Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Hammer K3 Winner afstellingesproblemen

Beste forum leden,

Ik heb een hammer k3 winner. Bevalt mij prima, maar... Als ik de aanslag heb afgesteld, dan verloopt deze gemakkelijk. Als ik een rechthoek/ vierkant wil zagen heb ik op 2 meter zagen (totale lengte zagen met afstellen) weer 2 mm afwijking. Dit is te veel naar mijn zin en voor het maken van de meubels niet praktisch.
    Hebben jullie dezelfde ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost??
    Of is de oplegtafel een optie, alleen is dit wel een dure oplossing.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    M.v.g. John

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2014
    Misschien even makkelijk gezegd, maar ik zou voor zo'n mooi apparaat dan een monteur laten komen van Felder, die alles een keer helemaal goed kan zetten.
    Wie een kuil graaft voor een ander, wordt moe.

Marius Hornberger heeft op youtube een filmpje over de Felder aanslag.
    https://youtu.be/2zfokxM-DGw
    Laatst gewijzigd door jwjgielen; 23-10-18 om 16:02.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jwjgielen Bekijk Berichten
    Marius Hornberger heeft op youtube een filmpje over de Felder aanslag.
    https://youtu.be/2zfokxM-DGw
    Heb al een nieuwere versie van deze aanslag op de machine zitten en een monteur erbij gehad. Deze gaf aan dat 2 mm verloop met afstellen zeer gebruikelijk is, omdat je op een stukje van 10cm gaat afstellen. aangezien ik de aanslag nog wel een los maak, heb ik ook niet altijd dezelfde positie terug. tienden verschil, maar effect zijn mm. Hun advies: voor plaatmateriaal zagen de oplegtafel erbij kopen. Is veel zuiverder dan deze opstelling. Ben nog in overleg met Felder om dit op te lossen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    De procedure getoond in het filmpje is de juiste. Je hebt zelfs geen schuifmaat nodig. Als je het laatste stripje (de 4de zijde van de rechthoek) doormidden breekt en de twee stukjes op de machinetafel legt, voel je met je vingertoppen heel goed de afwijking.
    Dat je hiermee geen precisie haalt is gezever. Op die manier krijg je een grote paneelzaag loepzuiver afgesteld. De voorziene bijstelschroeven voor de aanslag zijn daar wel van een andere klasse... Denk dat het probeem hier zit (in de stop waar de aanslag tegen leunt). En de oplegtafel maakt dat de aanslag veel preciezer te regelen valt dan op het korte verloop in de opstelling bij jouw machine (deze opstelling dient eigenlijk niet om plaatmateriaal op maat te zagen, wel om massief hout af te korten).

Bij die methode met het vierkantjes zagen, vergroot je de afwijking uit, als je een vierkantje van b.v. 40 op 50 cm neemt, meet je op het einde de afwijking op 4 x 180 cm met de precisie van je vingertoppen (of een digitale schuifmaat). Dat de procedure regelmatig herhaald moet worden is normaal. Bij een hobbymachine zal dit wel vaker moeten dan bij een grotere / zwaardere machine. Is trouwens ook de manier waarop de mensen die voor Felder werken dit hier afgesteld hebben.

Ik zou de oplegtafel eens bekijken in een showroom en in het bijzonder bekijken hoe het bijstelmechanisme hier werkt. Indien gewenst kan ik een foto van dat van de Felder 7 reeks posten. Dat werkt in ieder geval prima.

Succes
    Laatst gewijzigd door brt; 24-10-18 om 08:36.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Correctie, het is zelfs ongeveer 4 x 230 cm want je neemt één lange zijde 2 keer...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brt Bekijk Berichten
    Correctie, het is zelfs ongeveer 4 x 230 cm want je neemt één lange zijde 2 keer...
    Beste brt, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf wel het idee dat het in de aanslag zit die op de roltafel gemonteerd is.
    https://www.youtube.com/watch?v=kH3U58RYnkw Deze stop heb ik er nu op zitten. Doordat je duwt, komt de afkortaanslag soms los van de aanslag die je afstelt. In samenwerking met een monteur heb ik de afstelling op het einde van de roltafel staan en duw ik de afkortaanslag tegen de afstelling aan. Dit is wel een verbetering, maar als ik de aanslag los heb gehad, kan ik alles weer controleren en een vierkantje zagen.

Als je een foto wilt sturen is dat altijd welkom. Kan ik altijd weer van leren.

De oplegtafel die petrolhead laat zien in het filmpje lijkt mij een geschikte oplossing. Alleen duur en neemt veel ruimte in. De 80 cm aanslag is voor mij nu groot genoeg.

Een andere manier is met behulp van een zuivere winkelhaak die je tegen de aanslag legt en een meetklok op de zaagtafel met zaagblad weggedraaid.
    als meetklok niet verloopt ben je haaks.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Die roltafel maakt het inderdaad wat makkelijker en nauwkeuriger... Heb geen idee van de prijs bij montage achteraf.... In de praktijk zal een en ander zal ook afhangen van hoe lang je roltafel is.... Bij een langere roltafel moet je minder snel de haakse aanslag wegnemen en zal de boel minder snel verlopen. Systeem van felder is wat fijner en robuuster, zal ten laatste in het weekend foto maken & posten. Is maar een denkpiste voor een budgetoplossing: soort houten winkelhaak (plaatmateriaal) maken met een zijde van ongeveer een meter en eentje even lang als de afkortaanslag. Aan de zijde van een meter schroef je op een centimeter of 5 of 10 van de rand een latje parallel aan deze zijde, dat in de gleuf van de rolwagen past. Op het uiteinde van de andere zijde maak je en of andere aanslag die je wat kan verstellen (iets met een stukje schroefdraad dat je door een blokje draait bevestigd op de winkelhaak, een latje dat door een gleufje schuift en vast staat met een vleugelmoer ofzo....) Deze gebruiken als referentie bij hermontage van de aanslag.... Dan heb je een referentiepunt op ongeveer 70 cm van het draaipunt i.p.v. op 20 cm.

Die methode met de winkelhaak en de meetklok is in vergelijking met het vierkantjes zagen een stuk minder precies en naar mijn aanvoelen complexer. Er vanuit gaande dat de opstelling en de winkelhaak zelf geen afwijkingen hebben, meet je een afwijking van 0.01mm over 20 cm indien de kortste zijde van de precisiewinkelhaak 20 cm is (schaalverdeling van meetklok 0.01mm). Als je ervan uitgaat dat je bij het vierkantjes zagen, je met je vingertop een afwijking van 0.1 tot 0.05 mm duidelijk kan voelen, is de afwijking bij het bovengenoemde plaatje dan 0.05 tot 0.1mm over ongeveer 9 meter. Is minstens 4 tot 5 keer nauwkeuriger.
    Laatst gewijzigd door brt; 24-10-18 om 22:21.

Forum Rechten