Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Iroko potpourri doosje met deksel

Iroko potpourri doosje en deksel met appel knopje en inleg. Gedecoreerd met Henry Taylor's "Decorating Elf".
    Afgewerkt met friction polish en het knopje/inleg met parafineolie.

Peter

Attached files

Re: Iroko potpourri doosje met deksel

leuk, vooral dat knopje vind ik erg leuk.

Peter, ik vind dit erg leuk, vooral het werk met de decoratie elf.
    Dat iroko hout vind ik zeer geschikt voor dit soort projecten, erg mooi hout met een fijne structuur.
    Maar eens kijken of ik het niet te pakken kan krijgen, ga met die vraag naar mijn bevriende houtleverancier, die heeft nogal veel connecties.
    Ad

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Ik ben allergisch voor iroko. Iroko ligt in grote hoeveelheid bij de plaatselijke houthandel. Mocht je niets kunnen vinden dan wil ik wel even een stuk opsturen

Mooi doosje Peter, jammer dat ie al weer vol is. Moetje nog een maken. De ring middenin doet het ook goed. Geeft het geheel wat een lift. Subtiele bewerking van het deksel.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Mooi hout zeg. :shock: Mooi fijnzinnig doosje met al die details op het deksel.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    Ik ben allergisch voor iroko. Iroko ligt in grote hoeveelheid bij de plaatselijke houthandel. Mocht je niets kunnen vinden dan wil ik wel even een stuk opsturen
    Let wel op met Iroko, de stof bij het verwerken is wel giftig.
    Even wat de gegevens hierover gecopieerd van het internet:

Inhoudstoffen:
    Geelgekleurde (giftige) stof. Het stof wat bij de bewerkingen vrijkomt is irriterend aan de luchtwegen en huid. Slijmvliesontstekingen en huidaandoeningen kunnen hierdoor ontstaan. Het parenchym (opslagweefsel) is oorzaak van een voor Iroko typische, lichtgekleurde streeptekening. ook na oppervlaktebehandeling blijft de houtnerf goed zichtbaar.

Zorg dus voor goede afzuiging en persoonlijke bescherming.

Mooi doosje en dekseltje. Hoe maakt je die versierselen op het dekseltje, is daar een slimme truc voor?

waarschuwingen mbt iroko zijn zeer terecht, wees voorzichtig. We zouden best eens een lijstje met gevaarlijke houtsoorten aan kunnen leggen. Ik las dat cocobolo ook zulk lastig spul is, waar je heel gemakkelijk een allergie voor ontwikkeld. Wenzloff is een bekende zagenmaker die niks meer in cocobole levert (handgrepen voor de zagen). Alle 5 medewerkers zijn allergisch geworden!!

jaap

Iedereen hartelijk dank voor de lovende woorden! :lol:

Met betrekking tot de ongezonde kanten van ons basismateriaal:

Ik heb een tijd geleden een lijst van internet gehaald, en die omgewerkt naar Excell formaat.
    Daar staan meer dan 300! houtsoorten in vermeld die invloed op de gezondheid kunnen hebben. Er is wel e.e.a. te vinden over de gezondheidsaspecten van houtbewerking.
    Als er iemand interesse heeft in de lijst even een PB, dan mail ik hem wel.

Peter

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap
    Mooi doosje en dekseltje. Hoe maakt je die versierselen op het dekseltje, is daar een slimme truc voor?

waarschuwingen mbt iroko zijn zeer terecht, wees voorzichtig. We zouden best eens een lijstje met gevaarlijke houtsoorten aan kunnen leggen. Ik las dat cocobolo ook zulk lastig spul is, waar je heel gemakkelijk een allergie voor ontwikkeld. Wenzloff is een bekende zagenmaker die niks meer in cocobole levert (handgrepen voor de zagen). Alle 5 medewerkers zijn allergisch geworden!!

jaap

Hallo,

Die slimme truc is de Henry Taylor decorating Elf.

Peter

Forum Rechten