Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 19 van de 19
    Ik denk dat je kan stoppen met stomen hoor, de bapao zal wel gaar zijn nu....oftewel: update ?
    Met een hamer past alles...

Oei, enige ongeduldheid. Is een teken van belangstelling toch

Er kwamen een aantal andere zaken tussendoor. Een daarvan was dat mijn metaalwerkplekje was gebaseerd op een oude commode (van gelakt MDF) en dat begon toch aardig door te zakken...Dus van een Meranti deur 40x40 balken gezaagd, paar plaatjes multiplex, trespa en nog het een en ander:

Dat kan weer even mee.

Goed, verder naar de lamp.
    Na ruim twee weken in de klem gezeten te hebben, komt hij er zo uit:

De vorm is aardig goed behouden! Enige terugveer maar er zit genoeg flexibiliteit in om hem met de hand in de goede vorm te kunnen buigen.

Om beide platen krom en bij elkaar te houden zit er in het midden een balk met daaraan 4x een gekromd stuk multiplex. Dit vast zwart gemaakt zodat dit minder moeilijk schilderwerk oplevert straks.
    De twee stukken aan de bovenzijde van de balk zitten in een uitsparing en geschroefd, de twee stukken aan de onderzijde hebben een klempassing om de balk heen. Zo is de balk nog te verwijderen en los te bewerken.

Tijd om het weer in te klemmen met lijm. Best een hele opgave in je eentje maar volgens mij is het redelijk gelukt. Er zijn verschillende zaken waar je tegelijkertijd op moet letten: liggen alle lijmvlakken goed aan, zit het recht, komen de platen mooi t.o.v. elkaar etc.

De platen zijn iets vervormd tijdens het lijmen maar ik verwacht dat dit weer terugspringt bij het verwijderen van de klemmen. Deze haal ik er zaterdagmorgen af (donderdag om 23:00u gelijmd).

Junior Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Tof project!

Wat is je reden geweest om niet met 2 nog dunnere lagen te werken, en die onderling te verlijmen. Ipv dikker materiaal en stomen.

Zeker een tof project, maar ik had ook dunnere lagen genomen en die verlijmd, makkelijker, vormvaster en minder kans op ongewenste vervormingen
    Met een hamer past alles...

Gisterenavond hier thuis Sinterklaas gevierd... en dan moet je wel je gedichtje kunnen lezen!
    Dus gisteren op zaterdag hard gewerkt en veel kunnen doen.

Allereerst het spul uit de klemmen gehaald en ik was blij verrast met het resultaat:

De uiteinden lopen parallel aan elkaar, en de lichte tordering is er nagenoeg uit!

Toen sloegen we heel wat stappen over: in de balk is aan de boven- en onderzijde een sleuf van 15mm breed uitgefreesd om het aluminium profiel te doen passen. Ledstrip tijdelijk aangebracht en aangesloten op een adapter. Uiteindelijk wordt het op een accu aangesloten maar deze is nog niet binnen. Twee stukken buis op lengte gezaagd, gaten geboord en getapt M8. Draadankers in de muur, buizen tegen de muur en dan schuif je de lamp er op. Dit wordt dan geborgd vanaf de andere kant van de balk door een bout M8.

En dan kom je hier uit:

Nog zeker niet af, maar het idee werkt!
    Wat mij opviel is dat het licht te wit is van kleur. Ik heb 2700K besteld maar dit is zeker witter. Ook heb ik nu de lichtstrip over de gehele lengte aangebracht, dat scheelde voor nu tijd met knippen en solderen. Dit ga ik nog in 4 losse stukken opdelen om meer effect uit de verlichting te verkrijgen.

Als we de lamp zo zien hangen dan vinden we de kleur van het hout ook erg mooi. Dus ik acht de kans groot dat het uiteindelijk afgewerkt gaat worden met Skylt en dat dat het dan is... We gaan het zien.

Wat een enorme onderneming, maar het resultaat wordt erg mooi!

Prima resultaat Sjoerd, heel erg mooi geworden!
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Maandagavond de lamp weer van de muur afgehaald, de binnenkant opgeschuurd en zwart geschilderd.
    Gisteravond het geheel twee keer in de Skylt gezet.

Inmiddels een nieuw led-stripje besteld (in Nederland). Tijd dat de accu binnenkomt denk ik zo...

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten