat was zeer goed uitmeten met het liftsysteem (Venset TS700A) en de TV.

Ik heb wat info ingewonnen en ik begreep dat de Venset het instapmodel lift is en met name met 2 effecten: langzaam draaiend dus lang voordat de tv op hoogte is, en als 2e een hoog geluidsnivo. Wat zijn jouw ervaringen op die 2 punten?
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
De Venset is inderdaad een 'goedkope' lift. Nog steeds iets van 400 euro ofzo, maar er zijn nog veel duurdere liften te krijgen. 't Gaat inderdaad niet snel (seconde of 20), maar het geluidsniveau vind ik acceptabel. Is zeker niet fluisterzacht, dus als je m aan het voeteneinde van je bed wilt zetten en 's avonds wil sluiten zonder je partner wakker te maken: dat wordt m niet :).
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Zoals gezegd, kijk eens bij meubelbeslagonline naar de Sabaj liften, deze zijn stil en compact en veelal in 2 snelheden te programmeren.
Een kill switch gebruiken is wel verstandig, is gewoon kletspraat om te stellen dat je geen problemen verwacht.
Een mogelijk probleem is brand, dat wil niemand in huis lijkt mij?
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Wordt je niet helemaal gek van dat ie zo langzaam is? Zou sneller gevaarlijk zijn?
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Wordt je niet helemaal gek van dat ie zo langzaam is? Zou sneller gevaarlijk zijn?

Hij is niet van mij, ik had hem in opdracht gemaakt.
Maar ik vond het niet storend destijds, en de mensen zijn ook nog tevreden volgens mij.
Ik denk dat ze niet veel sneller kunnen, er moeten ook veel kabels mee op en neer, wel lekker als dat een beetje met beleid gaat
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Video gevonden van mijn TV meubel, super slechte kwaliteit maar wel te doen


https://www.youtube.com/watch?v=tq6DCtbcsr4

Dank, ik vind de snelheid zo alleszins meevallen...

Zoals gezegd, kijk eens bij meubelbeslagonline naar de Sabaj liften, deze zijn stil en compact en veelal in 2 snelheden te programmeren.

Daar kijk ik inderdaad naar, schijnen stapje beter te zijn dan de venset en prijsverschil is te overzien.

Een kill switch gebruiken is wel verstandig, is gewoon kletspraat om te stellen dat je geen problemen verwacht.
Een mogelijk probleem is brand, dat wil niemand in huis lijkt mij?

Brand willen we zeker niet, waarom voorzie je de killswithc, om te voorkomen dat je de tv per ongeluk aanlaat en dan laat zakken? Inn stand-by zal hij toch nauwelijks warmte produceren?

Ik zou ook wat ventilatiesleuven voorzien en dan zou ik denken dat een geen brand zou mogen veroorzaken, maar idd better safe than sorry, hoe heb je de kiloswitch voorzien? Ik zou ook niet heel dol zijn op een goedkope schakelaar die een doos stroomloos moet maken? Welke schakelaar heb jij gebruikt?
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
De kill switch kan ook voorkomen dat bv kinderen of volwassenen per ongeluk de TV aanzetten terwijl deze in de kast zit.
Ook in de stand by stand zijn er legio voorbeelden dat er brand ontstaan is waarbij de stand by stand van de tv de oorzaak bleek.

Kijk, ik laat mijn eigen tv ook altijd in stand by stand staan maar deze zit niet in een kastje.
Ik heb een oude tv, als deze kapot is maak ik voor ons thuis ook een kast en zal dan zeker een kill switch monteren
Mijn meubel was een opdracht, ik zou nooit willen dat er bij een brand een discussie komt of het wel of niet aan mijn uitvoering ligt.
Zoals je al zei, better safe than sorry.

ik kan de kill switch die ik gebruikt heb helaas niet meer vinden.
Je moet gewoon kijken naar het maximaal geschakelde vermogen van de switch en het vermogen van je TV, als dat overeenkomt dan zit je altijd goed.
Ik heb een geschakeld stopcontact in de kast gemaakt welke dus door de switch wel of niet voorzien wordt van spanning.
Het werkt goed, is veilig en ik vind het ook professioneel uitzien als de TV zakt dat hij echt uit gaat, en andersom natuurlijk.
Op mijn filmpje was de schakelaar nog niet gemonteerd.

edit : gevonden http://www.duovorm.nl/tv/uitschakeling
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.