Complete bit/borenset gezocht

maus109

Nieuw lid
22 okt 2018
4
0
hallo mede klussers,

ik ben op zoek naar een grote koffer waar alle soorten bits en boren inzitten en dan ook nog van een goed merk.
momenteel stapels met allemaal losse koffertjes en bakjes en setjes met bits en boren.

graag waar bijna alles in zit van alle soorten bitjes, gatenzagen, speed/steen/ijzer/hout boren SDS eventueel 6 kant doppen.
heb al beetje op het internet gezocht helaas met weinig resultaat.
even een voorbeeld toegevoegd alleen dan van een goed merk.

dbs300-1-380x380-product_thumb.jpg





hopelijk hier iemand die hier ervaring mee heeft of toevallig iets is tegengekomen.

Gr. Maurice
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Neem je die ook mee of is het voor thuis ?
Als het voor thuis is dan zou ik overwegen misschien zelf iets op maat te (laten) maken

Zo een assorti van een goed merk zal wel lastig zijn en ik denk zelfs de hoofdprijs
Na verloop van tijd moet je ook vele boortjes en bitjes aanvullen
Als je iets van eigen design hebt ben je flexibeler om je wensen in te vullen

Met een CNC kan je mooie dingen (laten) maken op maat (eventueel passend in festool koffers oid)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De meeste goede fabrikanten maken niet al die verschillende dingen, dus je ontkomt er eigenlijk niet aan verschillende sets te kopen. Kijken we alleen al naar goede houtboren dan gaan de prijzen van een setje van 1-13 van Famag al snel richting de 200 euro. Dan heb je de HSS-G uitvoering, de echte top (HM) is nog wat erger qua prijs. Voor gewone staalboren (set van 25) van Dormer ben je ca. 120 euro kwijt. Met grotere diameters gaat het nog wat erger worden qua prijzen. Voor hout kom je dan uit op bijv. Forstnerboren van Colt, Famag of Fisch. Een set kost al snel honderden euro's. Speedboren maakt bijna geen enkele echt goede fabrikant: het is nu eenmaal een lapmiddel. Voor bitjes kun je bij Wera/Wiha/Witte kijken. etc.

Ik zou vooral heel goed nadenken over wat je echt nodig hebt. Van de meeste sets gebruik je misschien 10-20% van de maten echt vaak, met juist die maten van de betere fabrikanten ben je veel beter af als met een set die je beter betaalbaar vind maar waar je weinig van nodig hebt.
 
P

Pel

Guest
Die grote koffer met ongelofelijke hoeveelheden bitjes en boren zijn meestal van inferieure kwaliteit, Cranenbroeck heeft ze meen ik voor €19,95 per koffer, maar niet zo uitgebreid als op jou foto. Ik heb eens boortjes bij Cranenbroeck gekocht dat heb ik opgezet ter herinnering aan mij zelf dat ik ze nooit meer koop.

Groet Pel.

Dit boortje in de boormachine, ik had nog niet geboord maar duwde het boortje zo krom, dit zijn de boortje die meestal in die koffers zitten.
boortje van Cranenbroeck.jpg
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik heb van stanley zon fatmax koffer/organizer met inzet stukken voor mn boren en bits. Werkt prima en je kunt zelf bepalen wat voor kwaliteit je hebt. Niets is zo irritant om te denken dat je een bepaalde boor/bit hebt en dat deze binnen 1 sec breekt. Dan heb je in feite nix.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
ooit, lang geleden, heb ik ook een paar van die "complete" dozen begonnen en uiteindelijk zijn ze allemaal de bak ingegaan.
Ik heb zelfs nu voor mijn zoon van 7 een setje goede bits samengesteld en de "rommel" die ik had gewoon weggegooid in plaats van aan hem te geven. Als we namelijk samen klussen moet ik zijn GSR 12 pakken en dan will ik ook goede bits hebben:)

Ik heb nu één goede set staalboren gekocht, één set goede houtboren, een set SDS betonboren. Daarnaast heb ik voor mijn slagschroevendraaiers een set bits van Milwaukee met in de doos nog 4 universele boren. Maar ik heb ook een goede WERA bithouder met losse bits die ik eigenlijk liever pak want magnetisch.
Op mijn lijst staat nog een goede set forstnerboren, hoewel ik nu eerst met een FAMAG 20mm Boor begonnen ben en alleen nog speedboren voor gebruik in de tuin will hebben.

Dus lang verhaal kort: gewoon losse spullen kopen. Ja kost meer, maar je hebt er langer plezier van.
 
Laatst bewerkt:

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik heb een tijd geleden deze set gekocht na alle bovenstaande ergernissen te hebben ervaren.
Kost de wereld, maar alles zit erin (wat ik nodig heb) en van goede kwaliteit.
Doppensetje heb ik los
festool-sys-1-ce-sort-montagepakket-klium.jpg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
https://www.toolstop.co.uk/makita-p-44046-complete-drill-and-bit-set-216-pieces-p8907

Makita heeft ook een systainer, maar daar zit erg weinig in (in vergelijking).

Merk wel, in mijn beleving ontbreekt bij AL deze sets altijd net dat ene dingetje dat je dringend nodig hebt. (Nu ja, dat dingetje heb ik ook niet zònder de set, dus veel verschil maakt het ook niet bepaald)
En er zit hier weer spul in dat je eigenlijk niet nodig hebt zoals de waterpas en rolmaat. ik heb ook een goedkoop setje gatenboren gekocht en erger me nog steeds aan het geknoei en de kwaliteit ook al gebruik ik de set Maar een paar keer per jaar.
Daarbij komt dat een set goede houtboren al bijna net zo duur is als deze hele set. Idem voor de staalboren. Dat verschil in prijs ga je ergens tegen komen.
 
P

Pel

Guest
Ik heb mijn Forstner en Famac boren en de verlengstukken, op vele jaren langzaam bij elkaar gekregen. Ik had ook van de goedkope zevengaten zaagjes die verbrande of sloegen dubbel, of botte boren die verliepen, kortom een gat boren was een crime en ik had geluk als het gat goed was. Tot ik heb besloten om kwalitatief goede boren te gaan kopen, het is nu een feest om te gaan boren. Als je zo nu en dan bij een bestelling een of twee boren koopt loopt dat niet zo hard in de papieren, waar je heel lang plezier van hebt.

Groet Pel.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Maurice,

Zoals anderen al aangeven verwacht ik niet dat je met 1 koffer alles kunt vinden. Je zult voor een beetje kwaliteit toch met verschillende fabrikanten te maken krijgen. Hoe intensief ga je hier eigenlijk gebruik van maken? Ik zie al suggesties voor o.a. Famag en da's zeker topkwaliteit, maar ook top prijs en in mijn optiek eigenlijk alleen nodig voor de zakelijke gebruiker. Ikzelf ben erg tevreden over hout en metaalboren (HSS en Cobalt) van Heller. Prijs is volgens mij prima te doen en de kwaliteit is ook best.
Bitjes heb ik nog van de bouwmarkt, maar gaan ook vervangen worden door Wira/Wiha.

Kijk ook eens over de grens. Veelal kun je ook nog wat besparen door bv in Duitsland te shoppen.

Succes met de collectie!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als ik de TS goed begrijp waren de verschillende merken niet zozeer het probleem maar dat hij graag een opslag wil hebben waar alles geordend bij elkaar zit
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik ken dergelijke sets niet. Reden 1 in Nederland de prijs. Bovendien wat is compleet? Ik heb bijna alle maten boren in din g 0.5 tm 13.5 mm ook een versie 1-10mm met 0.5mm oplopend voor kunststof. Dan heb je nog rvs etc etc. Mijn tip koop een koffer die gevuld is en vervang dit voor goed gereedschap. Of leef je zelf uit koop een kast-festool koffers- of wat anders. Neem kaizen foam en maak het op maat. Ga lekker zoeken op het web voor koopjes. Ja alleen verzamelen is al leuk :eek: Helaas ligt mijn verzameling nu op 10m2 en vroeger op 1600m2.
 

maus109

Nieuw lid
22 okt 2018
4
0
ik doe met een maat van me installatie werk en airco's plaatsen nu een complete huisverbouwing op de agenda.
doen zelf ook nog koelingen en bar verhuren, deze maken we ook zelf.
heb nu zelf ook een huis gekocht en moet een en t ander verbouwd worden, heb zelf een hekel aan misgrijpen van gereedschap.
heb zelf al het elektrisch gereedschap van Hitachi, als we dan op klus gaan moet ik de hele aanhanger vol pakken met allemaal losse setten en zooi.
we hebben eigenlijk alles bij ons omdat je bij een ander op locatie niet weet wat je te wachten staat en de raarste maten boren en dergelijke nodig hebt.
 

maus109

Nieuw lid
22 okt 2018
4
0
misschien is het het makkelijkste als ik zon koffer haal en dan gewoon vervang voor merk gereedschap.
het gaat me eigenlijk puur om de koffer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.